7 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Marjolein

18 juni 2025 - 19:13

Plotseling en volkomen onverwacht staat zij tegenover mij. Marjolein. Weliswaar jaren ouder dan toen maar van onvergankelijke schoonheid en met dezelfde erotiserende uitstraling. In de deuropening staand ben ik met stomheid geslagen en weet mij geen houding te geven. Ik wil haar aanraken en omhelzen en kussen, maar tegelijkertijd van mij wegduwen. Afstoten zelfs.

“Mag ik binnenkomen?” vraagt ze zacht en ik schud ontkennend mijn hoofd. Ach, die hese stem die eens beloftevolle woorden in mijn oor fluisterde. De stem van de vrouw met wie ik ooit een gepassioneerde, allesverzengende liefdesverhouding beleefde. De langbenige en ook anderszins goed geproportioneerde blonde Marjo die mij evenzeer wilde bezitten als ik haar. En die ik vaak “Poetry in motion” noemde wanneer zij al lopend of dansend door mannen- en vrouwenblikken gevolgd werd.

Marjo die ineens en zonder aanleiding uit mijn leven verdween. Van het ene moment op het andere, geen toelichting en evenmin een woord van afscheid. Hemel, wat kostte het pijn en moeite en tijd om haar naar de verste uithoeken van mijn geheugen te dwingen en om mijn leven weer op te pakken. En nu staat zij vóór mij en kijkt recht in mijn ogen. Ik durf nauwelijks hetzelfde te doen, bang om in haar groene irissen te verdrinken.

“Alsjeblief? Ik moet je echt spreken” en wederom gebaar ik “Nee”, hunkerend naar een aanraking maar bang voor de gevolgen.

Zonder haar blik van mij af te wenden reikt Marjo’s rechterhand langzaam naar mijn hoofd en slanke vingers strelen mijn wang.

“Ik mis je” lispelt ze.

“Ik jou ook” zeg ik terwijl tranen over mijn wangen glijden. Ik weet dat ik het laat gebeuren. Dat ik er spijt van zal krijgen, dat mijn leven ontwricht zal worden en volledig uit de rails zal lopen. Ik weet het, ik weet het, maar toch…

13 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
18 juni 2025 - 19:27

Dag Jurie,

Sterk en invoelbaar verhaal vind ik.
Sober, raak waar het de gevoelens betreft. Bijvoeglijke naamwoorden vind ik vaak een valkuil (meer Tell dan Show) maar hier past het allemaal naar mijn idee.
Het zal voor de nodige lezers ook een herkenbaar gevoel opleveren.

Ik ga niet zeuren over de leestekens. 
Wel over 'Hemel'. Dat zou ik schrappen. Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen en ik kan me ook niet voorstellen dat iemand dat in gedachten zegt.
Het zorgde ervoor dat ik even bleef haken.

Graag gelezen! 

7 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 juni 2025 - 19:49

Dank je Angus. Jouw opmerking over ' Hemel' is bij nader inzien volkomen terecht!

3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
18 juni 2025 - 21:44

Hallo Jurie,

Een interessante opvulling van de opdracht. Ik ben wel van mening dat dat woord 'hemel' daar nodig is, gezien het nadruk legt op de zin die volgt en het een pauze geeft tussen twee lange zinnen, al is dat een kwestie van smaak. De tautologie aan het begin vind ik interessant. "Plotseling en volkomen onverwacht"? Ik heb even moeten nadenken om achter het verschil te komen, en ik weet het niet. Het werkt in ieder geval wel goed als aandachtstrekker.

Dankjewel voor het delen!

2 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker
19 juni 2025 - 8:49

Ik had meteen een vrouw uit mijn verleden in mijn hoofd, met andere woorden het verhaal bracht meteen (een mix van) gevoelens naar boven. Knap! Graag gelezen.

5 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
19 juni 2025 - 10:47

Hoi Jurie,

Wat een sterk geschreven getrouwtrek tussen verstand en gevoel heb je geschreven! Of lichaam en geest, zo je wil. Maar het gegeven dat beide vergelijkingen opgaan, maakt het geheel zo vlot en krachtig. 

Je geeft weinig weg over het hoe en waarom achter de relatie die er was, maar dat maakt óók dat het gedeelte over hoe zwaar het was om Marjolein uit de gedachten van de hoofdpersoon te verbannen, des te onbegrijpelijker dat is voor de lezer, die zich zo nog beter in de held kan plaatsen. 
Daarmee vervaagt de scheidingslijn tussen held en lezer bijna en dat is erg knap gedaan! 

Groet, 

Nadine

7 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 juni 2025 - 17:30

@SimonM,

Dank voor jouw reactie!
Ik heb voor 'plotseling' zowel als 'volkomen onverwacht' gekozen om:
- 'plotseling' het momentum te laten duiden: zij was er ineens, zonder inleiding
- 'onverwacht' de verrassing te benoemen: onvoorbereid, niet weten wat te doen
- beiden gezien het versterkende effect op elkaar.

Groet,
Jurie

7 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 juni 2025 - 17:34

@bvdc25,

Dank voor jouw reactie!
Hopelijk heeft "(een mix van) gevoelens" een tevreden glimlach bij jou achtergelaten.

Groet,
Jurie

1 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 juni 2025 - 16:15

Hoi Jurie,
Ik vind vooral je beschrijvingen van de vrouw mooi geschreven, zoals "anderszins goed geproportioneerd". Ook ik heb het graag gelezen!

4 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
21 juni 2025 - 11:30

Sterke beschrijving van wikken en wegen en cognitieve dissonantie. Het verhaal loopt vloeiend en blijft boeiend.

(ik heb ooit een cocktail ontworpen rondom hetzelfde concept en die smaak proef je goed terug in dit verhaal).

--------

Die Marjolein komt echter wel over als iets té perfect.

> Marjo die ineens en zonder aanleiding uit mijn leven verdween. Van het ene moment op het andere, geen toelichting en evenmin een woord van afscheid. 

Dit is blijkbaar haar enige negatieve kant.

Ook dat het jaren geleden is, dan zou hij er toch overheen gegroeid zijn? En komt ze na velen jaren nog zomaar terug met de woorden 'ik mis je'?

11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
21 juni 2025 - 22:22

Hoi Jurie,

Er zijn al heel wat dingen gezegd. Ik voeg me bij de meesten daarvan. Sterk verhaal, mooi geschreven, ik heb er zelf ideeën bij over een eerste liefde, waar toch altijd een soort zwak blijft. Ik sluit me wel aan bij Angus dat er af en toe wat (bijvoeglijke naam)woorden geschrapt kunnen worden. Maar zeker graag gelezen!

14 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 juni 2025 - 8:51

Ha Jurie,
Je hebt heel goed het wikken en wegen van de hoofdpersoon weten te vangen. Dat uiteindelijke toegeven aan bij de hoofdpersoon. Mooi gedaan!

7 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 juni 2025 - 16:02

@Sonnema,

Dank voor jouw reacite!
De opmerking (evenals die van @Angus) over (bijvoeglijke naam)woorden is volkomen terecht: het kost me telkens weer moeilijk om mijn darlings te killen...

Groet,
Jurie