Meer kans op negatieve boekrecensies na winnen literatuurprijs

Grotere kans op negatieve boekrecensies na winnen literatuurprijsIedere schrijver hoopt natuurlijk een literatuurprijs te winnen. Uit onderzoek blijkt echter dat het winnen van zo’n prijs negatieve invloed heeft op het lezersoordeel.

Opmerkelijk genoeg zijn lezers negatiever over een boek nadat deze bekroond is met een prijs. Dat schrijven onderzoekers van de University of Chicago Booth School of Business. Voor hun onderzoek analyseerden zij duizenden recensies van 64 boeken. Elk paar boeken bestond uit één boek dat een prijs had gewonnen (bijvoorbeeld de Booker Prize of de National Book Award) en een boek dat genomineerd was voor een prijs, maar die niet won.

Negatievere boekrecensie

Onderzoeker Amanda Sharkey concludeert: ‘We ontdekten dat het winnen van een prestigieuze prijs in de literaire wereld hand in hand gaat met een sterke daling als het gaat om de kwaliteitsbeoordeling.’

De theorie van de onderzoekers is dat een boek na het winnen van een prestigieuze prijs een veel groter lezerspubliek krijgt. Een groot deel van dit publiek leest niet vanuit intrinsieke persoonlijke interesse, maar puur omdat het boek een prijs heeft gewonnen. Hoe groter het publiek dat op basis van die prijs het boek gaat lezen, hoe groter ook de verscheidenheid onder lezers en hoe groter de verschillen in mening of smaak.

‘Boeken die prijzen hebben gewonnen trekken nieuwe lezers aan die normaal gesproken dit soort boeken niet zouden lezen of niet leuk zouden vinden,’ aldus Sharkey.

Bron

Uitgeven