#579 Begin van een romance
Ik zit rustig op mijn binnenkoertje na te denken over mijn nieuwe roman, als plots een enorme zeemeeuw vlak voor mij op het tafeltje landt. Enkele verfrommelde bladen vliegen in het rond.
“Mijn chips!” denk ik verschrikt en gris vlug het pakje weg.
“Hoi, Emily, ken je mij niet meer? Van weekopdracht 491? Silly!”
Natuurlijk, Silly Seagull, de wraakvolle zeemeeuw die geen paarse prinsessenjurk kon krijgen.
“Oh hallo, Silly, hoe gaat het ermee?”
“Fijn, fijn, ik verveel me alleen te pletter. Ik wil graag nog eens held zijn in jouw verhaal. Je schrijft toch een romance die zich afspeelt in Thailand? Daar heb ik wel oren naar.”
Ik kijk hem verbaasd aan. “Jij? Als held in een romance? In Thailand?”
“Welja, ik ben echt wel heldenmateriaal en ik heb veel vrienden. Een held moet vrienden hebben, toch?”
“Euh …”
“En ik ben passioneel! In een romance heb je een passionele held nodig.”
Ik knik, niet echt overtuigd. Om tijd te winnen steek ik een grote chip in mijn mond en kauw er bedachtzaam op.
“Ik had eigenlijk meer aan een mens als held gedacht.”
“Gaan we racistisch doen, ja? Denk je dat meeuwen niet kunnen liefhebben? Heb je nog nooit onze liefdeskreten gehoord misschien?”
De buurvrouw steekt haar hoofd over het muurtje en zegt “Hé, Emily, heb je bezoek? Tegen wie praat je? Beh, wat een grote vogel, jaag die toch weg, hij eet al je chips op!”
“Of wil je háár soms als heldin in je romance?” sist Silly me stilletjes toe.
Nee, dat zeker niet. Misschien is een zeemeeuw toch niet zo’n slecht idee. Ik houd de buurvrouw het pak chips voor en zeg “Eet u ze maar lekker verder op, ik heb genoeg.” Ze neemt het pakje gretig aan en verdwijnt met haar trofee terug naar binnen.
Ik heb nog één laatste tegenwerping: “Er zijn geen meeuwen in Thailand.”
“Ha! Don Hoi Lot zit er vol van!”
Daar kan ik niet meer tegenop. Ik neem een nieuw blad papier en begin te schrijven: In Don Hoi Lot woonde een grote zeemeeuw, Silly Seagull. Hij was verliefd …
Hoi Emily Claeys, Ik moest…
Hoi Emily Claeys,
Ik moest heel erg lachen toen je je hoofdpersonage aankondigde met een 'o nee!'- reactie die iedereen heeft bij zeemeeuwen: "Mijn chips!" Daar moet je inderdaad goed mee opletten als er een meeuw aankomt. Dat simpele knipoogje naar het echte leven in combinatie met het fictieve van een zeemeeuw als (hoofd)persoon zet meteen een uitstekende toon neer. Heel leuk ook hoe die chips een rol blijven houden in je verhaal. Het geheel is (daardoor) erg komisch.
Mijn enige verbeterpuntje zou zijn om een zinnetje toe te voegen waaruit blijkt dat de buurvrouw zodanig gemeen, lelijk of... is dat de schrijver meteen overtuigd is om alsnog een meeuw als hoofdpersoon te nemen.
Ik heb van je verhaal genoten.
Groet,
Nadine
Hallo Emily, Vernuftig om…
Hallo Emily,
Vernuftig om een personage uit een eerder verhaal hier binnen te halen. Lekker komisch verhaal.
Met veel plezier gelezen.
Hoi Emily, Een verhaal…
Hoi Emily,
Een verhaal met een hoop humor dat vlot wegleest. Het instinctieve reageren op de komst van de meeuw is een goede vondst.
Ik heb jouw eerdere opdracht er maar eens bij gezocht. Toch leuk om 579 als een sequel (of Seagull) te lezen :)
Dag Emily, Met veel plezier…
Dag Emily,
Met veel plezier gelezen.
Heel origineel dat je een zeemeeuw opvoert als sollicitant voor de heldenrol voor een verhaal over een romance die zich in Thailand afspeelt. Sterk vanuit het perspectief van een schrijver dat je daarbij teruggrijpt naar een eerder gebruikte HP.
Geloofwaardig geschreven dat die HP (door de schrijver ooit tot leven gebracht) zich nu verveelt en weer bij de schrijver aanklopt en die ook weet te overtuigen.
In Don Hoi Lot woonde een grote zeemeeuw, Silly Seagull. Hij was verliefd … Mooi einde!
Maar het mooiste is dat ik als lezer van dit korte verhaal een beetje verlang naar het vervolg op In Don Hoi Lot woonde een grote zeemeeuw, Silly Seagull. Hij was verliefd … Dat ik echt nieuwsgierig ben, naar het verhaal wat de schrijver daarop laat volgen.
IJzersterk wat mij betreft!
Hallo Nadine, bedankt…
Hallo Nadine, bedankt voor je positieve commentaar. De buurvrouw is vroeger ook al eens in enkele verhaaltjes verschenen, maar als je alleen dit verhaal leest, is het inderdaad niet echt duidelijk, waarom de schrijfster haar niet als HP wil.
Hallo Ancenita, dank je voor de positieve reactie. Blij dat je het met plezier gelezen hebt.
Hallo Jascha, ook jij bedankt. Fijn dat je de moeite nam om het vroegere verhaal te lezen. Bedankt ook voor de link die je erbij gezet hebt. Ik had dat namelijk ook willen doen, maar ik weet niet hoe dat moet.
Hallo Angus, wat een mooie complimenten, ik word er rood van. Misschien komt dat verhaal over de verliefde meeuw er wel eens.