#567 Oud papier
Zoveel post krijg ik niet. Nou ja, in de brievenbus zit altijd wel een heel stapeltje. Het merendeel zijn wat ik noem bedelbrieven. Doe ik allemaal bij het oud papier. En rouwkaarten. Als je zo oud ben als ik, zit er regelmatig een rouwkaart bij. Ik ben gestopt met overal naar toe te gaan, condoleances en crematies. Zelf kan ik de volgende wel eens zijn. Nee, daar doe ik niet meer aan. Sowieso kom ik niet veel verder meer dan de supermarkt.
Vandaag trof ik wel iets heel bijzonders op de mat. Een kleine envelop met in een ouderwets handschrift mijn naam en adres er op. Dat handschrift kende ik maar al te goed. Gerrit! In geen vijftig jaar wat van gehoord en daar valt hij zomaar mijn leven binnen. Ik moest een kop thee zetten en drie speculaasjes eten voor ik hem durfde te openen. Mijn handen trilden zo dat ik me lelijk prikte aan de briefopener. Is die rode druppel een teken? De brief ongelezen laten?
Gerrit, die ineens uit mijn leven verdween. Een brief ging posten om nooit meer terug te keren. En dan nu deze brief aan mij gericht…Hij leefde dus nog en de postzegel was een heel gewone Nederlandse zegel. Waar zou hij zijn? Misschien wel dichterbij dan ik kon bedenken. Wat zou ik hem zeggen, als we elkaar weer zouden zien? Zou hij weten dat Greta zijn dochter is? Greta zelf weet nergens van en dat wou ik maar zo houden ook. Het haalt zoveel overhoop. Ze is al zo verdrietig om haar overleden vader. Wil ik hem trouwens wel weer zien? Ik koester graag mijn mooie herinneringen en heb er een mooi verhaal van gemaakt. Dat laat ik me niet zomaar afnemen. Weet je wat? Ik doe hem gewoon bij het oud papier.
Wat een verhaal Aagje!…
Wat een verhaal Aagje! Greta is inmiddels vijftig en heeft zich al lang verzoend met het feit dat haar vader overleden is. Bij het oud papier, hoe kom je erbij, prachtig bedacht en uitgewerkt verhaal.
Mooi verhaal met een…
Mooi verhaal met een schitterend slot. Graag gelezen.
Mooi verhaal, mooi einde…
Mooi verhaal, mooi einde. Graag gelezen :)
Ik moest een kop thee zetten…
Ik moest een kop thee zetten en drie speculaasjes eten voor ik hem durfde te openen. > mooie zin om de aarzeling te beschrijven.
Deze passage klinkt voor mij iets inconsistent:
Uit welk ver land zou hij hem verstuurd hebben? De postzegel was een heel gewone Nederlandse zegel. Zou hij nog ergens zijn? Misschien wel dichterbij dan ik kon bedenken.
Als je de Nederlandse postzegel ziet, vraag je denk ik niet af uit welk ver land de brief komt. En als iemand een brief schrijft is hij toch nog ergens? Of overweegt ze dat hij dood is?
Graag gelezen.
Graag gelezen, wel vind ik…
Graag gelezen, wel vind ik de omwenteling van de nerveuze verwachting naar het weggooien van de brief wel erg plotseling. Dat kan ik als lezer niet helemaal meebeleven (maar misschien komt dat doordat ik heel nieuwsgierig was naar wat er in de brief stond?).
Dank voor jullie lovende…
Dank voor jullie lovende woorden, Gi, Job, bvdc25, Ancenita en Laura.
@Ancenita: Ik heb het wat veranderd, al kan het de HP best wel eens een beetje aan logica schorten.
@Laura: ik heb er een paar woorden aan toegevoegd, maar het blijft een wat impulsief besluit (ook wel een beetje vanwege de 300 woorden).
Hallo Aagje. Het leest voor…
Hallo Aagje. Het leest voor mij nu wat logischer
Hallo Aagje, Dat met die…
Hallo Aagje,
Dat met die drie speculaasjes eten bracht een glimlach op mijn gezicht.
De eerste zin werkt wat bevreemdend doordat er eerst weinig post is en dan toch wel weer veel. Het is een treffende observatie van die rouwkaarten. Het woord en kan vaak weggelaten worden (zoals bijvoorbeeld in de zin: En dat handschrift kan ik maar al te goed.
Twee keer een zin beginnen zou ik voorkomen voor meer afwisseling en variatie door bijvoorbeeld de zin wat om te gooien: Mijn handen trilden zo dat ik me gelijk prikte aan de briefopener.
Ha Aagje, fijne sfeer in je…
Ha Aagje, fijne sfeer in je verhaal. Het proces gaat voor mij nogal snel, maar ja, we weten weinig over Gerrit en de relatie. Misschien was het een one night stand, en dan snap ik dat ze er zo losjes mee omgaat. Toch beslist ze wel eventjes namens haar al lang en breed volwassen dochter over dit existentiële onderwerp.
Dank, Ancenita, Emmy en…
Dank, Ancenita, Emmy en Kruidnagel.
@Emmy: dank voor je leerzame feedback: ik heb er een paar "ennen" uitgehaald en ook een zin die met "ik"begint, omgegooid.
@Kruidnagel: Tja, zo is ze nu eenmaal, mijn HP.
Dag Aafje, Als ik het goed…
Dag Aagje,
Als ik het goed begrijp, opent HP de envelop. Maar ze leest de brief niet? Dat kan uiteraard.
Maar dat mis ik in dit verhaal. Dat zou het voor mij - en dat ben ik maar - sterker maken.
Het verfrommelen, het bewust niet lezen.
Eigenlijk is het mij niet duidelijk of ze envelop nu wel of niet heeft geopend. En dat is voor mij essentieel.
Dank voor je reactie, Angus…
Dank voor je reactie, Angus. Na lang nadenken heb ik wat veranderd en daarmee het antwoord op je vraag gegeven? Of het zo duidelijk is, weet ik niet zeker. Ik wilde het ook niet helemaal 'weggeven'.