#579 - Littekens
Ik zit midden in een zin als de deur openzwaait.
'Ha schrijvertje, jij schrijft toch een verhaal over een romance die zich afspeelt in Thailand?'
Voor me staat Lisa.
'Wat doe jij hier?'
'Solliciteren.' Ze laat zich in de stoel vallen. 'Bangkok, toch? Khao San Road, getraumatiseerde expat, lokale gids met daddy issues? Ik las Nora al. Versie drie. Die waar ze zich verdrinkt in de Chao Phraya.'
Mijn vingers trillen boven het toetsenbord. 'Hoe...'
'Depressieve kunstenares. Overspelige advocate. Alcoholiste van de brug. Nu een Thaise gids.' Haar stem is vlak. 'Je hebt me al vier keer vermoord. Ik kom solliciteren voor de vijfde.'
'Je bent niet echt.'
'Bewijs het dan.' Ze leunt naar voren. Die littekens op haar rechterdij, die ik nooit aan iemand heb verteld. 'Die angststoornis die je zo mooi vindt voor karakterontwikkeling? Die heb ik nog steeds. Elke keer dat je me opnieuw schrijft, begint het opnieuw.'
Ik probeer te slikken. 'Ik probeerde je te begrijpen...'
'Bullshit. Je masturbeerde op mijn trauma.' Ze staat op. Loopt naar mijn boekenkast alsof ze hier woont. Haalt de vier eerdere manuscripten eruit, gebonden versies die ik nooit durfde in te sturen. 'Weet je wat het ergste is? Je maakt me steeds mooier. Steeds begrijpelijker. Alsof dat het goed maakt.'
'Lisa...'
'Dus hier is mijn sollicitatiebrief.' Ze gooit de manuscripten op mijn bureau. 'Schrijf me uit, of laat me eindelijk overleven.'
Ze loopt naar de deur. Draait zich om.
'Of erken dat je verslaafd bent. Dat je zonder mijn pijn geen zin meer kunt schrijven. Dat elk nieuw manuscript gewoon hetzelfde personage is met een andere postcode.'
De deur valt dicht.
Ik staar naar het scherm. Nora staat op Khao San Road. Met Lisa's ogen. Lisa's angst.
Mijn vinger hangt boven verwijderen.
Dan scroll ik naar beneden en typ: 'Ze had littekens op haar rechterdij. Niemand wist dat. Nora zou het ook niet weten.'
Oe, karakter tot leven…
Oe, karakter tot leven gewekt. Mooie invalshoek! Je moet me alleen even helpen met wie Nora is.
Hoi Tony, Een aantal rake…
Hoi Tony,
Een aantal rake zinnen springen er voor mij echt uit:
Die angststoornis die je zo mooi vindt voor karakterontwikkeling? Die heb ik nog steeds. en Dat elk nieuw manuscript gewoon hetzelfde personage is met een andere postcode.'
Qua toon, maar ook waar dit verhaal in de minder oppervlakkige zin over lijkt te gaan. Niet alleen over Lisa, maar hoe schrijvers überhaupt personages ontwerpen en hoe bepaalde tropes toch steeds weer terugkomen, of hoe personages met een soortgelijke achtergrond toch iets (te veel) op elkaar kunnen lijken omdat overeenkomsten soms tijdens het uitwerken van een verhaal lastig te differentiëren zijn vanwege het beperkte woordenaantal.
Dat maakt je verhaal zowel origineel als in meerdere opzichten veelzijdig.
Goed gedaan!
Groet,
Nadine
Ik vind dat je de verhouding…
Ik vind dat je de verhouding tussen de hoofdpersoon en de schrijver sterk hebt neergezet. Het maakt me ook nieuwsgierig naar de innerlijke belevingswereld van de schrijver, waar je naar hint maar niet expliciet over vertelt. In de zin van, wat betekenen de personages voor de schrijver? Voor zover dat aan de orde is.
Fijn geschreven :)
Dag Tony, Mooi gedaan. Ook…
Dag Tony,
Mooi gedaan. Ook dat ik met de vraag blijf zitten: Hoe zit dat nu precies? Is de schrijver nog in staat fictieve personen en echte personen van elkaar te onderscheiden?
ZGG
Hallo Tony, vlot…
Hallo Tony, vlot geschreven verhaal, dat mij doet nadenken. Wat is echt en wat is fictie? Hoe gebruiken schrijvers de mensen om hen heen? En hun miserie? Graag gelezen.