Afbeelding
Foto via Pixabay
Foto via Pixabay
Door de populariteit van de Netflix-show worden Julia Quinns boeken, uitgegeven tussen 2000 en 2006, weer gelezen door oude en nieuwe fans. Hier zijn vier dingen die je kan leren van de Bridgerton-serie voor het schrijven van je eigen romantische verhalen.
Wat de achtdelige boeken serie een samenhangend geheel maakt, is het feit dat elk boek zich focust op één van de acht Bridgerton kinderen en hun liefdesleven. Quinn maakt gebruik van een alwetende verteller en vrije indirecte rede om dit succesvol op papier te zetten.
De alwetende verteller doet in elk boek verslag van de beleving van één van de acht kinderen en de mensen met wie zij interactie hebben. Door gebruik te maken van vrije indirecte rede wordt een deel van de stem van het personage geëchood in de stem van de verteller. Hierdoor wordt de verteller, al is die alwetend, als persoonlijker ervaren door de lezer.
Deze stijl van schrijven werd ook veel gebruikt en gepopulariseerd door Jane Austen. Austen is een van de bekendste schrijfster uit de Regency tijd, waarin de Bridgerton-boeken zich afspelen. Door gebruik te maken van een schrijfstijl die populair was in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, krijgt het boek een authentieke tint.
Al maakt Quinn goed gebruik van perspectief, haar vocabulaire en schrijfstijl werden helaas minder goed ontvangen. Quinn maakt in het begin van het eerste Bridgerton-boek, The Duke and I, gebruik van een verouderd taalgebruik dat soms zo moeilijk te begrijpen is dat de betekenis van de zin verloren gaat. Boeken kunnen gebruik maken van prachtige proza en alle alliteratie die je hartje kan begeren, maar het moet nog wel begrijpelijk zijn.
Daarnaast maakt Quinn ook niet consistent gebruik van gedateerde woorden waarvoor ze vaak kiest in de eerste hoofdstukken. In de latere hoofdstukken van het eerste boek is het taalgebruik anders en versimpeld. Het is belangrijk dat, voor welke schrijfstijl je ook kiest, het wel consistent gebruikt wordt.
De Regency tijd, waarin de boeken zich afspelen, verwijst naar de jaren tussen 1811 en 1820, toen koning George IV als prins-regent optrad in Groot-Brittannië. Al was het maar een korte tijd in de geschiedenis, de sociale en politieke atmosfeer van toen hadden veel invloed op de liefdeslevens van iedereen.
Door het kiezen van een interessante tijd in de geschiedenis is het mogelijk om zoiets universeels als liefde net anders neer te zetten en zo aantrekkelijk te maken voor de lezer. Quinn doet dit door gebruik te maken van het Britse ‘social season’, een tijd in de lente en zomer waarin veel mensen vroeger afreisde naar Londen voor de sociale evenementen die daar plaats vonden. Tijdens deze evenementen konden debutantes, vaak jonge vrouwen die werden gepresenteerd als klaar om te trouwen, hun toekomstige echtgenoot vinden. Door gebruik te maken van deze historische sociale rituelen en andere etiquette uit die tijd, vertelt Quinn een verfrissend liefdesverhaal.
Ook al haalde Quinn inspiratie uit Austens boeken als het gaat om perspectief, het sociale commentaar dat voorkomt in Austens werken wordt niet gereflecteerd in de Bridgerton-serie. Uit Austens boeken blijkt dat het onderdrukken van vrouwen en etnische minderheden ook toen al door sommigen als taboe werd gezien. Een grote klacht van veel Bridgerton-lezers is dan ook dat deze morele kwesties zowel niet op een moderne manier als niet historisch accuraat worden neergezet.
Veel lezers stellen dat de boeken in de Bridgerton-serie vrouwen objectiveren, mensen uit Afrika als barbaren omschrijven en geen commentaar op seksueel misbruik geven. Veel van de personages gedragen zich op een manier die in historische context niet gewaardeerd zou worden en die in de moderne tijd ook niet door de beugel zou kunnen. De acties van deze personages hebben vaak ook geen negatieve gevolgen, wat lezers als problematisch ervaren.
Als schrijver van fictie kan je juist heel goed inspelen op sociale kwesties. Het is belangrijk om bekent te zijn van wat er in de wereld speelt en hier bewust mee om te gaan in de werken die je schrijft.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!