#583 - Wit geschilderd
De verhuis was voltooid zonder één ruzie. Dat besefte Marc pas toen de verhuiswagen wegreed. Vijftien jaar samen, en geen enkel scherp woord gevallen. Hij keek naar de lege straat, naar de vuilniszakken die achterbleven. Eén zak bewoog. Iets daarin klauwde tegen het plastic.
'Goed gedaan,' zei Sofie.
In de nieuwe woning liep ze direct naar de keuken. Marc volgde haar, zijn schoenen klikkend op de tegels. Alles stond al op zijn plaats. De dozen waren leeg, opgeruimd door iemand die hij niet gezien had.
'Wanneer heb je dat gedaan?'
'Vannacht.' Ze vulde een glas water. Dronk het leeg. Vulde het opnieuw. Dronk. Vulde. 'Ik kon niet slapen.'
Hij liep de gang in. Drie deuren. Badkamer. Slaapkamer. De derde deur stond open.
Lara's kamer. Het tienerbed tegen eenzelfde muur. Het bureau onder het raam. De lamp. De boeken. Alles. Wit geschilderd.
'Sofie...'
Ze stond achter hem. 'Het paste exact.'
'Wanneer…'
'Vannacht.'
Hij deed de deur dicht.
Die avond, in bed, luisterde hij naar haar ademhaling. Regelmatig, vreemd regelmatig. Hij draaide zich om. Haar ogen waren open.
'Slaap je?'
'Nee.'
'Ik ook niet.'
Haar hand lag tussen hen in, vingers gekromd. Onder haar nagels zat witte verf.
'Waarom heb je niks gedaan?' vroeg ze.
Stilte.
'Het touw ligt nog in de verhuiswagen,' zei ze. 'Ik heb het gezien.'
Ze bleven zo liggen. Naast elkaar. Buiten reed een auto voorbij. Het geluid verminderde, verdween.
'Welterusten,' zei Sofie.
Hij deed zijn ogen dicht.
Haar hand bewoog niet.

Tony het nummer van de…
Tony het nummer van de opdracht is fout. Ben bezig met mijn hersenen te pijnigen over de betekenis van het touw, de witte kamer en wie Lara is en wat er met haar is gebeurd. Ik kom er voorlopig niet uit. Misschien later.
Dag Tony, Ook ik worstel er…
Dag Tony,
Ook ik worstel er mee.
Ik heb wel een vermoeden.
Mede vanwege Eén zak bewoog. Iets daarin klauwde tegen het plastic. Dat lijkt me figuurlijk bedoeld. Best wel sterk. Afscheid van een plek gevuld met verdriet. Er is sprake van verzet, conflict. Maar je moet door. Je moet weg.
Het touw lag nog in de verhuiswagen denk ik. Of het er nu nog ligt kan Sofie niet weten.
En dat touw, ja. Dat doet het ergste vermoeden voor de aanleiding voor de verhuizing.
Het verwijt 'Waarom heb je niks gedaan?' ook.
Maar het blijft gissen, interpreteren en invullen. Dat is ook wat jouw bijdragen, behalve de eigen stijl, boeiend maakt voor mij.
Ik word uitgedaagd als lezer.
Hier is de uitdaging misschien iets te groot.
Maar wel weer GG.
Ja @gi @Angus: misschien was…
Ja @gi @Angus: misschien was ik deze keer te uitbundig in een echt kortverhaal te schrijven met minimale tips, in mijn hoofd klopte het, en kan je net minimaal opmaken wat er gebeurde, maar misschien is het teveel gevraagd, ik denk erover na!