1 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #574 - afscheid

5 September 2025 - 11:08

Ik dacht dat stoppen met roken het moeilijkste zou zijn. De drang, de gewoonte, de handeling met de sigaret. Dat was niet het moeilijkste. Wat ik niet in de gaten gaten had, was dat mijn longen nu pas echt zouden beginnen met schreeuwen.

De hoest kwam eerst, hard, rauw, als een protest. Daarna de benauwdheid, de paniek in mijn borst alsof er een vuist tegen mijn ribben duwde. Eenvoudig de trap oplopen veranderde in het beklimmen van een berg. Halverwege de trap was ik al moe, pufte als een oude locomotief en dacht, wat als ik gewoon was blijven roken?

Wat een idiote gedachte. Toen riep mijn lichaam niet om zuurstof, behalve als ik een sigaret opstak, waarbij ik hevig kuchend de rook inhaleerde.

Ik rouw om datgene wat ooit was. Om de vanzelfsprekendheid waarmee ik vroeger ademde. Om de wandelingen zonder planning, de gesprekken zonder het hijgen. Om het lachen zonder pijn in mijn borst.

Mijn longarts zegt dat het beter wordt. Dat dit 'de schoonmaak' is. Ik voel het alsof mijn huis wordt afgebroken, terwijl ik er nog in woon. Afscheid heeft vele gezichten. Het mijne is grijs, moe, en hongerig naar zuurstof. En toch rook ik niet meer. Elke dag dat ik dat niet doe, zou een overwinning moeten zijn, maar het voelt als een nederlaag. Kun je lichamelijk genezen en toch een beetje kapotgaan?

2 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
5 September 2025 - 13:44

Wat een fraaie uitwerking van de opdracht, Hendrikjan. Stoppen met dat wat je zal slopen, maar je daardoor gesloopt voelen. De eerste alinea vind ik al heel sterk. Met de eerste zin zet je me al op scherp, want "stoppen" wordt inderdaad vaak gezien als het moeilijkste, maar je boort iets verder naar een laag die alleen de gestopte herkent, vermoed ik. Ik ben nooit een starter geweest, dus ook geen stopper, maar ik beleef de worsteling en ik ervaar heel intens het verlangen naar niet-de-sigaret, maar naar het ademen-als-roker.

16 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
5 September 2025 - 19:14

Het stoppen als wens zal niet het moeilijkste zijn, maar gestopt blijven... Er moet een intrinsieke motivatie zijn om te stoppen en al wordt dit niet met zoveel woorden gezegd, dit lijkt de conditie van de vroegere-ik. Fijn dat dit personage tot inkeer is gekomen :).

7 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
5 September 2025 - 19:23

Hallo Hendrikjan,

Dit vond ik een heel mooie zin: Ik voel het alsof mijn huis wordt afgebroken, terwijl ik er nog in woon.

Dat is inderdaad rouwen.

1 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
6 September 2025 - 16:55

Het zinnetje : ik rouw om ...  Zou ik weglaten. Het is wel duidelijk dat hij rouwt. Verder echt mooi beschreven hoe HP worstelt met het gestopt zijn  met roken.  Ik voelde met hem mee. GG dus!