Rel rond recensie onuitgegeven boek

Er is een rel ontstaan over een 'recensie' in het maandblad 'Opzij'. De roman 'Stille mensen' van Esther Ending kreeg namelijk van recensente Daniëlle Serdijn 3 sterren, maar het boek blijkt nog helemaal niet af en uitgegeven te zijn. Het tijdschrift HP/De Tijd zwengelde de kwestie aan, en al snel raakte tout literair Nederland in rep en roer. Voor Serdijn was het allemaal niet zo raar: ze ziet de Opzij-rubriek niet als een recensieplek, maar als een korte signaleringsrubriek. Maar die sterren dan? 'Het aantal sterren boven zo’n stukje geeft aan, wat de urgentie van het boek is binnen het totale aanbod van dat moment,' luidde haar verdediging. Ook is vreemd op welke basis ze het boek als een 'bomvolle, geëngageerde roman' heeft kunnen omschrijven. Of eigenlijk wel: dat zijn de woorden die in de aanbiedingsfolder stonden. Bij het literaire weblog De Contrabas hebben ze inmiddels een heel dossier samengesteld, met alle voors en tegens over deze kwestie. 'Dit betekent twee dingen. Of, dit kan twee dingen betekenen. 1. HP/DeTijd publiceert maar wat. Een aanlokkelijke optie. 2. Ook ik, en andere bladen en sites, berichten vrij snel, op gezag van bijvoorbeeld HP. Dat is geen aanlokkelijke optie, maar wel waar. Dan is er nog een optie, waarbij de waarheid in het midden ligt, of bij Serdijn, of bij HP.' Inmiddels is Serdijn bij Opzij ontslagen als recensente. Serdijns partner Jerry Goossens meldde op zijn Facebook-pagina: 'Opzij slachtoffert mijn wederhelft om de eigen beroepspraktijk af te schermen. Weten we meteen wat vrouwenrechten waard zijn als het er op aan komt. Eén ster!'

Bron