#583 Hotel Mama
‘Wij gaan hier geen ruzie over maken, Joris, maar ik wil dat je dit huis verlaat, nu!’
‘Hold your horses, Jennifer! Ik heb wel tot eind van deze maand de huur betaald van dit pand.’
‘Dat klopt, maar de inboedel is voor negentig procent van mij. Ik betaal er trouwens een aardig bedrag voor aan de verzekeringsmaatschappij.’
‘Kan ik het helpen dat je al die kostbare antieke meubels en prullaria van je ouders hebt geërfd? Ik heb ze nooit echt mooi gevonden. Het is maar logisch dat je er de verzekering voor betaalt.’
‘Al goed, man, pak nou maar al de spullen in die van jou zijn. Dat hoopje kleren en sportmateriaal passen beslist in de grote valiezen. Die mag je hebben, daar gaan we niet over discussiëren.’
‘Waar denk je dat ik zo maar naar toe kan?’
‘Kan je niet naar jouw vriendinnetje uit de fitness? Zij heeft voor zover ik weet toch een riante villa aan de rand van de stad?’
‘Als je dat allemaal weet, weet je ook best dat ze daar niet alleen woont. Haar man is mede-eigenaar van hun huis en ze heeft twee kinderen.’
‘Oh, zit dat zo, wat sneu voor jullie.’
‘Die hoogdravendheid gaat je niet goed af. Hadden we niet afgesproken om alles in der minne te schikken?’
‘Zeker, ook als is de minne al lang zoek, nietwaar? Ik heb nu ruimte nodig en rust. Ik wil je hier niet meer elk moment van de dag tegen het lijf lopen. By the way, de bakker in het dorp verhuurt kamers, daar kan je meteen terecht. Er is ook een tearoom waar je kan ontbijten in je eentje of gezellig met zijn tweetjes.’
‘Jouw sarcasme is overbekend, maar mij ga je er niet langer mee op stang jagen. Ik bel wel even met mijn moeder. Zij heeft plaats zat nu alle kinderen uit huis zijn.’
‘Ja natuurlijk, hotel mama, why didn’t I think of that? Dat lieve mens gaat je zonder twijfel met open armen ontvangen.’
‘Dat volstaat, ik ga nu mijn koffers pakken. Morgen verhuis ik.’

Stoer om een verhaal te…
Stoer om een verhaal te schrijven met enkel dialoog, maar voor mij verval je iets te veel in de 'niet realistische uitleg in de dialoog', maar ik snap dat niet iedereen denkt zoals ik en deze dialoog ook perfect vloeiend kan aanvoelen.
Toch weer mooi in jouw stijl, Gi!
GG!
Tks Tony.
Tks Tony.
Lekker verhaal weer, Gi…
Lekker verhaal weer, Gi. Jennifers cynisme schuift ze niet onder stoelen of banken.
Woorden vandaag geleerd: valiezen, in der minne. Dank daarvoor.
Dank voor de reactie, Jascha…
Dank voor de reactie, Jascha. Tof dat je aangeeft dat je nieuwe woorden hebt geleerd. Ik geef toe dat ik ze met opzet heb gebruikt in de wetenschap dat ze in Nederland niet zo gebruikelijk zijn. :-)
Hallo Gi Treurig dat Joris…
Hallo Gi
Treurig dat Joris noodgedwongen weer terug moet naar mama.
Goed verhaal met enkel dialoog.
Op deze plek: "Dat zijn hoofdzakelijk kleren en wat sportmateriaal. Stop alles maar in de grote valiezen, die mag je hebben, daar gaan we niet over discussiëren" voelde de dialoog wat onnatuurlijk. Het voelt alsof je de lezer wilt vertellen dat het hoofdzakelijk om kleren en sportmateriaal gaat.
Misschien werkt het beter als je de zinnen in elkaar schuift. "Die paar kleren en wat sportmateriaal passen wel in de grote vliezen, die mag...
Is maar n suggestie.
Valiezen kennen wij hier in Limburg ook. En is in der minne niet ook een generatiedingetje? Want ook dat ken ik wel :-)
Dag Ancenita, dankjewel om…
Dag Ancenita, dankjewel om te reageren. Tony schreef ook al dat de dialoog hier en daar wat onrealistisch aandoet. Ik heb de passage die jij aangaf alvast gewijzigd. Ik heb er mijn valiezen al lang geleden gepakt, maar mijn roots liggen ook in Limburg, zij het aan de Belgische kant.
Mooi het gebruik van de…
Mooi het gebruik van de minne en dat het al lang zoek is. Het gebruik van het engels haalde me er hier en daar uit. Ik had voor By the way, gewoon iets hollands als Trouwens, de bakker in het dorp etc. gekozen. De dialogen toch wat aankleden met wat handelingen zou de emoties, hoe ze met elkaar zijn etc. wellicht kunnen versterken/onderstrepen. De eindzin was toch wat overbodig denk ik, omdat het al duidelijk is dat hij vertrekt.
Dank je Emmy, haar naam laat…
Dank je Emmy, haar naam laat verstaan dat Jennifer Engelse roots heeft, vandaar het gebruik van haar taal hier en daar.
De eindzin staat er enkel omdat er het woord 'verhuis' (cfr opdracht) in voorkomt. Gezien hun inhoud heb ik niet het gevoel dat de dialogen nog meer aankleding behoeven.
Lekkere dialoog tussen die…
Lekkere dialoog tussen die twee. Gelukkig gaan ze uit elkaar;)
Met plezier gelezen, alleen het eind vond ik minder sterk. De laatste zin kan ook volgens mij weg en dan (na de Engelse woorden) misschien nog even een extra lelijke/ dodelijke sneer ter afsluiting; bijv zoiets als ''Want als jij het even niet meer weet dan bel je jouw mama! Ga maar snel naar mammie toe en lekker huilie huilie doen daar. Zielig ventje! ''
Nou ja, vergeef me dat ik even los ging op die man! Je hebt het zo geschreven dat ik, net als zijn vrouw, ook een hekel aan hem kreeg. Het maakt wat los; dus goed verhaal!
Dag Lia, dankjewel, met jouw…
Dag Lia, dankjewel, met jouw 'heftige' reactie denk ik: opdracht geslaagd.
Ik moet heel eerlijk zeggen…
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik zelf wat moeite heb met dat het enkel dialoog is. Voor mijn gevoel mis ik dan wat houvast tijdens het lezen. De context wordt deels duidelijk door het dialoog natuurlijk, maar ik had ook graag iets meer van de setting gelezen. De personen zitten hoog in hun emotie, en waar hadden we dat nog meer aan kunnen zien? Wijzende vingers? Zuchten? Boze blikken? Gelaten gebaren? Spullen op de grond gooien? Ik denk dat dat het verhaal rijker zou maken.
"ik wil dat je dit huis verlaat, nu!" kan ik niet echt rijmen met dat ze hem in hetzelfde gesprek helpt met waar hij heen moet.
Wel heel graag gelezen! En toch interessant vanwege het dialoog.
Het enige wat ik daarop kan…
Het enige wat ik daarop kan antwoorden is dat dialoog een de woord is.
Bedankt voor je feedback! ;)
Bedankt voor je feedback! ;)
Je dialoog met plezier…
Je dialoog met plezier gelezen. De Engelse stukjes tekst storen mijn niet.
Dank je Job, Jennifer met…
Dank je Job, Jennifer met haar Engelse roots zou ook in een van jouw verhalen niet misstaan. :-)
Anderen verstoppen…
Anderen verstoppen informatie dan weer in de gedachten van de personages. Je hebt moeite gedaan om de informatie te geven als onderdeel van de onderhandeling, waardoor het wèl kan. Duidelijk spanning in de dialoog die zich afrolt tot de ontknoping. Goed verhaal!
Heerlijk, Gi! Mijn hartslag…
Heerlijk, Gi! Mijn hartslag gaat omhoog; missie geslaagd lijkt me. Ik vind het knap en mooi, alleen die dialoog. Eigenlijk speelde de het zich als een film voor mijn ogen af. Twee vraagjes, is 'prularia' niet met dubbel l? En 'al lang' niet aan elkaar? Of hangt dat misschien van de betekenis af? Ik zoek het op.