10 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker

#588 Opium voor onze ziel

12 december 2025 - 10:24

'Zoekt u iets speciaals?'

De blonde en bescheiden opgemaakte verkoopster achter de toonbank kijkt me vriendelijk aan. De warme geur die zij zelf draagt, vertraagt de tijd.De drukte om mij heen vervaagt.

'Iets troostends.'

De verkoopster glimlacht en sluit een kort moment haar ogen.

'Voor een dame of een heer?'

'Een Het. Het is genderneutraal.'

Deze keer is het mijn beurt om haar een zachte blik te gunnen. 'Maar ik dicht Het zelf meer vrouwelijke eigenschappen toe.'

'Ach', antwoordt ze, even van haar stuk gebracht. Ze legt behoedzaam haar handen naast elkaar op toonbank en schuift ze vervolgens een klein stukje uit elkaar. Ik volg haar donkerpaars gelakte nagels. 'Dan ligt het geurenspectrum voor ons open. Maar troostend, hmm.' De nagel van haar rechter wijsvinger tikt in een rustig tempo op het glas van de toonbank. Als een metronoom van haar denkproces.

'Pijn, verlies?'

'Ja, een groot verlies. Het, mijn dierbare Schrijfproces, raakt in één klap een groep mensen die een bron van inspiratie en groei voor Het waren, kwijt. Het forum waar Het tot bloei gekomen is, zal binnenkort niet meer zijn. Het voelt zich erg verloren op dit moment.'

'Dat vraagt zeker om troost. En om hulp om verder te kunnen op eigen kracht.' De verkoopster knikt begripvol. Ze draait zich om naar flesjes en flaconnetjes gevuld met herfsttinten. Haar wijsvinger glijdt over de rand van de plank waarop de kostbaarheden staan.

'Deze, dit moet 'm zijn. Opium.' Ze verstuift wat parfum op een smal strookje papier en geeft het in een trage beweging aan mij. Ik sluit mijn ogen en snuif de geur op. Achter mijn oogleden vormen de geuren kleuren. De warmte van amber, de speelsheid van vanille en misschien ook wat rebelsheid van patchoulli smelten samen in een gevoel van geborgenheid.

'Opium, dat is het.'

Blij als een kind verlaat ik even later de winkel. In mijn rafelige tasje hangt een mat zwart doosje met gouden letters. Mijn gedachten gaan uit naar mijn geliefde Schrijfproces. Ik weet dat Schrijfproces ook verlangend naar mij uitkijkt. Wij hebben elkaar nodig.

Eenmaal thuis trekken we samen een flesje rode wijn open. 'Heerlijk, dat had ik nodig.' Schrijfproces nestelt zich naast mij op de bank. De ontspanning die zichtbaar wordt in Schrijfproces, is voelbaar in mijn eigen lijf. 'Voel je die tinteling op je tong? Bramen, kersen, framboos, strelen mijn zintuigen.'

'Ik wil nog wel iets aan je zinnen toevoegen', zeg ik en haal het zwart gouden presentje tevoorschijn. Met bevende handen neemt Schrijfproces het aan. 'Een dankjewel voor wat je voor mij betekent. En hopelijk een beetje troost voor het verlies dat wij samen delen.' Schrijfproces opent het doosje en laat het goudbruine flesje eruit glijden. Met een lichte druk op de verstuiver laat Schrijfproces de geur van geborgenheid in de ruimte glippen. De wijn en de Opium brengen ons in een roes en Schrijfproces kijkt mij met waterige ogen aan.

'We vinden elkaar niet altijd even makkelijk. Maar wat is het toch mooi wanneer dat wel lukt', zeg ik.

'Ach, ik kon het niet beter zeggen. Of misschien toch wel', knipoogt Schrijfproces. Het valt me in de armen. Kruipt onder mijn huid. Ik voel hoe we één worden.'

Onze blik dwaalt af naar de vulpen die op het blanco vel rust.

14 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 december 2025 - 10:49

Ha Ancenita,
Mooi dat: de warme geur die zij zelf draagt, vertraagt de tijd en de drukte om mij heen vervaagt. Het verlangen naar iets troostends. Mooi dit ook: Ik volg haar donkerpaars gelakte nagels, en hoe je ermee de aandacht stuurt. Prachtvondst: Als een metronoom van haar denkproces. Sterk einde ook!

6 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 december 2025 - 11:41

Hoi Ancenita, een mooi verhaal. Ik struikelde wel over de vele herhalingen van het woord Schrijfproces. Als je Schrijfproces als een personage gebruikt, kun je het hier en daar ook vervangen door hij of zij.
Verder graag gelezen.

In mijn rafelige tasje hangt een mat zwart doosje met gouden letters.  --> hoe kan het doosje in het tasje hangen? 

13 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 december 2025 - 12:47

Dag Ancenita,

Heel mooi!!
Ik raakte zowaar ontroerd toen ik het las.
Deze stak er wat mij betreft bovenuit:
'Ach, ik kon het niet beter zeggen. Of misschien toch wel', knipoogt Schrijfproces. Het valt me in de armen. Kruipt onder mijn huid. Ik voel hoe we één worden.'  Humor, geborgenheid, liefde en een lichte sensualiteit op een natuurlijke manier in één alinea vervat.

De zintuigelijke waarnemingen zijn mooi verwerkt. Weer op een heel natuurlijke manier.
De herhaling van Schrijfproces viel me ook op, maar stoorde me uiteindelijk niet. Kwestie van smaak misschien.

Ik heb één puntje. De warme geur die zij zelf draagt, vertraagt de tijd en de drukte om mij heen vervaagt. Ik stokte hier even. De warme geur die zij zelf draagt, vertraagt de tijd. De drukte om mij heen vervaagt. leest naar mijn idee prettiger.

(Mijn alter ego zou het maar woke vinden dat Schrijproces genderneutraal is. Ik vond het een mooie vondst.)
Mooie slotzin.

ZZGG!

5 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 december 2025 - 12:52

Hoi Ancenita, 

De verkoopster liet me glimlachen: mooi hoe je ervoor kiest om haar helemaal in die rouw mee te laten gaan en dat ze geen wenkbrauw optrekt wanneer ze hoort voor wie of wat er een cadeautje wordt gezocht. Dat zet ook een toon voor de rest van het verhaal, een toon die blijft. 

De rest van het verhaal leest als een vertrouwde roes, die in alle geborgenheid nog kwetsbaar is. Dat maakt dat de laatste twee korte alinea's en de slotzin heel goed werken. 

Goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

10 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
13 december 2025 - 0:05

@Emmy,

dankjewel voor het compliment.

@Fief,

dank voor je inhoudelijke feedback en compliment. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel gestoeid heb met de herhaling van het woord Schrijfproces. Maar het gebruik van hij en zij was uit den boze, gezien de genderneutraliteit. En Het werd ook wat verwarrend. 

Het pakje hangt in zo'n dun stoffen tasje. 

@Angus, 

Welk mooier compliment kan een schrijver krijgen dan te horen dat hij/zij de lezer weet te ontroeren. 
Ik heb je suggesties op de zin in twee te delen overgenomen. Is inderdaad ritmischer. 
Fijn te horen dat de herhaling van Schrijfproces jou niet gestoord heeft. 
Tsja, jouw Alter Ego heeft wel wat ruwe kantjes (-: maar die mag ik wel.

@Nadine,

Dank voor je compliment en feedback. Jammer dat we jou moeten gaan missen. Succes met wat je verder gaat doen. En vooral veel plezier.