14 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#591 De laatste keer

2 januari 2026 - 21:13

De operatie die voor mij op de planning stond, was er een uit de categorie: erop of eronder.
Dat is voor een fictief verhaal mooi meegenomen, maar wanneer het jezelf betreft, blijkt het toch minder aanlokkelijk bronmateriaal. Dat het graszoden zijn, waar in die uitdrukking naar verwezen wordt, daar was ik me voorheen nooit bewust van geweest. Nu zag ik mezelf ineens onder die zoden liggen. Ook begon ik na te denken over de kosten van mijn nooit te ruimen graf (wij joden verhuizen niet graag…) en het feit dat ik daar nog helemaal niks voor gespaard had.

Het bracht een spanning met zich mee waardoor ik het soort rotje was geworden, dat beter niet in de verkoop kwam. Mijn korte lontje was naar binnen gegroeid. Bij het minste of geringste was er ontploffingsgevaar.  Een fascinerend ander symptoom dat ontstond was, wat ik zal noemen: ‘Laatste-keer-ritus.’ Ik werd me veel te bewust van de mogelijkheid dat bepaalde activiteiten die ik deed, wel eens voor het laatst zouden kunnen zijn. Het bleek nog eens vreselijk besmettelijk te zijn ook. Ik zag het in de ogen van mijn vrienden, wanneer we hadden afgesproken voor een kop thee. We spraken het niet uit, maar ik kon het voelen, bij de omhelzing die net even langer aanhield.

Het weten dat iets voor het laatst zou kunnen zijn werkt verzwarend. Het geeft aan alles een onaangenaam gewicht. Als ik het met iets kan vergelijken: zwemmen met je kleren aan. Het zijn de waterschoenen die je naar de bodem willen trekken en als je eenmaal weer veilig op de kant staat, kost het moeite die natte kleding van je lijf te pellen.

Nog altijd sta ik nog een beetje op ‘laatste keer.’ afgesteld. Hoe enthousiast dit ook bezongen kan worden, ik leef liever niet alsof het mijn laatste dag is, Hazes. Ik leef liever zonder dit besef. Zonder die zwaarte, ik leef liever ontspannen, licht.

Op 12 maart 1982, elf weken voor de uitgerekende datum, beviel mijn moeder van een tweeling. Na een flinke woordenwisseling van haar artsen werden we zo snel mogelijk gehaald. Gelukkig maar, anders had ik meteen weer op de stoep gestaan waar ik dan ook maar mijn oorsprong had. Ik werd als eerste geboren. Door een combinatie van geluk en medische vaardigheid hebben we deze turbulente gebeurtenis allemaal overleefd. Het ontstaan van leven is altijd een wonderbaarlijk proces, maar dat we er in deze vorm en op deze plek zouden komen, was zeer onwaarschijnlijk. Mijn moeder was enkele jaren voor onze geboorte gesteriliseerd.

Dat het me gegund is er nog te zijn, maakt me blij. De operatie die ik moest ondergaan, afgelopen juni, was nog maar drie keer uitgevoerd, maar pakte goed uit. Wie weet lukt het me volledig tot bloei te komen als schrijver. En anders troost ik me met iets dat ik ooit schreef: ‘Magnolia’s bloeien ook maar kort, die bloemen zijn daar vast onverschillig over, maar ze hebben wel degelijk wat gebracht in de wereld. Wie weet is dat voor ons ook zo.’ Het ziet er met een beetje geluk naar uit dat ik toch geen Magnolia ben. Het is maar goed dat we onze eigen houdbaarheidsdatum niet kunnen lezen.

Liever lees ik andere zaken, jullie verhalen bijvoorbeeld!

Ik wil jullie heel hartelijk bedanken voor al het moois dat het forum gebracht heeft. Het gaf me de nodige afleiding en vooral heel veel plezier!

11 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
3 januari 2026 - 15:28

Hallo Emmy,

Een mooie persoonlijke ontboezeming. Je hebt ons een tijdje terug al laten weten dat je een zware operatie moest ondergaan. Een zeer ingrijpende gebeurtenis voor jou en je naasten. Ik herken hoe je dan, ook als naaste, iedere handeling, gebeurtenis gaat bezien als ware het de laatste keer. 

De metafoor van het rotje waarvan het lontje naar binnen is gegroeid, is zeer treffend. 

Er is een zin die ik niet goed begrijp: Gelukkig maar, anders had ik meteen weer op de stoep gestaan waar ik dan ook maar mijn oorsprong had.

Ik begrijp dat als je moeder niet standvastig geweest was, jullie er mogelijk niet geweest waren. Maar dan sta je toch niet ergens anders op de stoep? Of is het een uitdrukking die ik niet ken? 

Fijn dat ik jou en je mooie verhalen hier heb leren kennen.  We treffen ons weer bij vertelvuur. 

14 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 januari 2026 - 15:51

Ha Ancenita! Die zin over anders had ik snel weer op de stoep gestaan waar ik dan ook maar mijn oorsprong had verwijst naar het feit dat als die artsen toen niet hadden ingegrepen, ik zeker overleden zou zijn. Het is geen vaste uitdrukking, maar iets waar ik wel regelmatig over nadenk. Waar we heen gaan als we sterven, dat weten we niet, waar ons bewustzijn was voor de tijd dat we hier aan ons aardse bestaan begonnen ook niet. Ik vind een plaatje dat ik ooit op internet zag erg geestig, waarin een tweeling in een baarmoeder getoond wordt, waarbij de ene baby tegen de andere zegt: 'Geloof jij in leven na de baarmoeder?' 

Ik verheug me elkaar bij vertelvuur weer te zien. De uitdaging die daar is voor deze week, dat lukt me niet, nog zo snel nog een verhaal te schrijven, maar ik ben van plan regelmatig aan te schuiven en mee te doen. 

11 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
3 januari 2026 - 16:16

Hallo Emmy,

Ach ja, bij jou had ik kunnen weten dat ik rekening moet houden met een leven voor en na dit leven :-) 

Dat plaatje dat je schetst is inderdaad grappig en roept een andere filosofische vertelling op: de grot van Plato. 

Ik verheug me ook weer op een treffen bij vertelvuur. Maar zit ook nu net als jij nog even  met de factor tijd. Een verhaal per week is vaak net haalbaar. 

Tot bij Vertelvuur. 

7 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
4 januari 2026 - 10:20

dag Emmy

Dank voor je tekst. Het is duidelijk gebaseerd op twijfel die je voelde op een moment dat je voor een (zware) operatie stond, waarbij je er met een portie schrik voorstaat.

Dat vind ik erg goed weergegeven. De zij-passage over de geboorte, lijkt me wat vreemd in het geheel. Ik zie niet goed hoe dat bijdraagt tot het verhaal?

Dank voor je bijdrage(s)!

Johanna

4 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
4 januari 2026 - 10:56

Dankjewel voor dit persoonlijke verhaal. De laatste-keer-ritus is herkenbaar. Je schrijft nuchter en prachtig. Het verhaal wat je in eerste instantie plaatste vond ik ook erg mooi. Ik hoop nog veel verhalen van je te lezen.

1 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
5 januari 2026 - 21:28

Hoi Emmy,

Dank voor je mooie persoonlijke verhaal. Het heeft precies de juiste toon en het goede gewicht: vrolijk met gepaste ernst. Heel fijn weer! Mooi ook die zwaarte die de gedachte van alles kan de laatste keer zijn meebrengt. Zeer graag gelezen. Hopelijk tot snel op andere plaatsen!