11 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker

#591 De laatste keer

3 januari 2026 - 13:41

‘Is het nou afgelopen? Als ik nog één keer iets hoor, kom ik naar boven.’
Moeders stem galmt door het trappenhuis naar de overloop, richting de slaapkamer van de meisjes. Klara en Fienie duwen hun gezicht in het kussen om hun gegiechel te smoren. Ze trekken de deken over hun hoofd om het geluid nog meer te dempen.

‘Shh. Ben nou stil, Fienie.’ Klara schopt Fienie tegen haar benen.
‘Au. Dat dee pijn. En je mag niet op mijn helft komen.’
‘Deed, niet dee. Shh.’

Heel even blijft het stil in de twijfelaar. Onder de deken stijgt de temperatuur door de warme adem van de meisjes. De spiralen van het bed kraken en piepen hun laatste tonen en doen er ook het zwijgen toe. Beneden aan de trap draait moeder zich om en loopt terug naar de woonkamer. Ze laat de deur op een kier.

Fienie duwt de deken omlaag, draait haar hoofd een beetje van het kussen, zodat beide oren vrij zijn. De doffe klanken van de tv stellen haar gerust.

‘Je moet nog betalen. Je bent over de grens geweest.’
‘Dat telt niet. Jij moest stil zijn.’
‘Wel. Ik was stil.’
‘Niet.’
‘Wel.’
‘Nietes.’
‘Welles.’
‘Oké, hoeveel?’
‘Honderd.’
‘Honderd?!’
‘Ja, omdat je me ook geschopt hebt.’
‘Vijftig?’
‘Nee.’ Fienies stem klinkt kort en hard. Ze is de jongste van de twee, maar de betere onderhandelaar.
‘Vijfenzeventig?’ Klara’s stem buigt omhoog. Ze steekt een been richting Fienies been en laat haar dikke teen langs de zolen van haar zusjes voeten glijden. Die trekt met een ruk haar benen op en schatert het uit.

‘Zeg, is het nou stil daarboven?’
De meisjes zwijgen en duiken weer onder de dekens.
‘Krijg ik nog antwoord?’
‘Ja, mamma,’ roept Klara terug. Fienie onderdrukt weer een lach.
‘We moesten toch stil zijn?’ fluistert ze.
‘Dit is de laatste keer. 'De volgende keer kom ik naar boven en dan zwaait er wat.’

Deze keer valt de huiskamerdeur achter moeder dicht. Ze leunt met haar rug tegen de deur en houdt haar handen voor haar mond, maar tussen haar vingers door ontglipt de pret.
‘Wat ben je weer streng,’ zegt vader lachend.

‘Oké, honderd.’ Klara voelt dat ze het niet kan winnen. Ze schuift richting Fienie en kust haar op haar wang. Één. Dan twee kusjes, snel, op haar voorhoofd. Twee, drie. Op haar andere wang. Vier, vijf. Steeds sneller volgen de kusjes.‘Drieëntwintig. Achtentwintig.’
‘Je foetelt!’

Paaf. De meisjes horen hoe de pantoffel met een harde knal op het linoleum van de overloop valt. Daarna volgen de driftige stappen van moeder, die de trap op stormt.

‘O, wacht maar, nu is het afgelopen.’

De meisjes duiken onder de deken, zover mogelijk richting het voeteneind, en houden hun adem in. Ze gluren onder de deken door naar moeder, die met een geheven hand met daarin de pantoffel op hun bed af stormt. Haar gezicht staat in een rare grimas. Pats. De pantoffel eindigt naast de bult onder de deken.

‘Mis!’ roepen de meisjes in koor. Pats. Pats. De pantoffel zwaait langs de bult af, rakelings langs wat zich daaronder verschuilt. Moeder houdt het spelletje vol tot de meisjes uitgeput en gestrekt onder de deken liggen.

‘Zo, en nu slapen, anders gaat de verhuizing naar ieder een eigen slaapkamer morgen niet door.’ De pantoffels van moeder klepperen op de treden van de trap. Daarna valt beneden de huiskamerdeur weer dicht.

‘Onze eigen kamer.’
‘Ja,’ glundert Klara.
‘Maar dan kunnen we nooit meer “tol betalen” spelen.’ Fienie klinkt bedroefd.
‘Nee, dit was de laatste keer.’

14 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 januari 2026 - 14:41

Wanneer je in het perspectief van de meisjes wil blijven zou je kunnen overwegen het:  Ze laat de deur op een kier. te vervangen door iets als: Ze horen de deur niet sluiten. Dat sluiten kunnen de meiden niet zien, maar wel horen.  

Mooi dit: Ze is de jongste van de twee, maar de betere onderhandelaar.

‘Dit is de laatste keer. (Hier mist nog iets als: riep moeder)  'De volgende keer kom ik naar boven en dan zwaait er wat.’

Je wisselt op dat moment in het verhaal van perspectief. Naar dat van de moeder. Je zou dat gedeelte weg kunnen laten, omdat later, in de scene met de pantoffel, wel duidelijk wordt dat ze ook een spelletje speelt. 
Het verhaal was heel herkenbaar voor mij, als deel van een tweeling heb ik lange tijd samen met mijn zusje dit soort strapatsen uitgehaald. :-)

4 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
4 januari 2026 - 10:26

Geweldig, heel herkenbaar, vanuit de rol van de moeder. Ook hier is de jongste de beste onderhandelaar en verhuizen ze binnenkort naar aparte kamers, al zullen er denk ik wel logeerpartijtjes volgen. Ik vind dat je de dynamiek tussen de zusjes heel treffend hebt beschreven, knap gedaan.

7 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
4 januari 2026 - 14:55

dag Ancenita

Dank voor je verhaal, waarin je heel wat moeite hebt gestoken. De sterkte ervan is dat het een scène is die zo uit het leven gegrepen is, en die effectief eindigt in 'de laatste keer', maar ik zou het precies wat strakker of zelfs levendiger hebben gemaakt, door ook wat meer personages, eventueel beeldspraak in het geheel te integreren.

Maar toch knap gedaan.

Johanna

1 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
4 januari 2026 - 16:46

Hoi Ancenita,

Wat een lief en warm verhaal. Leuk zo'n laatste keer. ZGG! Bedankt voor al je verhalen en aanwezigheid hier. Hopelijk zie ik je elders nog! 

11 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
4 januari 2026 - 20:13

Hallo 

@Emmy: ik wissel inderdaad een paar keer van perspectief. Of het handig en geoorloofd is weet ik eigenlijk niet. Ik had niet de indruk dat het storend is in dit verhaal. Maar je suggestie om vanuit het perspectief van de kinderen te blijven schrijven, is wellicht eleganter en mooier.

Je oppert om het stukje waar moeder roept: 'dit is de laatste keer', weg te laten maar dat was voor deze opdracht natuurlijk een cruciaal stukje. Niet alleen op het einde maar ook hier wilde ik de laatste keer benadrukken. 

Leuk dat je het herkent. Ik las in jouw eigen verhaal ook dat je van een tweeling bent. 

Bedankt weer voor je waardevolle feedback en het lezen. 

11 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
4 januari 2026 - 20:19

Hallo 

@Johanna: bedankt voor je fijne reactie. Je hebt gelijk dat ik weinig gedaan heb met beeldspraak. Wat wel meegegeven was in de opdracht. Ik zat wat in tijdnood en kwam daar niet zo goed in. Maar wilde mezelf uitdaging om zo'n alledaags tafereel toch zo neer te schrijven dat het leuk zou zijn om te lezen. Dat is dan in ieder geval gelukt. 

11 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
4 januari 2026 - 20:21

Hallo 

@Huub: haha, ja de houten lepel kwam bij ons ook wel eens voorbij. Maar nooit hardhandig, altijd als spel, gelukkig. Dankjewel voor je leuke reactie. 

1 maand 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
5 januari 2026 - 14:58

Hoi Ancenita,

Dit is leuk. Ik zie ze zo liggen, twee hoofden half in een kussen geperst, veel te warm onder die deken en dan toch doorgaan. Die “tol betalen” is ook echt zo’n kinderregel waar je niet tegenin komt.

Er zit alleen af en toe een zin tussen die net wat netter wil klinken dan de rest (bij dat bed met die “laatste tonen” en zo). Ik zou die gewoon simpeler maken, dan blijft het allemaal dezelfde toon houden.

En bij de pantoffel: dat beeld is meteen duidelijk en grappig. Je hoeft daar niet veel bovenop te leggen. Laat die klap op het linoleum en dat gegil het werk doen.

O ja, dat kusjes-tellen stukje leest nu wat gepropt. Iets meer ruimte daar en je bent er.