1 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#568 De waarheid in sneltreinvaart

23 juli 2025 - 21:55

Ha die Liesbeth, Je dringt al een hele tijd aan om naar Australië te komen, om elkaar in levende lijve te ontmoeten na veertig jaar pen-vriendschap. Ik ben zeker al honderd keer aan een brief begonnen met smoezen waarom je vooral niet moet komen, maar misschien wordt het tijd om open en eerlijk de waarheid op te schrijven!
Dus daar komt ie: Tien jaar terug hebben jij en ik een periode geen contact gehad. Dat was rond mijn verhuizing naar Gouldburn. Dat kwam door mij want ik had toen zeg maar andere dingen aan mijn hoofd. Die verhuizing was op zich geen leugen, maar de reden waarom ik verhuisde en het werkelijke adres, heb ik achtergehouden. Ik gaf je het adres van een neef die ook in die plaats woont. Via hem ontvang ik jouw brieven hier in de gevangenis!!! Ja, ik zit vast, al die tijd al. En niet voor een inbraakje, dat zal duidelijk zijn. Ik heb zeg maar iemand vermoord. Om precies te zijn: mijn overspelige vrouw! Met mijn pistool (gevalletje illegaal wapenbezit). Heel per ongeluk schoot ik ook de buurvrouw neer omdat ik van haar schrok toen zij op het lawaai afkwam. De taxichauffeur van wie ik de wagen zeg maar even wilde lenen had ik echt ook liever in leven gehouden maar hij wilde zijn sleutels niet afgeven, en ik moest er van door. Helaas ben ik de volgende dag al opgepakt, en nu zit ik hier mijn straf uit te zitten. Zo, dit weet je nu en je zal meteen wel snappen dat alles wat ik je de laatste zeg maar tien jaar heb geschreven compleet verzonnen is: Ik heb geen verre reizen gemaakt, geen zinvol vrijwilligerswerk gedaan en een museum of concertzaal heb ik al heel lang niet bezocht. Met mijn kinderen heb ik geen leuke relaties: ze willen me zelfs nooit meer zien en de twee kleinkinderen zijn zeg maar ook uit mijn duim gezogen. Nou, hoe dan ook: ik begrijp het als je het geld voor een ticket nu je dit weet liever aan iets anders leuks besteed! Groeten, je penvriend Henk

PS1 Dit was een brief in sneltreinvaart; vergeef me mijn schrijf- taal en stijlfouten! PS2 Je kan je brieven voortaan wel rechtstreeks naar mij sturen: Gouldburn Correctional Centre, in New South Wales

Gi

8 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 0:57

Heerlijk verhaal Lia. Ik laat DHL terstond een kilootje sinaasappelen naar Goulburn brengen. 

5 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 10:09

Hoi Lia, 

Je verhaal is inhoudelijk leuk bedacht en de toon daarbij ook. Ik zou de tekst in dat opzicht in de categorie absurde humor plaatsen. Maar het lezen wordt wel bemoeilijkt door het gebrek aan witregels, de spreektaal, alles waar de briefschrijver zich in feite voor excuseert. 

Die PS1 past perfect bij het verhaal en de toon ervan en het is ook erg leuk bedacht. Maar het maakt de tekst voor de lezer wel lastig leesbaar en dat kan ten koste gaan van het (inhoudelijke) leesplezier.

Je kan deze opzet wel behouden, maar dan kan je het beter een tandje terug doen. Ik zou er dan voor kiezen om witregels in te voeren, de stopwoordjes  (zeg maar) weg te laten en ook geen gebruik te maken van vetgedrukte woorden. 
Misschien blijft er dan niet 'voldoende' over van de stijl die je voor ogen had, maar dan zou je nog oovurdreejvu spelfauten toe kunnen voegen, of andere dingen kunnen toevoegen die (mede door sociale media) in ons taalgebruik zijn geslopen, overdreven fout of van die fouten waar we onszelf allemaal wel eens op betrappen. 
Denk aan 'Hun zeggen dat',  'Me zus zegt dat'  'dat doe ik wel ff'  of iets als 'ik leg het meisje in der wieg'. 

Je bent goed op weg, maar je mag dit dus net iets meer oppoesten om het goed onopgepoest te maken ;)

Groet, 

Nadine 

Gi

8 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 10:27

Mag ik het met Nadine oneens zijn? Ik vind dit een stijl als een ander en heb mij geen moment 'bemoeilijkt' gevoeld bij het lezen. Mijn advies: zo laten, niets aanpassen. Benieuwd wat andere forumleden vinden. 

14 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 15:31

Ha Lia,
Ik deel de wens voor witregels, het verhaal zelf loopt als een trein. De onthulling, je voelt met de ontvanger mee, die zo belazerd werd. Tegeljkertijd is de toon van de brief genieten. Graag gelezen!

13 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 20:06

Dag Lia,

Het is wat moeilijk leesbaar. Ik vind de opmaak wel volledig aansluiten bij het karakter van je HP en de omstandigheden.

Met het onderstaande commentaar van Nadine ben ik het volledig oneens. Dan wordt het een cliché, dat mensen die in de bak zitten dom zijn en halve analfabeten.
Misschien blijft er dan niet 'voldoende' over van de stijl die je voor ogen had, maar dan zou je nog oovurdreejvu spelfauten toe kunnen voegen, of andere dingen kunnen toevoegen die (mede door sociale media) in ons taalgebruik zijn geslopen, overdreven fout of van die fouten waar we onszelf allemaal wel eens op betrappen. 
Denk aan 'Hun zeggen dat',  'Me zus zegt dat'  'dat doe ik wel ff'  of iets als 'ik leg het meisje in der wieg'. 

Ik las je bijdrage met plezier.

5 maanden 4 weken

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 20:49

Hallo Lia,

Een leuk gekozen uitwerking van de opdracht. voor mij waren personage en schrijfstijl coherent. Ik had wat last van het herhaaldelijk "zeg maar", maar het paste wel bij de stijl van de schrijver van de brief. Dus gewoon zo laten, wat mij betreft. 

1 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juli 2025 - 22:31

Dank voor alle verschillende reacties; leuk/ interessant hoe het gelezen wordt.  Misschien ter verduidelijking: De witregels heb ik bewust weggelaten om de sneltreinvaart waarin de brief geschreven was te benadrukken. Hij moest zijn verhaal eindelijk kwijt en schreef het achter elkaar op, alsof hij het ( zeg maar!) hardop vertelde. Dat hij zich verontschuldigde voor mogelijke schrijffouten zegt veel over zijn ontwikkeling. Geen 'cliché boef' dus! 

7 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
25 juli 2025 - 10:51

Dag Lia, wat een originele invulling van de opdracht. Henk kan echt geen logees hebben. Het gebrek aan alinea's illustreert de 'sneltreinvaart'. Stoorde me een beetje bij het lezen, maar is dus functioneel. Dat geldt ook voor het herhaalde "zeg maar". Dit is een monoloog geworden, die je zo in het theater zou kunnen voordragen. Mooi gedaan en met veel plezier gelezen!