#568 Nɪᴇᴛ Lᴇᴢᴇɴ
Nɪᴇᴛ Lᴇᴢᴇɴ
Dinsdag, 47²-2 45²
Beste Tinus,
deze brief mag je niet te vaak lezen. Leg hem nu weg! Verscheur hem. Maar verscheur deze brief niet.
Als je dan toch de behoefte hebt om dit te lezen, laat me je dan herinneren waarom dit slecht is. Waarom je mij moet vergeten. Waarom we elkaar beter niet meer kunnen zien.
Til even je t-shirt of trui op. Zie je dat litteken links? Dat komt door mij. Hoe dat komt zul je je niet meer herinneren. Je was een brief aan het schrijven. Zo’n 400-woordenopdracht.
Dat ging niet zo goed en toen liet je mij helpen. Je wilde de ziel vastleggen. Een idioot spel. Door een toneel met mij kon je de werkelijkheid laten sprankelen en leven. ‘De werkelijkheid is enkel een kapstok om je dromen aan op te hangen,’ zei je. Alsof alleen de dromen zijn.
Vergeet die dromen van je. Fantasie is niet voor iedereen weggelegd. Jij hebt meer baat bij een stabiele realiteit. Je kunt niet omgaan met fantasie. Je bent iemand die ik niet wil, naar wie ik niet kan verlangen. Je bent onbeschrijflijk leeg. Ik kan zelfs zeggen dat ik een afkeer van je heb.
Dat litteken dus. Nee je kunt niet door een spiegel kruipen, om te kijken wat er in die spiegelwereld leeft. Je kunt ook geen spiegel opeten, om te kijken wat er binnenin je zit. Op zoek naar je ziel. Dat is ziek, man.
Daarom, stop met dat schrijven. Wat je er uit haalt maakt je kapot. Je hebt een keer boven op het dak gestaan om te ervaren wat angst is. Dan zouden je teksten realistischer worden. Je bent even voor een trein gesprongen, als experiment, om te voelen hoe dat is en om de dood in de ogen te kijken.
Ik moet stoppen met schrijven. Voordat ik je vermoord met mijn ideeën. Fantasie is leuk maar ik word gekweld door de pesterijen van jouw realiteit. Het is een geweld dat mij teveel pijn doet. Waaraan ik niet kan ontsnappen. Het is misschien beter als je mij niet kent. Zo kan ik ontsnappen, weg van jouw echte wereld. Laat mij vrij.
Als je dit leest dan heb je het in ieder geval gehaald. Dan zit je op een van je schuilplaatsen. Neem je dagelijkse pilletjes uit het bakje. Want als je dat niet doet, dan kom ik terug.
Vaarwel en vergeet mij.
---------
- Link naar opdracht 'penvriend'.
Knap hoe je die verwarring…
Knap hoe je die verwarring krachtig neerzet, waardoor je als lezer meteen in een soort beklemmende sfeer zit. De tegenstrijdigheden werken, voor mij.
Zoals wel vaker bij jouw verhalen, ga ik het nog een paar keer moeten lezen, om te zien of ik alles wel goed heb begrepen (en dat bedoel ik op een positieve manier). :)
Graag gelezen, hoe dan ook.
Hoi Tinus, Ironisch genoeg…
Hoi Tinus,
Ironisch genoeg is dit een tekst die erom vraagt om herhaaldelijk gelezen te worden. Maar daardoor wordt er wel steeds meer van een intrigerende en schokkende situatie onthuld. Het heeft een heel sterk terugkerend thema: 'het gevaar van schrijven'. Je keuze om daarvoor ook met doorhalingen te werken en daarin de meest onaangename delen van je tekst te schrijven, leggen daar alleen maar de nadruk op. Zo krijgt dat wat niet gelezen 'mag' worden alle aandacht en krijgt het verhaal het akelige scenario dat je ermee weer wil geven.
Goed gedaan.
Groet,
Nadine
Tinus! Je brief heeft mij…
Tinus!
Je brief heeft mij diep geraakt met zijn eerlijke en krachtige woorden. Zo’n openheid en rauwheid maken je tekst bijzonder. Het zette me aan het denken over de kracht van schrijven en wat daar soms mee gepaard gaat.
Complimenten voor je moed en je vakmanschap. Ik waardeer je bijdrage en feedback altijd enorm.
Mocht je ooit willen delen hoe het gaat, weet dat ik er met respect naar wil luisteren.
De kwellingen die soms met…
De kwellingen die soms met schrijven gepaard gaan heb je mooi beschreven. De doorhalingen vind ik knap gevonden. Graag gelezen.
Dag Tinus, In reactie op je…
Dag Tinus,
In reactie op je HP.
Ik negeerde het Niet Lezen.
Ik hoop dat je HP het Ik moet stoppen met schrijven negeert.
Dromen hoort bij het menszijn. Iedereen heeft zijn eigen kwellende 'realiteit'.
Schrijvers zijn er om lezers te helpen om even de 'realiteit' te ontvluchten.
Graag gelezen.
Ha TInus, De doorhalingen…
Ha TInus,
De doorhalingen die toch leesbaar zijn is een goede keuze. De datum ziende speelt het ergens ver in de toekomst? Is het een verwijzing naar een eerder verhaal? Ik mis daar context.