#574 De oma, het konijn en de rare snuiter (met herschrijf)
Tweede versie
Het onvermijdelijke is gebeurt, mijn negenjarig dochtertje staat met het roerloze lijfje van haar dwergkonijntje in haar armen en stamelt: ‘Snuffel? Hij beweegt niet meer.’ We leggen het dode lijfje op een kanten doekje in een schoendoos. ‘Wil je hem begraven op de konijnenberg?’ snikt ze.
Zelf negen jaar oud, verwerk ik het overlijden van mijn oma. Het is een traumatische ervaring haar opgebaard koude lichaam te omhelzen met een ontroostbare opa die toekijkt vanuit zijn stoel in de hoek van de kamer. Mijn verdriet verwatert, na amper vijf maanden vier ik uitbundig feest bij het huwelijk van mijn oudste zus.
Dertig jaar later staar ik hulpeloos naar mijn dochtertje. Zij en haar Snuffel zijn onafscheidelijk ook al onderneemt het diertje meer dan eens een ontsnappingspoging. Gelukkig vinden wij het telkens terug bij de konijnenhokken van een boerderij in de nabije buurt.
‘Ik trek vanavond nog naar de konijnenberg’, beloof ik haar.
Het is een heuvel langs de autobaan niet ver van ons huis. Wie op dit ogenblik op de autostrade voorbij rijdt, moet het een raar zicht vinden. In het licht van de koplampen beklim ik plechtig de berg met de schoendoos onder de arm en een spade over de schouder.
Wat zit er in die doos? Ga ik een gestolen schat verstoppen? Heb ik net een moord gepleegd en laat ik iemands hoofd verdwijnen? Niemand die ook maar op het idee komt dat dit een éénmans rouwstoet is.
De volgende morgen zeg ik: ‘Jouw vriendje rust nu op de fraaiste konijnenberg van het land.’ Ze lacht door haar tranen heen.
Later volgen meerdere dieren. Ze zijn geen lang leven beschoren wegens aangekocht op meestal erg dubieuze markten. Ze krijgen ook geen mooie uitvaart. In het holst van de nacht als iedereen slaapt wordt er gegraven in de achtertuin.
Eerste versie
Zelf negen jaar oud, verwerk ik het overlijden van mijn oma. Het is een traumatische ervaring haar opgebaard lichaam te omhelzen in de voorkamer van het huis van mijn grootouders met een ontroostbare opa die toekijkt vanuit zijn stoel in de hoek van de kamer. Mijn verdriet verwatert, na amper vijf maanden vier ik uitbundig feest bij het huwelijk van mijn oudste zus.
Dertig jaar later is mijn jongste dochter negen. Iemand schonk haar enkele jaren geleden een dwergkonijntje. Hij heet Snuffel. Ze zijn onafscheidelijk ook al onderneemt het diertje meer dan eens een ontsnappingspoging. Gelukkig vinden wij het telkens terug bij de konijnenhokken van een boerderij in de nabije buurt.
Dan gebeurt het onvermijdelijke. Het diertje sterft letterlijk in haar armen. We leggen zijn lijfje op een kanten doekje in een schoendoos. Dochterlief draagt me op om bij valavond haar Snuffel te gaan begraven op de konijnenberg.
Het is een heuvel die langs de autobaan ligt niet ver van waar wij wonen. Ik beloof het haar en trek naar de plek. Wie op dat ogenblik op de autostrade voorbij rijdt, moet het een raar zicht vinden. In het licht van de koplampen beklim ik plechtig de berg met de schoendoos onder de arm en een spade over de schouder.
Wat zit er in die doos? Ga ik een gestolen schat verstoppen? Heb ik net een moord gepleegd en laat ik iemands hoofd verdwijnen? Niemand die ook maar op het idee komt dat dit een éénmans rouwstoet is. Snuffel vindt zijn laatste rustplaats op de fraaiste konijnenberg van het land.
Later volgen meerdere konijnen en cavia’s. Ze zijn geen lang leven beschoren wegens aangekocht op meestal erg dubieuze markten. Ze krijgen ook geen mooie uitvaart. In het holst van de nacht als iedereen slaapt wordt er gegraven in de achtertuin.
Een alternatieve versie van …
Een alternatieve versie van 'De jongen, de mol, de vos en het paard'? :)
Waarschijnlijk is het vruchtbare bodem in die achtertuin. Prettig gelezen.
Het verhaal kabbelt wat…
Het verhaal kabbelt wat voort, maar schept een beeld van verschillende manieren van rouwen. Van rouw om oma die overleden is, naar rouw om huisdieren, die net zo intens beleefd kan worden.
Schmetterling je verhaal…
Schmetterling je verhaal graag gelezen. Ik had de een na laatste alinea ook een goede afsluiting gevonden.
Mooi onderwerp. Rouw in je…
Mooi onderwerp. Rouw in je jeugd maakt diepe indruk en de gevoelens daarbij kunnen makkelijk weer opgeroepen worden. Toch vind ik het wat afstandelijk geschreven. Wat ik mis zijn scènes in dit verhaal. Als ik het lees voel ik me niet betrokken. Ik zou persoonlijk bijvoorbeeld beginnen met te beschrijven hoe het meisje daar staat met het dode konijn in haar armen, dan ziet de lezer het voor zich. Daarna zou ik pas beschrijven hoe dat beeld je terug doet denken aan dingen die je zelf meemaakte.
Maar dit is slechts mijn mening, en het is jouw verhaal! Wat ik zeker ook graag gelezen heb!
@ Jascha: dank voor je…
@ Jascha: dank voor je prettige reactie
@ Debbie: dankjewel om te reageren, mogelijk kabbelt de herschrijf wat minder?
@ Job: ik begrijp je standpunt, maar wilde toch even kwijt dat de begrafenis op de konijnenberg éénmalig was :-)
@ Lia: Ik heb in mijn herschrijf wat scènes ingebracht. Hopelijk bevalt deze versie je ook. Dank voor je commentaar.
Hallo Schmetterling …
Hallo Schmetterling
Aandoenlijk verhaal over de eerste verlieservaring van een kind.
In de tweede versie heb je de feedback van Lia mooi verwerkt.
Wat ik een beetje vond wringen was dat het overlijden van oma snel verwatert terwijl het een traumatische ervaring is. Hoewel het natuurlijk heel realistisch is om na vier maanden al weer uitbundig feest te vieren.
Een taal-dingetje nog 'gebeurt' in de eerste zin moet 'gebeurd' zijn.
Graag gelezen.
Beste Schmetterling, …
Beste Schmetterling,
Bedankt voor je verhaal. Het valt me meteen op: de eerste zin is kraakhelder. Dat is goed. Er is meteen een haakje, in het begin van de zin lijkt het erop alsof de lezer nog meer geschokt zal worden, en dan is er meteen een soort 'anticlimax'. Ik vind dit heel goed werken. Ik wil even daarop inzoomen, omdat die eerste zin me echt drijft om door te lezen.
Wat ik minder goed vind werken in korte verhalen zijn wat langere flashbacks. Ik wil graag in het verhaal in het nu blijven. Is er bijvoorbeeld een manier waarop de hoofdpersoon herinnert kan worden aan wat er is gebeurd, maar geen hele alinea beslaat?
Verder graag gelezen.
Anna Strijbos
Mooi! Op de een of andere…
Mooi!
Op de een of andere manier komt het verhaal niet goed uit de verf, ik denk dat is omdat je te veel erin verwerkt. Daardoor blijft het wat aan de oppervlakte. Wat hierboven ook door Anna en Lia is gezegd.
De openingsparagraaf en de paragraaf die begint met "Het is een heuvel..." zijn erg mooi en beeldend geschreven.