#552 Een droom?
Schrijfopdracht 552
Een droom?
Ik schrok wakker ofschoon ik niet meteen wist waarvan. Ik ging rechtop zitten, wreef door mijn ogen en moest dat nog eens doen omdat ik dacht dat ik droomde. Zag ik dat goed? Ik knipperde een paar keer maar wat ik zag bleef ik zien. Langzaam drong het tot mij door en herkende ik haar. Ook al was het meer dan veertig jaar geleden dat ik haar voor het laatst had gezien. Ze glimlachte. En mij liepen de rillingen over het lijf. Haar postuur, dat lange donkerblonde weelderig krullend haar, die ondeugende blik, haar slobbertrui, haar vale jeans en haar afgetrapte laarzen. Mijn adem stokte even maar toen hoorde ik mezelf zeggen:
’Hoe kom jij nou hier?’ ’Kom’ zei ze en liep mijn slaapkamer uit. Zo snel ik kon kwam ik uit bed. Mijn badjas trok ik aan terwijl ik de trap afliep en verloor daarbij bijna mijn evenwicht.
Ze draaide zich om:
‘Kijk je uit lieverd, ik wil je graag in een stuk houden’. Die stem, die lieve stem, ik kon mijn tranen niet bedwingen omdat ik gewoonweg niet kon geloven, niet kon snappen wat er gebeurde.
Onderaan de trap pakte ze mijn hand en de warmte daarvan verraste me. We liepen naar de woonkamer en nadat ik een schemerlampje had aangemaakt gingen we naast elkaar op de bank zitten. Ze kroop tegen me aan, pakte mijn handen in de hare en keek me diep in mijn ogen.
‘Ben je een beetje bekomen van de schrik?’.
‘Ik snap het niet’ zei ik met trillende stem ‘jij bent toch...‘ ‘Dood ja, maar dood is maar een woord voor een toestand. En nu na achtenveertig jaar was het tijd om terug te komen naar jou. Ik zag je worstelen met het verleden. De pijn van toen die in jou bleef knagen. En ja, ik wist toen dat je me leuk vond en graag met mij uit wilde. Dat stomme ongeluk voorkwam ons geluk. Was ik die dag met jou meegegaan had het er heel anders uitgezien. Nu ben ik er voor je. En ja, je bent wakker!'
Hoi Mathijs, welkom op het…
Hoi Mathijs, welkom op het forum. Een mooi debuut. Graag gelezen.
De tekst verdient nog wel wat aandacht.
Een verhaal schrijven we doorgaans in een gewoon lettertype. Cursieve tekst gebruiken we voor buitenlandse woorden of het weergeven van een gedachte.
In de titelregel (die je ook in het overzicht ziet) moet je nog even het nummer van de opdracht ervoor zetten. Dan weet de coach op welk verhaal ze moet reageren. Voor de andere forumleden is het dan ook duidelijker dat het om een verhaal bij de opdracht van deze week gaat.
Gesproken zinnen horen op een nieuwe regel. Dan zie je beter wie wat zegt. Bijvoorbeeld:
Mijn adem stokte even, toen hoorde ik mezelf zeggen: ’hoe kom jij nou hier?’ (hoe moet hier met een hoofdletter.)
Ze zei: ’Kom’ en liep mijn slaapkamer uit. (mooier leest het: 'Kom,' zei ze en liep mijn slaapkamer uit)
Zo snel ik kon kwam ik uit bed, griste mijn badjas van de haak die ik de trap aflopend aantrok en daarbij bijna mijn evenwicht verloor.
is een lange lastige zin. Zo leest het bovendien of je de haak aantrok op de trap. Misschien:
Zo snel ik kon kwam ik uit bed. Mijn badjas trok ik aan terwijl ik de trap afliep en verloor daarbij bijna mijn evenwicht.
Ze draaide zich om en zei: ‘Kijk je uit lieverd, ik wil je graag in een stuk houden’. --> "en zei" kun je hier weglaten. Dat ze het zegt blijkt al uit de aanhalingstekens. De punt op het eind hoort vóór het aanhalingsteken te staan. Op de site van Onze Taal vind je antwoord op veel schrijfvragen.
https://onzetaal.nl/taalloket/aanhalingstekens-en-leestekens
‘Ben je een beetje bekomen van de schrik?’. --> de punt op het eind mag weg. Het vraagteken fungeert als punt.
‘jij bent toch…..‘ --> een beletselteken heeft drie puntjes.
En ja, je bent wakker! --> hier moet nog een aanhalingsteken achter om de gesproken tekst af te sluiten.
Hallo Fief. Bedankt voor je…
Hallo Fief. Bedankt voor je reactie. Ik neem je nuttige opmerkingen/tips mee naar mijn volgende werk. Groeten, Mathijs.
Mathijs, zet nog wel even…
Mathijs, zet nog wel even het nummer voor je titel in de titelbalk. Dat kan met de knop "bewerken".
Mooi gedaan. Tot de laatste…
Mooi gedaan. Tot de laatste zin dacht ik echt: wie is deze nieuwe huisgenoot nou precies?
Hoi kimboelens, ik ga uit…
Hoi kimboelens, ik ga uit van Kim? Dat was ook een beetje mijn bedoeling. Meelezers nieuwsgierig maken naar wie zij is. Misschien komt er nog een schrijfopdracht waarin ik de tip van de sluier iets meer oplicht. Anders wellicht in een ander verhaal. Bedankt voor je reactie. Groetjes, Mathijs.
Welkom op dit forum. Fief…
Welkom op dit forum.
Fief heeft -zoals we van haar gewend zijn- goede opmerkingen geplaatst.
Mooi verhaal. Het verdient denk ik wel wat meer woorden dan bij deze opdracht is toegestaan 😀 Nu blijft het voor mij nog wat op afstand, omdat ik het verhaal achter het verhaal nog niet echt voel, maar wel vermoed. Kortom, graag gelezen als een goede aanzet voor een nog mooier en groter verhaal.
Hallo Hadeke, bedankt voor…
Hallo Hadeke, bedankt voor je reactie. Ja, het verhaal is ook langer. Even kijken hoe ik hier de rest kan gaan plaatsen. Het is non-fictie en nu is het voor mij de kunst om hier een goed lopend en interessant verhaal op te schrijven. En zo Fief niet teveel werk te bezorgen 😉 Groetjes Mathijs.
Hoi Mathijs, met de knop …
Hoi Mathijs, met de knop "bewerken" kun je je tekst aanpassen. Ik ben benieuwd naar de rest.
Nou krijgen we dinsdag weer een nieuwe opdracht. We reageren dan veelal niet meer op vorige opdrachten.
Ik vind het mooi hoe je…
Ik vind het mooi hoe je telkens uitstelt om de clou te verhalen tot bijna op het allerlaatst.
Dank je wel Chloë. Ja in 350…
Dank je wel Chloë. Ja in 350 woorden vatten was lastig. Dit stuk is onderdeel van een groter verhaal. Ik wil het graag nog verder uitschrijven. Ik kijk nog hoe en waar. Bedankt voor je reactie. Mooie achternaam trouwens. Groeten, Mathijs.
Hai Mathijs, mooi verhaal…
Hai Mathijs, mooi verhaal. Over interpunctiedingetjes is al het een en ander gezegd. Dat zijn meest kleinigheden, zoals: als je een dubbele punt gebruikt, zoals bij 'hoorde ik mezelf zeggen:' komt de gesproken tekst daar achteraan, op dezelfde regel. 'Ze draaide zich om' is geen aankondiging zoals een vorm van zeggen dat is, dus daar komt geen dubbele punt.
Ik zou verder alleen de titel veranderen. Met 'Een droom?' geeft je al te veel weg. Laat de lezer beslissen of het een (wens)droom is of een alternatieve werkelijkheid.