#567 Enigma
Voor onze woonst staat een gemetselde brievenbus met een grote klep vooraan en waar achterin een luik zit. Via dat deurtje kunnen we onze post nemen. Binnenin is het ruim. Er staat een mandje waarin allerlei leveringen kunnen gedeponeerd worden. Handig in dit pakjestijdperk.
Als de buren op verlof gaan vragen ze ons om hun brievenbus te ledigen. Het is telkens een corvee. Het is een minuscule kopij van de oude bussen van de posterijen. De klep is te klein en met de toevloed aan reclamedrukwerk zit het ding meteen propvol. Daarenboven staan er rozelaars met doornen rond waaraan je je aardig kan bezeren. Neen, dan is ons exemplaar een zegen.
Kleine Vincent logeert voor een weekend bij ons, zijn ‘tanti’ en oom. In ons dorp hebben wij nog warme bakkers. Wij horen bij de gelukkigen die op zondagmorgen nog verse broodjes, croissants en koffiekoeken aan huis geleverd krijgen.
Bij het ontbijt kijkt Vincent met grote ogen naar de stapel lekkernijen in de broodjesmand. Het is een pienter mannetje en vraagt zich af wanneer en hoe de bakker al die spullen geleverd heeft, want hij heeft niemand horen aanbellen.
“Tanti, waar legt de bakker die pistoletjes?”
“Ah, Vince, de bakker legt de broodjes in de brievenbus.”
Terwijl hij een croissant verorbert en zijn chocolademelk drinkt, denkt de jongen diep na. Hij tuurt weer naar de mand en lijkt te tellen hoeveel stuks er in liggen. Het duurt een tijdje voor hij uit zijn gedachten raakt en vraagt : ”Heeft de bakker die pistoletjes en koeken dan één voor één door de gleuf van de brievenbus gestoken?”
Zijn tanti lacht: “Neen hoor, dat is een geheimpje dat ik je na het ontbijt zal verklappen.”
Na het zondagochtendritueel lopen Vincent en tanti naar de voortuin, alwaar het geheim onthuld wordt.
Gezellig verhaaltje. Er…
Leuk verhaal. Er wordt veel uitgelegd, voor mij mag er meer 'getoond' worden. Maar dat is een kwestie van smaak.
Graag gelezen.
Bvdc, dank voor de reactie…
Bvdc, dank voor de reactie. Tja, die show die iedereen telkens weer wil en je kan er natuurlijk altijd wel een vogeltje bij halen om wat leven in de brouwerij te brengen.
Ik snap je reactie. Het…
Ik snap je reactie. Het hoeft helemaal niet, het is maar een idee (en wat ik persoonlijk graag lees). Details (iets dat de verteller ziet, hoort, voelt) trekken me makkelijker in het verhaal, meer niet. ;-)
Leuk verhaal dat ik met…
Leuk verhaal dat ik met plezier gelezen heb. Een kleine opmerking :"Hij .... chocolademelk drink" hoort "drinkt" te zijn.
Bedankt Job.
Bedankt Job.
Prettig verhaal. Is "woonst…
Prettig verhaal.
Is "woonst" een Belgisch woord of toch een typefout.
Wat een schattig verhaaltje…
Wat een schattig verhaaltje. Zou het niet nog beter uit de verf komen als je de info uit de eerste alinea naar het einde verplaatst? Zodat de lezer zich samen met kleine Vincent afvraagt hoe de bakker dat klaarspeelt?
Leuk en lief verhaaltje. Ik…
Leuk en lief verhaaltje. Ik zie die kleine Vincent met zijn tanti en oom zo voor me aan de ontbijttafel.
Hallo Gi, Bij de zin over…
Hallo Gi,
Bij de zin over het ontwerp van de brievenbus zou je nog kunnen overwegen te schrijven: en met achterin een luik. (mocht je het bondiger willen.) Het lijkt me een zeer praktische brievenbus! Ik zie de brievenbus van de buren zo voor me. Erg irritaite opwekkend zo'n geval te legen lijkt me! De rozelaars kon ik haast voelen prikken in mijn eigen armen.
Erg leuk ook die anekdote met hoe de bakker dat dan doet met die broodjes.
@ bvdc: er is een deel van…
@ bvdc: er is een deel van de tekst verdwenen (de suggestie van het roodborstje), heb je die zelf verwijderd of is er meer aan de hand want ik had ook al op de volgende reacties geantwoord? Mogelijk heb ik daar de 'opslaan' knop vergeten te hanteren.
@ Ancenita: het is geen typefout hoor, het woord is standaardtaal in het Nederlands, maar wordt inderdaad hoofdzakelijk in Vlaanderen gebruikt. Dank voor de reactie.
@ Laura: dankjewel - jouw suggestie behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden.
@ Aagje: fijne feedback, je hebt de groeten van Vincent die ondertussen al een volwassen kerel is geworden (door die pistoletjes?). Telkens we hem zien krijgt hij opnieuw het verhaal van de brievenbus voorgeschoteld. :-)
@ Emmy: anders dan bvdc heb jij toch genoeg 'show' gekregen door het prikken van de doornen. Dank je voor de leuke reactie en inderdaad, een gerieflijke brievenbus.
@ Gi: mea culpa! Volgens…
@ Gi: mea culpa!
Volgens mij heb je ook gewoon gelijk. In sommige verhalen past het beter dan in andere. ;)
Ha Gi! Weer een mooi…
Ha Gi! Weer een mooi voorbeeld van je met vlamismen ingekleurde stijl die door zijn wat aangedikte realisme sterk aan memoires doet denken. Het kabbelt lekker voort, van beeld naar beeld, met een uitstapje naar de buren. Door dramatische ironie toe te passen hou je ons niet in spanning. Toch hoop ik dat de drone-camera bij de laatste twee zinnen uitzoomt en de kijkers heel in de verte het kind en de tanti hand in hand naar de brievenbus zien lopen. Met warme tinten en een accordeon. Dan krijg ik er een Jean-Pierre Jeunet-gevoel bij.
Dankjewel, Kruidnagel…
Dankjewel, Kruidnagel. Volgende keer schrijf ik iets over Amélie. Ik blijf de vlamismen hoog in het vaandel dragen en mij een beetje weren tegenover de hollandismen niettegenstaande de wetenschap dat Vlaams en Hollands officieel niet echt bestaan.
Dag Gi, Ook hier had ik wat…
Dag Gi,
Ook hier had ik wat tijd voor nodig.
Leuke anekdote die mij lijkt te passen in een wekelijks terugkerend onderdeel van de zaterdagkrant waar lezers verhalen over hun kinderen, kleinkinderen of nichtjes en neefjes delen.
Bedankt om te reageren,…
Bedankt om te reageren, Angus, maar waar had je tijd voor nodig? Als je bedoelt dat dit een cursiefje à la Carmiggelt zou kunnen zijn, dat is het helemaal.
Dag Gi, Ik heb soms tijd…
Dag Gi,
Ik heb soms tijd nodig om een gepaste reactie te formuleren.
En reageren, heb ik onlangs voor mezelf besloten, voelt beter dan negeren.
Maar nee, ik bedoel niet dat dit een stukje à la Carmiggelt is.
Dat heb ik ook soms - dat ik…
Dat heb ik ook soms - dat ik echt niet weet wat ik moet schrijven. Omdat het niet mijn smaak is, omdat het me weinig of niks doet, of omdat ik het niet per se slecht maar ook niet per se goed vind.
Maar ik probeer toch altijd te reageren, uit beleefdheid. Hoe meer actieve mensen op het forum, hoe plezanter, lijkt me.
Bvdc, akkoord, maar de…
Bvdc, akkoord, maar de actievelingen moeten dan wel iets zinnigs te zeggen hebben, anders is het niet meer plezant.