Afbeelding
Andrew Neel (via Pexels)
Andrew Neel (via Pexels)
Een echte page turner kan haast niet zonder cliffhangers. Een hoofdstuk dat op een hoogtepunt eindigt en je wel verder moet lezen. Maar hoe maak je eigenlijk een cliffhanger en wat maakt zo’n cliffhanger sterk?
Een van de belangrijkste elementen voor een sterke cliffhanger is dat de motivatie van de hoofdpersoon duidelijk is. Een sterke hoofdpersoon zorgt ervoor dat je als lezer een bepaalde empathie voor diegene ervaart en je dus wil weten wat er in het volgende hoofdstuk met zo iemand gebeurt. Als je hoofdpersoon bijvoorbeeld in een onbekende situatie terechtkomt, wil je als lezer weten wat er verder gaat gebeuren. De hoofdpersoon moet dus een goede reden hebben voor het feit dat hij/zij in een bepaalde situatie verkeerd.
Als je met een meervoudig perspectief werkt, kun je de cliffhanger ook prima als spanningsopbouw gebruiken. Laat bijvoorbeeld een hoofdstuk van het ene personage op een spannend moment eindigen en behandel in het volgende hoofdstuk het verhaal van je andere personage. Zo laat je je lezer nog even afwachten over het lot van het eerste personage. Voor wat meer uitdaging kun je proberen je verhaal zo in te richten dat beide personages, eventueel onafhankelijk van elkaar, een roerige situatie doormaken.
Wanneer je verhaal de piek van de opgebouwde spanning nadert, kan dit effect worden versterkt met korte zinnen. Door korte zinnen te gebruiken, bereid je je lezer al wat voor op het aankomende gevaar. Hoewel korte zinnen de spanning verder opbouwen, ben je als schrijver natuurlijk vrij om te kiezen wat je met de opgebouwde spanning doet. Na een cliffhanger kan verhaal tot een hoogtepunt komen of juist tegenvallen. Hierdoor komt het verhaal weer in een rustigere setting terecht. Hierdoor kun je je lezer verrassen met het volgende deel van jouw verhaal.
In zekere zin een tegenhanger van de cliffhanger. Een anti-climax is een deel binnen het verhaal waarbij het hoogtepunt van de spanning teleurstellend is. Bijvoorbeeld om je personage in gevaar zou zijn als hij/zij betrapt zou worden door een groep criminelen. De criminelen vinden jouw personage niet en daarmee is het gevaar (voorlopig) geweken. Een anti-climax wekt vaak een gevoel van irritatie of ontevredenheid op bij de lezer. De lezer verwacht dat de spanningsboog tot een hoogtepunt komt, wat vervolgens niet plaats vindt. Of de situatie krijgt een andere (minder) spannende wending, een zogenoemde plottwist.
Als schrijver van je verhaal weet je waarschijnlijk al hoe je verhaal loopt en eindigt. Het is daarom raadzaam om gebruik te maken van proeflezers. Vraag bijvoorbeeld een andere schrijver of iemand met veel leeservaring hoe zij de spanning ervaren. Dan heb je als schrijver ook een bepaalde graadmeter over hoe je lezers straks je spanningsbouw en cliffhangers ervaren. Als je de feedback ontvangt dat het nog spannender kan, kun je als schrijver uiteraard kijken hoe je je spanningsbouw herschrijft.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.