1 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

#575 De reus

10 September 2025 - 15:31

'Ik ga niet’ 
Ze blijft stokstijf staan. Haar metgezel draait zich om. Ze hebben de hoofdweg verlaten en ze staan aan het begin van de Mondschein kloof. Aan beide zijden rijzen naar de hemel reikende granieten wanden op. Slanke statige sparren en een deken van groene varens dempen het licht. Een smal kiezelpad loopt langs een van de grijze wanden naar binnen. Aan het eind hiervan woont hoog in het Drakengebergte de astrologe waarnaartoe ze op weg zijn. 
Het klaterende geluid van de snelstromende beek klinkt Grete verontrustend in de oren. Ze huivert van het donkere water met de witte schuimkoppen en de eierachtige lucht die hij verspreidt. 

‘Jij bent toch altijd zo dapper,’ zegt Anna glimlachend.
‘Ik weet niet wat ik daar tegen kom.’
‘Jij bent ook niet bang voor een vliegende rat.’
‘Die ging zomaar op mijn schouder zitten.’
‘Weet je ook waarom deze rat vleugels had?’
Grete haalt haar schouders op.
‘Mensen geloven dat de volle rode maan daarvan de oorzaak is.’
‘Weet niet. Ik vond hem wel lief.’
‘Ga je nu mee of niet’
‘Nee.’

Anna gooit het nu over een andere boeg en kijkt Grete streng en doordringend aan.
‘Zoals afgesproken gaan we samen door de kloof.’
Ze pakt Grete bij de hand. Deze trekt zich los en gaat met een uitdagende blik op een grote steen zitten.
‘Je bent mijn vader niet.’
‘Ik ben veel ouder en jij luistert naar mij.’
 ‘Oh, ik wil best mee. Maar dan moet er geen reus in de kloof wonen.’ 
Met een verbaasd gezicht staart Anna Grete aan.
‘Wie heeft je dat wijsgemaakt?’
‘Mijn vader vertelt me altijd als ik niet luister dat de reus uit de kloof mij komt halen. Hij neemt je dan mee naar zijn hol. ’s Avonds ben je dan zijn avondeten. Ik wil zijn ontbijt, lunch of avondeten niet zijn.’
 Ze zakt door haar knieën en pakt Anna’s handen vast. Liefdevol kijkt ze naar de angstige uitdrukking van haar jongere metgezel. Ze geeft een aai over haar bol.
‘De meeste mensen kunnen een reus niet zien. Met mijn gave kan ik dat wel. Ik weet ook hoe ik ons tegen hem kan beschermen.’
‘Ik kan mezelf wel verdedigen.’
Grete pakt haar lange lat waar een grote roestige spijker doorheen steekt. Anna begint luid te lachen.
‘Wil je er een dreun mee?’
‘Om een reus op andere gedachten te brengen heb je iets anders nodig.’
Ze maakt haar hertenleren jagersjas los en haalt een zilveren kruisje aan een ketting tevoorschijn.
Met glimmers in haar ogen bekijkt Grete het sieraad.
‘Dat heb ik niet. Mijn vader koopt liever illegaal gebrouwen bier.’
‘Als ik je mijn ketting omdoe ga je dan met me mee?’
Grete staat op en knikt. Anna legt het kleinood om de smalle hals van Grete en maakt hem vast.
‘En jij dan?’ 
Een kort zilveren zwaard weerkaatst even later de zonnestralen.
Grete pakt nu de hand van Anna en samen gaan ze op weg om hun opdracht te vervullen.

Gi

9 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
10 September 2025 - 16:04

Ik hou wel van verhalen met reuzen die kindertjes lusten en met magische krachten die reuzen vermorzelen. Waarom woont de astrologe achter die kloof en niet gewoon in een hutje op de heide? We zullen het nooit weten, maar daarvoor is het ook een graag gelezen sprookje. 

5 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
10 September 2025 - 19:20

Leuke invulling, een sprookje/fantasy setting.  
Mijn vader koopt liever illegaal gebrouwen bier.’  > deze zin vond ik niet zo passen, maar dan kan aan mijn gebrek aan kennis over fantasy verhalen liggen.

‘Ik weet niet wat ik daar tegen kom’ > hier mist een punt.

‘Wil je er een dreun mee.’ > hier hoort een vraagteken?

weerkaats > weerkaatst

14 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever
11 September 2025 - 9:10

Leuk sprookje, fijn om te lezen. Na de verplichte openingszin begin je met het beschrijven van de setting. Dat geeft ons houvast. Misschien overdrijf je het een beetje in deze zin: 'Het overdonderende geluid van de snelstromende beek klinkt Grete verontrustend in de oren.' Maar dat is een kwestie van smaak.

Ik moest lachen om deze dialoogzin: Ik wil zijn ontbijt, lunch of avondeten niet zijn. Dialogen en humor zijn een hele goede combinatie.

1 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
11 September 2025 - 10:13

SchrijfDeb, bedankt voor je positieve reactie en je kritische blik. De kleine onvolkomenheden gecorrigeerd. De zin 'Mijn vader koopt liever illegaal gebrouwen bier' staat er in om aan te geven dat hij geen geld uit wil geven aan een kruisje voor zijn dochter. In het tijdvak en de plek die ik voor ogen had werd er illegaal tarwebier gebrouwen.

2 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
11 September 2025 - 11:00

Heel goed geschreven. Wat mij niet geheel duidelijk is, wat is de relatie is tussen Grete en Anna. Ik weet eigenlijk ook niet of dat voor het verhaal wat uitmaakt. Is alleen voor mijn belevenis. Maar zoals gezegd, heel goed geschreven, wow.

16 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
11 September 2025 - 11:37

Altijd verfrissend om fictie/fantasy te lezen. Het schept een hoop nieuwe mogelijkheden in een verhaal. Prettig gelezen. 

Wat ik wat lastiger vond was: 'Aan beide zijden rijzen naar de hemel reikende granieten wanden op. Rijzige sparren en een [...]'  Het voelt al een beetje als herhaling/opsomming en als het dan allemaal ook nog een 'IJ' klank heeft helemaal.

Gi

9 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
11 September 2025 - 11:43

Jasha, dat is m.i. wat in #570 - Dat klinkt goed! door de dichtcoach Musonius bedoeld werd: halfrijm in proza. 

16 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
11 September 2025 - 11:56

Ik heb het even terug zitten lezen. Misschien is het zo bedoeld door Job :) Maar 1,2 zinnen in halfrijm klinkt dan vrij random. Maar misschien werpt Job zelf nog licht op de zaak, haha.

1 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
11 September 2025 - 12:45

Nicoline69 bedankt voor je reactie. Ik kan wel een tipje van de sluier oplichten. Grete Döpler groeit bij een gokkende aan alcohol verslaafde vader. Heeft de tiener leeftijd nog niet bereikt. Anna von Grünwald komt uit een rijke koopmansfamilie en is een uitstekend jaagster. Zij is een twintiger.

1 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
11 September 2025 - 12:48

GI bedankt voor je toelichting.

Jascha ik heb deze zinnen in een flow bij een gevisualiseerd beeld geschreven. Heb na herlezen de rijzige sparren vervangen door hoge slanke sparren. Wellicht leest dat wat prettiger.

14 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 September 2025 - 17:17

Ha Job,
Er mist nog een ‘ bij de aanhef in de eerste zin. Naar mijn smaak zijn alle ij-en in de zin: aan beide zijden rijzen een beetje veel van het goede. Ik zou daar naar synoniemen zoeken. Mooi detail van de zwavellucht. ‘Weet niet’ haalde me er een beetje uit, ik zou daar eerder kiezen voor iets als: ‘Zou kunnen.’ Of ‘t zal wel.’  Mooi die wending: wie heeft je dat wijsgemaakt. Altijd als —> hier zou ik eerder kiezen voor: wanneer. De details zoals dat van de hertenleren jagersjas en de aandacht die je besteed aan de omgevingsbeschrijvingen zijn goed gekozen. Ook het einde, de handeling van het geven van de ketting, dat ze daarmee haar metgezel kon overhalen. 

1 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
12 September 2025 - 17:27

Emmy bedankt voor je positieve feedback. Leesteken geplaatst. 'Weet niet' heeft met de leeftijd van Grete te maken.

8 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
12 September 2025 - 23:04

Hallo Job

Weer een leuke invulling van de opdracht. Het vertrouwen in de kracht van de ketting is aandoenlijk.

De zin Grete haalde haar schouders op. Staat in verleden tijd ik denk dat dat een foutje is. 

Met plezier gelezen

12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
13 September 2025 - 17:49

Leuk, dit keer een natuursetting. Ook nu weet je de sfeer wat mij betreft goed te pakken. Ik zie het zo voor me. 

Voor mij -als onervaren fantasy lezer- zou het helpen om iets eerder het magische te introduceren. Nu begon ik vanuit een 'moderne bril', terwijl ik als ik meteen in de meer fantasy-wereld terecht zou komen, dat het verhaal nog sterker zou overkomen.

Graag gelezen. 

1 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
13 September 2025 - 19:56

Hadeke bedankt voor je positieve feedback. Ik zal proberen om meer rekening te houden met de onervaren fantasy lezer.