7 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Boetedoening #561

3 juni 2025 - 23:00

De Beul neemt nog een slokje van zijn cognac. Nu kan het nog. Twaalf uur middernacht, hebben ze gezegd. Nog een paar minuten. Hij staat langzaam op en loopt stram naar het raam. Kijkt naar buiten. Voelt zijn botten zeer doen. Reuma. Een lichtspoor van koplampen trekt door de stad. De geluiden, het geschreeuw en geklaag van de straat dringt niet door tot zijn appartement. Hij gromt en denkt terug aan alle jaren waarin de miljoenenstad hem anonimiteit gaf. Zichzelf onderdompelen in de menigte. Hij was goed in zijn vak. Maar hun ook. Hij vraagt zich af wat ze nu gaan doen. Precies op tijd gaat de bel. Hij loopt naar de deur en doet open. Tot zijn stomme verbazing staat er een klein kind voor de deur. Een meisje met kort zwart haar die hem een kistje overhandigd. Zijn mond valt open. Een blik van herkenning. Het is Lisa, zijn achterkleinkind. Zijn blik verzacht en een glimlach plooit zijn lippen.’ Lieve meid, ik verwacht bezoek, anders had je...’Dit is voor u, opa.
Voor hij het weet is ze weer vertrokken.

Met gefronste wenkbrauwen blijft hij onbeweeglijk in de deuropening staan. Wat spelen ze voor spelletje. Hij kijkt de gang af en ziet net nog Lisa de lift in gaan. Dan is ze weg.  De Beul sluit de deur en zet het kistje op tafel. Doet het open met trillende handen. Er liggen foto’s in die hij er uithaalt. Zijn ogen worden groot als hij een telefoon ziet en een pistool.
Wat is dit…?
Hij pakt de telefoon en laat hem van schrik vallen als het belsignaal de stilte verscheurt. Zweet staat op zijn voorhoofd en een koude rilling loopt over zijn rug. Zijn ademhaling stokt als hij op het knopje drukt.
‘We hebben je gevonden,’ zegt een stem. Koud en onaangedaan.
‘Ik had...eh...iets anders verwacht,’ antwoord hij zacht.
‘We hebben niet alleen jou gevonden.’
Niet begrijpend staart hij naar het schermpje.’ Ik weet niet wat...’
‘In het pistool zit één kogel. Die is voor jou. Kijk naar de foto’s. Wie herken je daarvan.’
De Beul legt het pistool neer en pakt de foto’s. Bekijkt ze allemaal met een glimlach. Het zijn de kinderen, kleinkinderen en familie. Lisa.
‘Het zijn mijn kinderen en kleinkin…’
De stem onderbreekt hem weer. ‘Je houdt de eer aan jezelf en pleegt zelfmoord nadat je een brief hebt geschreven waarin je je misdaden bekent.'
De Beul haalt diep adem en voelt hoe een ijzeren band zich samentrekt om zijn hart.
‘Als je het niet doet zullen ze allemaal, één voor één een gruwelijke dood sterven. De keuze is aan jou.’
Het scherm dooft uit en de Beul laat zijn arm naast zijn lichaam vallen. Laat het hoofd zakken.
Hij sleept zich naar zijn bureau toe en pakt een schrijfblok…

14 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
4 juni 2025 - 14:34

Hallo John,
Prachtig die zin over het lichtspoor. 
Je schrijft: Hij was goed in zijn vak. Maar hun ook Ik zou hier hun vervangen door zij of maar zij konden er ook wat van. (Of iets van die strekking)
De verbazing vond ik net iets te dik aangezet, daarvoor het grommen. De lezer heeft de wijdopengesperde ogen niet nodig om toch mee te voelen met de hoofdpersoon. Wellicht is dit een kwestie van smaak. Het verhaal is sterk in opzet, iemand die zo klemgezet wordt, geen andere uitweg weet dan te gehoorzamen. Het einde had ik zelf iets bondiger neergeschreven: Hij sleept zich naar zijn bureau. Pakt een schrijfblok. 
Ook daar heeft de lezer de puntjes niet nodig, weet deze al wat er komen gaat. Door de hoofdpersoon De Beul te noemen is meteen de toon gezet. Dat heb je slim gekozen. 

13 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
4 juni 2025 - 18:40

Dag John Doe,

Leuke invulling van de opdracht.
Mooie zinnen.
Maar de reactie van de Beul als om twaalf uur 's nachts zijn achterkleinkind, een meisje, aan de deur staat, vind ik niet passend. 

‘In het pistool zit één kogel. Die is voor jou. 'Die is voor jou', zou je kunnen schrappen. De lezer begrijpt de boodschap wel als gezegd wordt dat er maar één kogel in zit. Dat wordt ook later duidelijk. Van de andere kant is het natuurlijk een dialoog. Degene aan de aan de andere kant van de lijn kan dit inderdaad zeggen. Maar toch. Dreigender zou volgens mij zijn In het pistool zit één kogel.

Met plezier gelezen.

1 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
5 juni 2025 - 23:30

De Beul wordt slachtoffer. Mooie uitwisseling. Deze zin klopt grammaticaal niet:

Maar hun ook.

Maar dat waren zij ook. 

Graag gelezen.

12 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 juni 2025 - 14:18

Graag gelezen. 

Het meisje aan de deur vind ik niet echt geloofwaardig, maar voor de duur van het verhaal aanvaardbaar vervreemdend in een verder mooi opgebouwd verhaal.