4 maanden 2 weken

Rol

• Gewone gebruiker

#555 Hazenliefde

23 april 2025 - 21:00

Nou moet het niet gekker worden: er ligt een haas in de tuin van mijn vader. Tenminste, daar belde hij me zojuist over. Niet zomaar een haas, maar een gewonde paashaas. Mijn vader herkende hem niet meteen en heeft hem een klap met zijn stok verkocht. Het beestje leeft gelukkig nog en blijkt zelfs te kunnen praten. Mijn vader is zijn realiteitszin al langere tijd aan het verliezen: elk telefoontje lijkt hij wat verder van de werkelijkheid verwijderd. Deze pratende paashaas voelt zich uitgeput na de Paasdagen, een beetje zoals mijn vader na een leven van 94 jaar. En hij wenst verzorgd te worden. Lijkt ook wel wat op mijn vader, die meent steeds minder zelf te kunnen. Voor zichzelf zorgen blijkt moeilijker dan de verzorging van het gewonde diertje. Hij heeft al een pleister op zijn pootje geplakt en het bloedende hazenlipje met jodium bewerkt. Mooi, hoef ik verder niet in actie te komen.

Toch intrigeert me iets aan dit telefoongesprek. Deze haas doet – mogelijk uit dankbaarheid voor de goede verzorging – interessante ontboezemingen. Zijn spannendste en tegelijk mooiste Pasen heeft hij naar eigen zeggen vandaag meegemaakt en wel in mijn vaders tuin. Hij deed zijn gebruikelijke werk, toen mijn vader hem opmerkte. Nog voor hij zijn laatste ei kon verstoppen, lag hij versuft tussen de blauwe druifjes. Verdoofd van de klap sloeg hij zijn ogen op en keek mijn vader aan. Hij zag hem “met nieuwe ogen”. In mijn oude vader meende hij alle geknakte zielen van de wereld te zien. In mijn moeizaam strompelende vader zag deze paashaas de weerloosheid van al het levende. Zijn eigen weerloosheid was hem bekend: in het licht van een paar koplampen verstijfde hij al. Deze klap herinnerde hem er trouwens ook weer aan. Ineens realiseerde hij zich hoezeer alles wat leeft dezelfde kwetsbaarheid bezit. Hij begon liefde te voelen voor deze man. En mijn oude vader voelde deze liefde uitstralen naar zijn koude botten. Dit was groter dan wat hij ooit bij mensen ervaren had.

Tja, wat moet je als dochter met zo’n verhaal? Ik herinnerde me alle letterlijke en figuurlijke klappen die hij me had gegeven. En vroeg hem hoe hij ons dan zag. Daar moest hij even over nadenken. “Ik wou dat jij die paashaas was, dat je met liefde naar mij zou kijken. En dan wilde je vast ook wel voor me zorgen.”

1 maand 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
23 april 2025 - 21:18

Mooi middenstuk en supersterk einde. Flinke klap/ommezwaai.

Ik weet niet of het kan, maar mogelijk mag dat midden iets korter. De laatste zinnen (van het middenstuk) werdt het een beetje vervelend/lang/traag. Desalniettemin is de klap in de laatste alinea heel sterk en misschien wel meer vanwege het langdradige midden. (Ik vertel puur mijn ervaring, ik weet niet hoe of wat beter is, maar die middelste alinea begon te vervelen. Met name het koplampen stukje had voor mij niet gehoeven. Ik twijfel of dat misschien niet juist iets goeds is. Als dat zo is, voor een extra sterke klap, dan is het zeer ingenieus inelkaar gezet.)

Heeft 'hazenliefde' nog een speciale betekenis als titel? De 'met nieuw ogen' is ook heel mooi.

1 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 april 2025 - 8:05

Zware kost, ongezouten krijgen we jouw haas ingepeperd. En het begon zo lieflijk. Knap in elkaar gezet. De uitwerking komt goed door. GG.