Afbeelding
Unsplash
Unsplash
Unsplash
Unsplash
Saskia Noort zette in 2003 in één klap de Nederlandse literaire wereld op zijn kop met haar eerste thriller Terug naar de kust. Van haar boeken werden in totaal ruim drie miljoen exemplaren verkocht. Ondanks dat ze een van de beste Nederlandse thrillerschrijfsters is, wil ze zichzelf altijd verbeteren. Haar verbetertips geeft ze ook graag mee aan beginnende schrijvers!
Als kind was Noort al volop in beweging met pen en papier. Ze schreef toen ook al spannende of dramatische verhalen. De drang om een van haar verhalen ook daadwerkelijk uit te geven was er altijd al, maar dat werd pas later werkelijkheid. ‘Ik praatte vooral heel veel over het uitgeven van een boek, maar ik deed het niet,’ vertelt ze. ‘Op een gegeven moment zei een vriend van mij: ‘misschien moet je het gewoon een keer doen in plaats van er altijd over te praten.’ En toen dacht ik: hij heeft gewoon gelijk.’ Vanaf dat moment is de thrillerschrijfster begonnen met het uitgeven van haar boeken en daar is ze niet meer mee gestopt.
In 2003 maakte ze haar debuut met het boek Terug naar de kust. Zoals ze zelf zegt was dat een waanzinnig gevoel. ‘Ik wist ook gelijk dat ik dit wilde blijven doen, of het boek nou een succes werd of niet.’ Een succes werd het zeker, want inmiddels is Noort een van de best verkochte thrillerauteurs van het land.
De thrillerschrijfster wil zichzelf steeds maar weer verbeteren en ieder nieuw boek is daar een poging toe. ‘Natuurlijk is het niet zo dat ieder boek dat ik schrijf per se beter is dan de vorige, maar ik wil niet dat mijn boeken in herhaling vallen. Of dat de lezer denkt: oh dit trucje ken ik al, het is hetzelfde soort verhaal.’
‘Iedere keer als je denkt: nu wordt het moeilijk, dan ben je op de goede weg’
‘Enerzijds wil ik dat het echt een Saskia Noort boek is, maar ik probeer altijd wel mezelf uit te dagen door te spelen met structuur of het verhaal.’ Dit heeft ze bijvoorbeeld ook gedaan bij haar nieuwste thriller De Nazaten. ‘Het moest echt een heftige thriller worden, geen tijd voor weerspiegelingen. Het moet gewoon krankzinnig spannend zijn, en dat hoop ik dan ook te bereiken bij de lezer.’
Volgens Noort is zijzelf een belangrijke bron voor inspiratie. ‘Ik kijk gewoon heel goed om me heen, en let op alles wat ik zie. Heel veel schrijvers sluiten zichzelf op, maar voor mijn boeken moet ik wel echt naar de mensen toe, en mezelf in allerlei omstandigheden begeven.’
Als de schrijfster iets tegenkomt dat haar interessant lijkt voor haar verhaal schrijft ze het gelijk op. ‘Ik doe dan net of ik iemand aan het appen ben, maar dan ben ik gewoon een karakter aan het beschrijven’, vertelt Noort lachend.
De nieuwste thriller van Noort is recent verschenen en is het langverwachte vervolg op De Eetclub en Debet. Dit derde deel van het verhaal wordt voor een groot deel vanuit de ogen van de kinderen vertelt, wat in de vorige twee delen niet het geval was. ‘Ik wilde heel graag the point of view van de kinderen van de hoofdpersoon hebben, want het is interessant dat zij de backstory van vroeger vertellen.’ Hierdoor is het boek ook deels in het heden geschreven en deels in het verleden, door de ogen van drie personages. Volgens Noort kwam daar een hoop gepuzzel bij kijken. ‘Ik maak dan veel gebruik van lijstjes, waarbij ik ieder personages beschrijf en in welke tijd zij iets vertellen. Dat Annabel bijvoorbeeld twee dagen achterloopt op de rest.’
Dat het niet altijd even makkelijk is bleek na de correctieronde van de eerste versie van het verhaal. ‘Uiteindelijk klopte er van alles niet, waardoor ik alles weer kon aanpassen zodat het logisch op elkaar aansloot. Maar dat is gelukt, geloof ik.’
‘Je moet beginnen met een dreun, en eindigen met een schok’
Het idee van De Nazaten is volgens Noort in eerste instantie ontstaan omdat ze bijna twintig jaar in het vak zit, en het bijna twintig jaar geleden is dat De Eetclub uitkwam. ‘Die personages kwamen weer een beetje bovendrijven en ik dacht: Hoe gaat het eigenlijk met hen, en hoe gaat Karen de hoofdpersoon om met volwassen kinderen?’
Noort heeft zelf ooit eens op een cursus geleerd hoe je de spannendste scenario’s schrijft en die tips wil ze graag delen met andere schrijvers. ‘Het maken van een scène is hetzelfde als een hoofdstuk schrijven. Je moet beginnen met een dreun, en eindigen met een schok. Hierdoor denkt de lezer meteen: wat is hier aan de hand? Hoe zit dit? De uitleg komt pas verder in je verhaal, door te spelen met tijd. Maar begin altijd met een dreun zodat je vragen oproept bij de lezer.’
‘Mensen willen het bijna uit mijn handen grissen’
Daarnaast raadt Noort thrillerschrijvers aan om goed op te letten bij de opbouw van Netflix-series. ‘Ik kijk daar zelf ook veel naar en ik denk dat mijn schrijfstijl daar ook door is beïnvloed.’
Noort geeft aan dat naarmate haar schrijfcarrière vorderde, ze ook steeds meer druk voelde om nóg beter te presteren. ‘Toen ik mijn eerste boek uitgaf voelde ik totaal geen druk, in vergelijking met nu vond ik het een enorme vrijheid. Er is niemand die jou kent en zit te wachten op een tweede of derde boek. Je kan er heel lang of kort overdoen, het maakt niet uit. En een eerste boek is nooit hét boek. Je beste boek is steeds je laatste boek. Als ik een lange tijd niet schrijf krijg ik veel mailtjes met: ‘waar blijft je nieuwe boek’? Mensen willen het bijna uit mijn handen grissen.’
Volgens Noort is het belangrijk dat je als schrijver altijd de vrijheid van het vak blijft voelen, hoe moeilijk dat soms ook is. ‘Iedere keer als je denkt nu wordt het moeilijk, dan ben je op de goede weg. Maar blijf die vrijheid voelen.’
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.