4 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#560 - Vouwlijnen

29 mei 2025 - 1:46

De kamer was ovaal, ja — de lijnen ervan liepen niet recht. Ergens, diep in de hoeken, kromde de wereld de verkeerde kant op. Mara voelde het aan haar knieën. Aan haar rug. Ze zat recht, haar wervelkolom probeerde iets anders. 2000 dollar. Haar minibikini spande.

Hij keek haar niet aan. Hij bekeek haar. Zoals een jager een dier observeert dat hij niet wil schieten, maar bewaren. Voor later.

‘Wat heb je bij je?’ vroeg hij.

Ze haalde niets uit haar tas. Dat was haar antwoord.

‘Jullie komen altijd met iets. Een boek, een rapport, een intentie. Jij niet?’

‘Ik ben gekomen om je huid te vouwen,’ zei ze.

Hij grijnsde. ‘Pardon?’

Ze stond op. Liep naar hem toe. Legde haar hand op zijn wang. Haar duim trok een lijn naar beneden, traag. Zijn huid voelde dunner dan hij eruitzag. Alsof zijn gezicht met touwtjes was opgespannen.

‘Iedere machtige man is uiteindelijk een papierfiguur,’ zei ze. ‘Je vouwt ze, en ze houden een pose. Tot de regen komt.’

‘Dit is bullshit, zoals poëzie,’ zei hij. ‘Geen politiek.’

Ze knikte. ‘Daarom werkt het.’ Ze haalde haar lippen langs zijn slaap. Niet als kus. Als meting. Zijn adem stokte.

Hij tuurde in haar boezem en fluisterde: ‘Wat wil je van me?’

Ze haalde een klein object uit haar zak. Geen recorder. Geen bom. Een doosje. Ze opende het. Erin lag een opgevouwen lichaam. Het was van was, haar eigen lichaam, precieus nagemaakt, fragiel, glimmend. Ze legde het op zijn schoot.

‘Vouw mij,’ zei ze. ‘Zoals je wetten vouwt. Importtarieven. Betekenis.’

Hij keek naar het figuurtje. Zijn handen trilden. Hij raakte het aan. Te hard. Een arm brak af.

Ze lachte. ‘Daar ga je al.’

Hij wilde iets zeggen, haar hand lag nu op zijn borst, strelend. ‘Niet met je mond. Vouw met je vingers. Toon wat je begrijpt.’

Hij vouwde. Een voet naar binnen. Een dij naar boven. Zijn handen zweetten. Zijn adem ging hoog zitten. De kamer leek plots te draaien. Het poppetje viel uiteen. Ze keek hem aan.

‘Dat is wat je met mensen doet. Je vouwt tot ze netjes passen. En dan scheuren ze.’

Hij wilde opstaan. Zij hield hem tegen met twee vingers op zijn voorhoofd. Hij zonk weer in zijn zetel. Ze boog voorover.

‘Je bent niet wreed. Je bent saai. En dat is erger.’

Toen haalde ze uit haar handtas een Durex, glimlachte, mompelde iets over de macht der gewoonte, stak het terug, viste in de plaats een notitieboekje en scheurde er een pagina uit. Ze vouwde het voor zijn ogen tot een kraanvogel. Legde het in zijn hand.

‘Bezit de wereld niet,’ zei ze. ‘Laat het vliegen.‘

3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 mei 2025 - 9:27

Ik zat me af te vragen wat er allemaal in dat kantoor zou afspelen bij de anderen. Het wordt al gauw saai, of cliché, maar dit is wel een mooie krachtige metafoor en een duister verhaal dat het interessant houdt. Leuke verrassing.

'Het was van was' deze klinkt mooi maar is ook verwarrend.

'Ze haalde haar lippen langs zijn slaap'. en dan later 'Ze boog voorover, haar mond vlak bij zijn oor.' Dat is misschien wat onnodige herhaling. Moet die vrouw echt continu tegen zijn gezicht aan hangen met haar boezem voor zijn neus?

Gi

8 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 mei 2025 - 10:15

Tinus er zijn nog maar enkele inzendingen deze week, die nu via deze weg weten dat ze saai zijn. Ik deel jouw compliment aan Tony maar je kan het niet laten om ook in deze tekst iets te bespeuren dat 'onnodig' is. Tony, hoe saai ook mijn opmerking: ik heb het graag gelezen. 

3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 mei 2025 - 10:32

@Gi je kan het ook niet laten hè, om bij de reacties van anderen wat op te merken. Volgens mij heb ik tot nu toe bij alle inzendingen die ik heb gelezen al een positief commentaar achtergelaten, dus niemand hoeft zich indirect aangesproken te voelen.

3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 mei 2025 - 10:51

Ik zie dat het nu is aangepast. Enkel het voorover buigen zonder de mond dicht bij het oor maakt de herhaling milder (en of ze bij dat voorover buigen met de mond bij het oor raakt, dat kan een lezer ook wel zelf bedenken als ze dat willen).

Volgens mij komt er nu een Durex voorbij die er eerst niet in zat. Dat maakt het wel spannender en mysterieuzer. De laatste zin 'Bezit de wereld niet' is naar mijn smaak nu ook beter (Of die is niet gewijzigd en de vorige keer las ik het anders. Maar dan sowieso goed, teksten die je twee keer of vaker moet lezen – en waar dan nog altijd wat is te ontdekken – zijn aangenaam).

3 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 mei 2025 - 12:12

Weer gesmuld van jouw inzending, Tony. Bij de laatste zinnen klopt er naar mijn gevoel iets niet met de lidwoorden: een aantal 'de'-s moeten 'het'-s worden of omgekeerd en 'de' pagina zou bv. 'het' blaadje kunnen worden.  

13 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
29 mei 2025 - 15:51

Dag Tony,

Weer in het format, maar toch.
Hij keek haar niet aan. Hij bekeek haar. Zoals een jager een dier observeert dat hij niet wil schieten, maar bewaren. Voor later.
Daar begint het smullen al.
Mooie karakterschets van alles wat zijn karakter ontbeert.
ZGG.

1 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 mei 2025 - 23:16

Geen getinus, geen gehannes, gewoon lekker en scherp geschreven. Gelukkig is niet iedereen vouwbaar, plooibaar is daarentegen wel interessant. GG.