8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#551 Medicijn tegen nachtmerries

28 maart 2025 - 20:35

Ergens in een andere dimensie klinkt gehuil. Mijn onderbewustzijn trekt me omhoog en ik vind mezelf terug op de bank in de kleine stacaravan. Een knoop heeft een negatief achtergelaten in mijn wang.

'Papaaa!' Met drie stappen sta ik in de slaapkamer.
'Wat is er meisje?' Ze snikt. Niet hard of schreeuwend, maar diep en ontroostbaar. Haar kleine bovenlijfje snikt ongecontroleerd. Ik houd haar stevig vast en probeer mijn eigen ademhaling zo langzaam mogelijk te laten gaan. Langzaam synchroniseren onze lichamen en wordt ze wat rustiger. Af en toe klinkt er nog een hikje en haar gezicht is heet en nat van de tranen.
'Ik was helemaal alleen papa. Helemaal alleen, en niemand kon me horen.'
Ik trek haar nog maar een keer tegen me aan. Ik snap haar angst zo goed.

'Zal ik een verhaal vertellen? Misschien helpt dat.' Ze knikt alleen maar en krult zich als een rupsje op in haar slaapzak.
'Weet je nog dat we vorige jaar op een pony door de duinen mochten rijden?'
'Hmhm, de pony heette Sipje.'
'Precies. Sipje woont in een stalletje in de duinen naast de camping. En zijn beste vriendje is een konijntje dat Sokje heet. Vandaag mogen ze opblijven om naar de sterren te kijken.'
'Net als wij toch pap?'
'Zeker, net als wij. Ze lopen door de donkere duinen. Het is best spannend zo in het donker op het strand. Het is stil, geen geluid van badgasten of meeuwen.
'Kijk, de maan Sip. Het is net alsof hij ook in het water drijft.' Zegt het konijntje. Maar Sip lacht hem uit. 'Nee joh, dat is alleen maar een spiegelbeeld. De maan is veel te ver weg.' Dan wordt Sok boos. 'Noem je me dom? Moet jij eens opletten, dan haal ik de maan voor je.' En voor Sip hem kan waarschuwen is het dappere konijntje de zee ingesprongen en spartelt tegen de stroming in.' Ze ligt nu op schoot en Wendy's hoofd ligt tegen mijn schouder. Haar hand houd de mijne stevig vast.

'Sip tuurt over de donkere zee heen naar het gespartel. Zonder te aarzelen stapt de pony de zee in. De golven slaan tegen zijn borst en het schuim smaakt zout in zijn mond. Maar daar, vlak naast de weerspiegeling van de maan drijft zijn vriendje. Gelukkig kan Sokje hem bij zijn manen vastgrijpen en met hun laatste krachten komen ze weer terug bij de branding.'

Ik voel inmiddels het slapende gewicht van Wendy tegen me aanleunen en voorzichtig leg ik het rupsje weer recht in haar bed. 'Je bent nooit alleen schat, vergeet dat nooit.'

8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
28 maart 2025 - 20:36

Vervolg op vorige week. Weet nog niet of ik er erg tevreden over ben: ook voor mij zijn te zoete verhaaltjes niet helemaal mijn ding. Dit is wel het soort verhaaltjes dat ik mijn kinderen vertel als ze niet kunnen slapen

9 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
29 maart 2025 - 9:40

Sonnema een leuk verhaal dat je goed aan kinderen kunt vertellen. Alleen de een na laatste alinea is volgens mij niet helemaal correct. Lees hem zelf nog eens door. Volgens mij heb je Sip en Sokje verwisseld.

Ik vind de titel leuk gevonden,

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
29 maart 2025 - 10:30

Lief, en heel geruststellend. Goed geslaagd, en dat terwijl het je genre niet is! Mooie laatste zin; daar kan ze haar hele leven nog wat aan hebben. Graag gelezen dus.

8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 maart 2025 - 17:16

Hoi Job en LiaV,

Dank weer voor het lezen. Fijn dat jullie het wat vonden. Job ik ga eens kijken, zou goed kunnen want je raakt snel de weg kwijt in zo'n verhaal. 

6 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 maart 2025 - 7:59

Dag Sonnema

Het is een fijn verhaal om te lezen en het is een verhaaltje dat wellicht rust brengt.

Goed gevonden en wel goed uitgewerkt, maar hier en daar maak je het wat complex (rupsje, veel zinnen later de cocon.... dat is niet erg duidelijk voor de lezer).

Ik denk dat je ook het konijn op het einde wisselt met de pony, maar dat is een detail, want opa zich vind ik dat je een fijne tekst hebt geschreven.

Johanna