8 maanden 4 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

#584 Een nachtelijke ontmoeting

13 november 2025 - 16:20

Waarom wilde ik zo graag naar buiten, midden in de nacht nog wel! Kabouters doen dit niet.

Toch blijft Elin met haar rug tegen de voordeur staan, de nieuwsgierigheid te groot om terug naar binnen te gaan. Haar ogen wennen aan het donker en ze begint de contouren van de boomstammen te herkennen. De geur van aarde en vochtige bladeren, sterker dan overdag. Met vastberaden tred loopt ze het pad naar beneden, de berg af. Ze moet weten waarom kabouters nooit ’s nachts buiten gaan. Ze gelooft gewoon niet de verhalen die haar vader en moeder haar vertellen.

Plots hoort ze het geluid van een brekende tak, het knisperen van bladeren. Met ingehouden adem luistert ze aandachtig van welke richting het geluid komt. Weer ritselen de bladeren, naderende voetstappen. Elin voelt haar hartslag versnellen. Ik kan nu nog terug, ik hoef alleen maar de Kabouterberg terug op te rennen.

Een uil landt hoog op een tak boven haar en laat zijn roep horen. Er volgt weer een krakend geluid. Verderop, rechts van haar.

Het is nu of nooit. Ik ga, zonder twijfel! Om haar beslissing kracht bij te zetten, trekt Elin haar kaboutermuts dieper over haar hoofd, zwaait haar twee lange vlechten over haar schouders en stapt het pad af. Zo stil mogelijkheid beweegt ze zich in de richting vanwaar het geluid komt. Ze schuifelt door dode bladeren, kruipt over mos en langs stammen van rododendrons. Ze komt steeds dichterbij, de nattige grond trillend door de naderende passen. Met moeite schuift ze een lang blad van een varen opzij. Ze blijft abrupt staan.

Recht voor haar, torent een donkere gestalte hoog boven haar uit. Lange armen met grote handen die laag boven de grond hangen, ogen die gevaarlijk gloeien. Een onderkaak die ver naar voren uitsteekt, met twee grote hoektanden.

Elins adem stokt in haar keel. Een trol!

Precies op hetzelfde moment, krijgt de trol Elin in het vizier. Van schrik stapt hij klungelig een pas naar achter, om vervolgens te struikelen over een tak. De aarde trilt wanneer hij met zijn volle gewicht vlak voor haar op de grond valt.

‘Auw, dat was niet de bedoeling,’ klinkt het vriendelijk. Verbazingwekkend vriendelijk.

Met grote ogen staart ze naar hem. Het ritselt wanneer hij op zijn hurken gaat zitten.

‘Hoi, ik ben Ask. En wie ben jij?’

Elin knippert een paar keer. ‘Jij bent een trol!’ roept ze ontzet. ‘Waarom stel je jezelf voor, jullie zijn helemaal niet aardig!’

Met een gepijnigde blik kijkt Ask haar aan, in zijn ogen wellen de tranen op. ‘Dat is helemaal niet waar! Het is een leugen, verzonnen om jullie bang te maken.’ Er plengt een traan vlak naast Elin. Onhandig wrijft hij met zijn grote knuisten in zijn ogen.

‘Ga je me dan niet opeten?’ vraagt ze voorzichtig. 

‘Natuurlijk niet. Ik wil alleen maar andere bosbewoners ontmoeten.’

Haar hoofd schuin en met een bedenkelijke blik, kijkt ze hem recht aan. ‘Hoe bedoel je?’

‘Niemand gelooft dat trollen aardige wezens zijn, omdat wij alleen in de nacht leven. Omdat het zonlicht schadelijk is voor ons. Daarom is het moeilijk om vriendschappen te sluiten.’ Inmiddels rollen de tranen over zijn harige wangen. Elin begint er nat van te worden. Met zijn lange arm reikt hij naar een struik naast zich, plukt een blad en houdt deze, bij wijze van paraplu, boven haar hoofd.

Elin, die toch wel meelij begint te krijgen, neemt het blad van hem over. ‘Je wilt alleen maar vrienden maken, want je bent eenzaam?’ 

Ask knikt snikkend.

Ze stapt dichterbij en steekt voorzichtig haar kleine hand uit. ‘Hoi, ik ben Elin. Je nieuwe vriendin.’

3 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
15 november 2025 - 10:27

Een lieflijk verhaal over de opbloeiende vriendschap tussen een kaboutervrouwtje en een trol. Kan zo in een voorleesboek voor kinderen, dus dat gaat de coach niet goedkeuren, maar verder is er geen vuiltje aan de lucht. 

8 maanden 4 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
15 november 2025 - 16:44

@Schmetterling: Je hebt gelijk dat dit niet volgens de opdracht was. Die invalshoek was me totaal ontschoten, en omdat de setting ver buiten mijn comfort zone ligt, heb ik bewust de bijdragen van anderen niet gelezen alvorens mijn eigen opdracht af was. Mooie les voor mezelf!

@Job: Dank!

10 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
16 november 2025 - 17:39

Hallo L.S-77

Ik zie ze zo samen in het bos zitten. Leuk verhaal. Ik had de opdracht ook niet meer scherp bij het schrijven en bij het lezen van jouw verhaal. Maar dat mocht de pret niet drukken. 

Graag gelezen

14 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 november 2025 - 15:51

Ha L.S, Leuke inleiding over het niet geloven van de verhalen. Je laat het ingehouden adem meermaals terugkomen, daar zou ik er een een van schrappen. Ook is het lastig om te ruiken en tegelijkertijd de adem in te houden. Een mooi sfeerbeeld van de uil die landt. Het detail van de lange vlechten maakt dat je als lezer meteen het kaboutertje kan uittekenen. Het specifieke van mos en rodondenderon helpt ook bij het neerzetten van de sfeer.

Mooi dat trillen van de aarde en het ritselen wanneer de trol op zijn hurken gaat zitten. Ask is ook een passende naam. Je hebt gekozen om het verhaal vanuit Elin’s perspectief te benaderen. Zij kan de tranen van Ask, die in zijn ogen branden niet voelen. 

Leuk gekozen dat van die bladparaplu. Ik zou wat schrappen in haar gedachten: trol of geen trol, niemand mag zich ongelukkig en alleen voelen, kan je ook weergeven door middel van hoe ze handeld. Door er wel voor hem te zijn. (Zoals ze even later doet, door het uitsteken van haar hand. In die handeling worden al haar morele overtuigingen duidelijk.) 

6 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 november 2025 - 21:31

Goedenavond L.S.

Mooi verhaal en het past m.i. helemaal in de opdracht:een ontmoeting tussen kabouter en trol en een dialoog. Dat heb je perfect gedaan.

Ik vind dat je de opbouw erg spannend hebt gemaakt, je voegt er 'beelden' bij waardoor je als lezer mee met de kabouter in het bos zit en er doorgaat. Ik vind de ontmoeting met de trol ook mooi uitgeschreven, en dat het dan leidt tot een vriendschap, is mooi meegenomen.

Dus, het is een verhaal dat erg aangenaam is om te lezen, mooi geschreven is en erg treffelijk in beeld is gezet.

Knap! 

Johanna

8 maanden 4 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
18 november 2025 - 9:20

Hoi,

@Emmy en @Johanna, dank voor jullie bijdrage en positieve woorden. Emmy, je suggesties waren welkom en die heb ik aangepast.

@Ancenita, dank voor je positieve feedback!