4 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#572 - Het cadeau

19 augustus 2025 - 18:52

Toon friemelt aan het roze blaadje. Zeven jaar oud en zijn handjes trillen al. De vouw ligt scheef. Mijn kaakspieren spannen.

'Dat is niks.' Papa's woorden uit mijn mond. 'Opa verdient beter.'

Toon trekt het papier open. Een geluid als een snik. Scheur dwars door de kraanvogel. Verdomme. Ik wijs naar het gele stapeltje.

'Nieuw blaadje.'

Toon bijt op zijn lip. Ik grijp zijn schouder. Te hard. Mijn eigen zware ademhaling vult de stilte.

'Echte mannen geven niet op.'

Toon begint opnieuw. Blauw papier dit keer. Zijn vingertoppen zijn rood van het knijpen, klam van het zweet.

'Die linkervleugel hangt er bij als een dooie vis.' De woorden snijden door de stilte. Waar kwam dat vandaan? 'Opnieuw.'

Het groene blaadje valt uit zijn handjes. Hij kijkt naar me, ogen vol tranen die hij niet durft te laten vallen. Op zijn trui zit een vrolijke dinosaurus-sticker, scheef geplakt.

'Papa, het lukt niet.'

'Het moet lukken.' Mijn stem klinkt als die van papa vroeger. Koud. Hard.

Toon pakt een paars blaadje. Zijn bewegingen worden steeds sneller, wanhopiger. De ruwe rand van het gescheurde papier snijdt in zijn vingers. Ik zie mezelf, acht jaar oud, huilend over de door papa kapotgescheurde tekening.

'Waardeloos!' Papa's stem door het huis.

'Waarom ben je boos op me, papa?'

Die vraag. Jezus. Ik ben niet boos op hem. Ik ben boos op mezelf. Op papa. Op alles.

'Ik ben niet boos, jongen. Gewoon... het moet perfect zijn.'

'Waarom?'

Waarom? Omdat papa het zei. Omdat ik het geloof. Omdat ik niet anders kan.

Toon houdt op met vouwen. Kijkt me aan met die grote blauwe ogen.

'Papa, je doet me pijn.'

Ik laat zijn schouder los. Mijn hand trilt. Ik hoor zijn zachte, ingehouden snikken.

Het papier ligt verscheurd tussen ons in. Een regenboog van falen.

'Sorry, jongen.'

Toon laat het paarse papier vallen. Hij schuift achteruit op zijn stoel, weg van mij. Zijn ogen groot en nat.

'Papa?'

Maar het is te laat. Ik zie het. Die blik die ik zo goed ken.

Angst.

Perfect.

13 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 augustus 2025 - 19:02

Dag Tony,

Heel mooi de trauma's die van generatie op generatie worden doorgegeven, verwoord (denk ik).
Het laatste woord perfect zou ik graag geschrapt zien.
Dat doet (naar mijn idee) afbreuk aan de introspectie en zelfreflectie van de HP.
Ook als je de HP wil neerzetten als een narcist, wat een mogelijkheid is.
ZGG

1 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 augustus 2025 - 20:30

Dat laatste woord kan ik niet zo goed plaatsen. De rest is een perfecte weergave van het geïnternaliseerde perfectionisme, het aan de verwachtingen van zijn vader willen voldoen en de projectie op zijn eigen zoon. Indrukwekkend gedaan, Tony. Ik ben fan van zulke verhalen.

4 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 augustus 2025 - 20:32

Dank Angus en Laura, ik probeerde met het laatste woord de heel sfeer om te draaien, inderdaad HP getikt te maken, obsessief, een niet klein beetje neurotisch, geen slachtoffer, maar een dader. Misschien moet het weg, ik laat het nog even staan... Dank zeker!

13 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 augustus 2025 - 20:46

Ik ben het eens met Laura. Als je het laatste woord schrapt, wordt het een dader tegen wil en dank. (Goed verwoord door Laura.)  Voor mij sluit dat meer aan bij je verhaal. Het laatste woord doet daar (naar mijn gevoel) afbreuk aan. 
Maar wie ben ik? Het is jouw verhaal.
Minpuntje voor mij, het noemen van de naam Toon in de eerste zin. Ik ben daar allergisch voor.

5 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 augustus 2025 - 16:35

Heel mooi verhaal! Dat laatste woord springt er wel uit, maar ik vind het niet storend. Het hangt er maar net vanaf wat je wilt zeggen met je verhaal denk ik. Ik heb het graag gelezen.