#590 – Ik ga het echt niet missen
‘Hoezo de laatste?’
‘SOL stopt eindelijk met die wekelijkse opdrachten.’
‘Eindelijk? Ik dacht dat jij daar altijd zo naar uitkeek?’
‘Echt niet. Iedere keer weer een helse opgave.’
‘Serieus, Fief, dat meen je niet. Je telde de dagen af naar de volgende opdracht.’
‘Dat meen ik wel. Ik ben er helemaal klaar mee.’
Mijn man legt zijn krant opzij en grijnst: ‘Ja, je vond het iedere week weer een straf.’
‘Precies. Dat gezeur van die forumleden. Dan was dit weer niet goed, dan dat niet. Ze hadden altijd wel iets te mekkeren.’
‘En jij niet? Lieverd, je bent het grootste interpunctiemonster dat ik ken.’
‘Valt wel mee, hoor. Ik vind het gewoon belangrijk dat teksten kloppen. Leestekens zijn ondergeschoven kindjes. Als ik niet voor ze opkom, wie dan wel?’
Mijn man schiet in de lach. ‘Ja, daarin ben je onverbeterlijk. Ik wed dat jij je niet kunt bedwingen om toch een paar regels te schrijven.’
Demonstratief klap ik mijn laptop dicht. ‘Wedden van wel?’
‘Tuurlijk, schat.’
Manlief staat op en pakt het boodschappenlijstje van het aanrecht. ‘Ik zal de boodschappen doen. Heb je anders nog iets nodig? Antidepressiva? Een overdosis chocola?’
‘Grappig, hoor.’
De achterdeur valt dicht en ik staar naar mijn laptop. De laatste keer, spookt het door mijn hoofd. De laatste keer.
Als een onbedwingbare behoefte aan een sigaret of een glas wijn, trek ik de laptop naar me toe. Alleen kijken, neem ik me voor, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Ik open de schrijfsite en scrol naar het forum. Bekende namen verschijnen op het scherm. Oh, wat ga ik dit niet missen. Wat fijn dat ik geen commentaar meer hoeft te geven. Dat was tenslotte altijd mijn stelregel: niet meedoen is niet reageren. Het voelt heerlijk bevrijdend.
‘Fief?’
Langzaam dringt de stem van mijn man mijn bewustzijn binnen.
‘Lag je te slapen?’
Gapend ga ik rechtop zitten. Nog net op tijd kan ik voorkomen dat mijn laptop op de grond schuift. ‘Uh, jeetje, ik moet ingedommeld zijn.’
‘Je had ook niets beters te doen, zie ik.’
‘Ik, uh, ik moest nog wat regelen.’
‘Ja, ja. Het begint met S en eindigt op OL. Hoeveel dit keer?’
‘Ik weet niet wat je bedoelt.’
Met een brede grijns opent manlief mijn laptop. ‘Kom op, schat, hoeveel?’
‘Max 400 woorden,’ antwoord ik met tegenzin.
‘Heb je het al geplaatst?’
‘Nee, natuurlijk niet. Ik zei toch dat ik niet meer mee zou doen.’

Op de valreep ook nog een…
Op de valreep ook nog een laatste verhaal van mij.
Ik maak meteen van de gelegenheid gebruik om iedereen (coaches en forumleden) heel hartelijk te bedanken voor alle inspirerende en constructieve feedback. Velen van jullie waren een voorbeeld voor mij.
Ik wens jullie een fijne jaarwisseling en een inspiratievol, creatief nieuw jaar.
Hoi Fief, Fijn dat we van…
Hoi Fief,
Fijn dat we van jou nog een laatste bijdrage mogen ontvangen. Mooi verhaal, met een goede dialoog en herkenbare tegenstrijdige gevoelens. Erg graag gelezen.
Volgens mij was jij de eerste die op mijn eerste inzending reageerde. En ook daarna was je bijzonder trouw in het verbeteren van mijn slordigheden, zonder vervelend of belerend te zijn. Dank voor al je verhalen, hulp en opbouwende feedback. Hopelijk tot later op een andere plek. Tot die tijd een heel fijn 2026 gewenst.
ps. Ik zag net dat er nog een opdracht #591 is waar deze inzending ook perfect aan voldoet
Hoi Fief, het is weer…
Hoi Fief, het is weer genieten als ik je lees. Sterk in de dialogen en de schets van de relaties. Een mooi plot met een vette knipoog. En natuurlijk, zoals het hoort, precies 400 woorden. Grote klasse!
Top! Gelukkig kwam je nog…
Top! Gelukkig kwam je nog even langs. Zoals Ton al aangeeft: Genieten.
Dank je wel, fijne…
Dank je wel, fijne forumleden, voor jullie complimenten. Mochten jullie in de toekomst iemand nodig hebben die jullie aankomende bestsellers uitpluist op oneffenheden ...