Dit nummer niet missen? Neem vóór 15 november 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Uitgevers moeten de smartphone serieus nemen
Uitgevers moeten hun storytelling en design afstemmen op de specifieke kenmerken van de vier belangrijkste platforms voor tekst: smartphone, tablet, online en papier, aldus Mario García.
Storytelling en platformdifferentiatie staan in de huidige literaire wereld centraal. ‘Elk platform heeft zijn eigen gebruiksritme en vraagt om zijn eigen manier van storytelling,’ zegt Mario García, internationaal bekende mediaconsulent. ‘Eén ding is in het digitale tijdperk overeind gebleven. Succesvol uitgeven begint met aantrekkelijke storytelling. Je moet het rusteloze publiek meer dan ooit verleiden.’
Storytelling online, op de tablet en smartphone
De drie nieuwe platforms voor tekst zijn totaal verschillend van elkaar.
Zo is online inhoud een lean forward medium dat, in het geval van kranten, vooral tijdens de pauzes van kantooruren wordt gelezen. Je moet content kriskras door elkaar kunnen lezen in een snel verversend format.
De tablet is meer een lean backward medium. ‘Dat zich leent voor meer gecureerde content in een rustiger, gesoigneerd en beeldgericht design. De tabletuitgave moet minder content bevatten dan de papieren krant, waar je eens rustig voor gaat zitten. Denk aan een stuk of vijf verhalen, met wat video en audio, en met onder meer wat licht verteerbare lifestyle content.’
De smartphone wordt de hele dag door gebruikt tijdens lost time momenten. ‘Er moet keuze voor de smartphone-gebruikers zijn tussen verschillende content-sets die zijn afgestemd op de hoeveelheid tijd die een gebruiker op een bepaald moment aan media wil besteden; minder content achter een 5-minutenknop, wat meer achter een 10-minuten-knop, etc.’
Papieren teddybeer
Volgens García blijven uitgevers achter wat betreft de nieuwe ontwikkelingen. Zo is alleen een PDF als digitale versie van een papieren product niet voldoende. ‘Van alle platforms in het mediakwartet is de smartphone de belangrijkste. Uitgevers móeten daar in hun strategie snel mee rekening gaan houden. Ga eens dagelijks praten met iemand die zich geen leven zonder Google kan herinneren.’
‘Wat betreft de tablet: uitgevers moeten niet meer op de tablet uitgeven zoals ze dat in 2010 deden. You will need to keep the finger happy, so design for it! Traditionele uitgevers vinden het moeilijk hun papieren teddybeer los te laten en moeten veel meer open staan voor verandering. Het probleem is alleen dat zij van innovaties vaak onmiddellijke winstgevendheid eisen, terwijl nieuwe producten de kans moet krijgen organisch te groeien.’
Rooskleurige toekomst
Alhoewel er steeds minder op papier wordt gepubliceerd, is García optimistisch over de toekomst van zowel de nieuwe als de oude media. ‘Het heden en – nog meer – de toekomst is aan mobiele media. Ruim 40 procent van al het digitale verkeer naar de New York Times vindt nu al plaats vanuit ‘mobile’. Mobiele media is waar het allemaal gebeurt. Papieren dagbladen zullen vaker als luxe weekend-uitgaven verschijnen.’
‘Afhankelijk van waar je in de wereld bent, zal deze ontwikkeling binnen 1 en 25 jaar plaatsvinden. Is dat erg? Nee. Vroeger besteedde men in de VS gemiddeld 23 minuten aan de papieren krant, nu is men 90 minuten per dag met mediamerken bezig. Mensen consumeren meer tekst dan ooit; weliswaar heel gefragmenteerd, maar gedurende de hele dag. We moeten dat in deze tijd juist vieren in plaats van ten grave dragen.”
Bron
Gerelateerd
Uitgeven
Kathy Mathys hoopt dat je van herschrijven gaat houden met haar handige tips.
Anya Niewierra schreef geschiedenis: met 5 boeken op de bestsellerlijst. Wat is het geheim van de auteur van De camino?
Sommige schrijvers tikken moeiteloos heel wat woorden weg in korte tijd. Hoe doe je dat zelf?
Dit nummer niet missen? Neem vóór 15 november 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!