#575 broederliefde
Broederliefde
(aangepaste versie)
‘Ik ga niet. Nu niet, nooit niet! Wat hij me heeft geflikt, daar lusten de honden geen brood van.’ Eric schreeuwt zo woest dat het speeksel Irene in haar gezicht spat. Hij smijt de kaart op tafel en schopt tegen de tafelpoot. ‘Klootzak, vieze vuile hufter en mij een uitnodiging sturen voor z’n bruiloft. Hún bruiloft, trouwen met Elena, die hoer!’
Irene veegt met de mouw van haar helblauwe trui het speeksel van haar gezicht. ‘Rustig, nou Eric.’ Ze pakt zijn handen beet, bang dat hij met dingen gaat smijten. De kristallen vaas met kunstbloemen is binnen handbereik. Die vaas is nog van tante Mitzie geweest. ‘Dit is niet goed voor je hart.’
‘Mijn hart is al kapot, Ireen. Door hem en door haar en nu moet ik mooi in pak komen opdraven op die bruiloft. Mag ik effe bedanken. Aarrgh!’ Eric maakt een kotsgebaar.
Irene trekt hem dicht tegen zich aan, strijkt over zijn haar. ‘Het is nog altijd onze broer hè.’
Briesend rukt Eric zich los. De vaas van tante Mitzie is het dichtste bij.
‘Nee, niet die vaas!’ Maar haar noodkreet is te laat.
‘Juist omdát hij mijn broer is. Daarom!’ Eric keilt de vaas in de schouw waar een houtblok nog wat ligt na te smeulen.
‘Scherven brengen geluk, ha, ha. Dat hoort volgens Elena bij een Griekse bruiloft. Het verleden vernietigen en opnieuw beginnen. Mij gooien ze tenslotte ook aan scherven.’
Irene zucht en slaat haar handen voor haar gezicht. ‘Verdomme Eric, aan die vaas was ik heel erg gehecht.’
De plastic bloemen smelten op het smeulende houtblok waar vlammetjes in allerlei kleuren opflakkeren, een gore lucht vult de woonkeuken. Eric pakt de kaart en envelop van tafel en loopt er mee naar de haard. ‘Hé, er zit nog een briefje bij. Lees jij eens voor, ik kan dat kuthandschrift van hem nooit ontcijferen, een echt doktershandschrift.’
Irene pakt het handgeschreven briefje. ‘Oh jee. Ze willen dat je ceremoniemeester bent bij de bruiloft.’ Haar voorhoofd is een grote frons, ze slaat haar hand voor haar mond als ze naar Eric kijkt. ‘Snap jij dat?’
Eric lijkt bevroren; de mond wagenwijd opengevallen, zijn bril scheef op de neus, de hand met trouwkaart en envelop hangen boven het flakkerende houtblok. ‘Huwuh? Ceremoniemeester?’
Verbazing verdringt de woede. ‘Ik ceremoniemeester? Eerst mijn Griekse vriendin neuken in de sauna, of van haar perspectief dus eerst mijn broer neuken en nu moet ik hun huwelijk zeker inzegenen? Hier is mijn zegen.’ Hij gooit de uitnodiging in de haard die opvlamt.
‘Een borrel, ik heb een borrel nodig en jij ook.’ Eric loopt naar de mahoniehouten drankkast en tapt twee whiskyglazen halfvol. Doet er bij de keukenkraan een spatje water in en loopt naar de tafel. ‘Proost! En weet je wat: Ik accepteer de uitnodiging. Oh wat ga ik een mooie speech geven, ha!’
Een mooi wraakzuchtig…
Een mooi wraakzuchtig verhaal. Wat mij betreft eindig je me het vileine: Oh wat ga ik een mooie speech geven. En schrap je de zinnen daarna.
Ook dit stukje zou ik wat aanpassen, omdat het wat uit de toon springt in de verder heerlijk opbouwende boosheid en frustratie: 'Ach Ireen, mijn hart is al kapot. Door hem en door haar en nu moet ik mooi in pak komen opdraven op hun bruiloft. Mag ik effe bedanken. Aarrgh!’
Verder top.
Hallo Rien, Goed verhaal…
Hallo Rien,
Goed verhaal. Ik voel het drama en ruik bijna die smeulende plastic bloemen.
Het duurde lang voor de HP om was en dan ook op een verrassende manier. Dat hield me goed vast in het verhaal.
Heel graag gelezen
Leuke twist! Ik zou ook…
Leuke twist! Ik zou ook eindigen met: 'Oh wat ga ik een mooie speech geven.' De rest mag de lezer invullen.
Graag gelezen.
Dankjulliewel, Ik heb…
Dankjulliewel,
Ik heb het verhaal wat aangepast.
groet
Rien
Dag Rien, Er zit voor mij…
Dag Rien,
Er zit voor mij echt teveel 'tell' in dit verhaal.
Zelfs in de dialoog.
Ik hoor/lees doorlopend de schrijver.
Echt tot bedaren is Eric…
Echt tot bedaren is Eric niet gekomen, al is hij wel voornemens om toch naar de bruiloft te komen. Het sarcasme is duidelijk leesbaar in het verhaal.
Een woord dat me opviel:
'De plastic bloemen smelten op het smeulende houtblok waar vlammetjes in allerlei kleuren opflakkeren, een gore lucht vult de woonkeuken.' Er zit al veel spreektaal in dit dialoog, maar 'gore' vind ik daar ook onder vallen. Aangezien daar niet gesproken wordt, zou ik dan toch iets algemener voor kiezen. smerig, weerzinwekkende, of iets wat meer past bij de geur van smeulend plastic.