NU OVERAL VERKRIJGBAAR
Kun je Schrijven Magazine niet vinden in je favoriete boekhandel of kiosk? Vraag ernaar, je boekhandel bestelt graag bij!
Lize Spit is de meest bejubelde debutante van het afgelopen jaar: In 2013 won ze zowel de jury- als publieksprijs van de populaire schrijfwedstrijd Write Now, en in januari debuteerde ze met de veel geprezen roman Het smelt. Wat kunnen andere schrijvers van haar leren? 'Ik werk heel gestructureerd. Ik huur al bijna vier jaar een kantoor aan de rand van Brussel en elke dag neem ik om kwart over negen de trein heen en om tien voor zes neem ik de trein weer terug.'
Literair agent Willem Bisseling (Sebes & Bisseling) kwam in 2006 terecht bij het literair agentschap van Paul Sebes. Hij begon met het voorzichtig redigeren van manuscripten, maar werkte zich al snel op tot mede-eigenaar. Wat kunnen beginnende schrijvers van hem leren? ´Mensen hebben een hang naar het waargebeurde. Ze willen niet meegenomen worden naar een andere wereld, ze willen iets opsteken.´
Guus Bauer viste, toen hij zelf uitgever was, een manuscript van Frans Point (wereldberoemd in de jaren '80, met dank aan Adriaan van Dis) uit de slushpile. Hij geeft tips aan schrijvers. Hoe val je op met je boek? 'Bedenk dat je feitelijk solliciteert naar een baan in een eenpersoonscircus.'
Schrijfster en schrijfcoach Mirjam Boelsums begeleidde auteur Willeke Stadtman bij de publicatie van Op voet van oorlog, een familiegeschiedenis die door Atlas|Contact is uitgegeven en werd geprezen door onder meer NRC Handelsblad. Samen maakten ze een stap-voor-stap-reconstructie van het schrijfproces. Van idee tot boek.
Das Mag is de hipste uitgeverij van Nederland. De auteurs die er publiceren lijken verzekerd van enorme media-aandacht. Hoe doet Das Mag dat? En waar letten ze op bij het beoordelen van manuscripten? Uitgever Daniël van der Meer vertelt.
'Ik geloof dat veel getalenteerde mensen hun creativiteit zijn kwijtgeraakt. Ze raakten geblokkeerd
door een opmerkingen van een leraar, een vriend of door hun ouders. Hoe oud je ook bent, welk
beroep je ook uitoefent, het is nooit te laat om aan je creativiteit te werken.' zegt Julia Cameron. Schrijfcoach van Es laat aan de hand van talloze praktijkvoorbeelden zien waarom autobiografisch schrijven gelukkig maakt.
- 3 gouden schrijftips van Esther Verhoef!
- Schrijfles van Stephan Enter: Hoe verplaats je je in het andere geslacht?
- Schrijftips van Kathy Mathys: Hoe vind je een geslaagd slot voor je verhaal?
- Schrijfles van Carla de Jong: Zo voorzie je je verhaal van een spanningsboog.
- Zo schrijf je een goed reisverhaal. Olaf Koens, Fleur de Weerd en Auke Hulst delen hun schrijfgeheimen.
- WORKSHOP: de 12 oerkarakters van storytelling.
- De ins & outs van het nieuwe self-publishing platform Sweek.
- Langs de rock 'n roll-meetlat: Hanna Bervoets. 'Ik word wakker en dan ga ik dingen verzinnen, dat is mijn leven. Heerlijk.'
- In onze rubriek 'Iedereen kan schrijven': het bijzonder verhaal van de Texelse Brendie Lugtmeijer die er, dankzij een verhalenwedstrijd van Het Kruidvat, in slaagde haar roman Tombola bij een uitgever onder te brengen. 'Op Texel ben ik inmiddels wereldberoemd.'
- Taaltest: welk woord is juist?
- De column van Judith Visser.
- De column van schrijfcoach Lex Jansen (oud-uitgever De Arbeiderspers).
- De cartoon van Carolina Trujillo.
- En natuurlijk vind je in dit nummer ook onze veel gelezen vaste rubrieken: Taaltrivia, Tekstuur Kidlit (kinderboekenschrijver Mireille Geus bespreekt een ingezonden verhaal voor kinderen), Tekstuur Proza (schrijfdocent Yke Schotanus bespreekt een ingezonden kort verhaal of romanfragment) en Dichter bij het werk, waarin Remco Ekkers een dichter interviewt over zijn/haar werkproces.
- Én de derde editie van ons eigen literaire tijdschrift Alice.
NU OVERAL VERKRIJGBAAR
Kun je Schrijven Magazine niet vinden in je favoriete boekhandel of kiosk? Vraag ernaar!