#551 - Mona vroeg niets
Ze lag op haar zij, haar knieën opgetrokken onder het dunne laken, alsof ze zich opvouwde tegen een herinnering die nog warm was. Haar haar kleefde in zompige slierten tegen haar nek. Ze had geweend, maar deed alsof niet. Ik wist dat ze zwijgt als het pijn doet.
Ze heette Mona. Jonger dan ik. Of ouder. Ze hield zich niet bezig met tijd, alleen met hoe iets aanvoelde. Ze was net terug van bij haar moeder, die aan het vergeten was wie Mona was. Elk bezoek rukte een stuk uit haar los.
'Vertel iets,' zei ze. Haar stem laag. 'Iets zonder moraal of uitleg. Iets waar ik m’n hoofd in kan leggen.'
Ik schoof op het bed. Mijn been raakte het hare. Warm. Strak van iets dat nergens heen kon. Ik wist niet of het troost moest zijn of iets anders. Ze zei niets meer. Wachtte.
'Er was een konijn,' begon ik. 'Geen tam geval. Geen kinderdroom met flaporen. Hij noemde zichzelf Walter. Niemand sprak hem tegen. Hij woonde onder een oude kastanjeboom. Alleen. Uit gewoonte, niet uit verdriet. En hij had een fascinatie: hij ving wolken.'
Mona draaide haar hoofd naar me toe. Haar ogen waren droog en rood. De blik erin was scherp, als glas dat net niet brak.
'Elke ochtend kamde Walter zijn snorharen met een vork. Geen symboliek. Gewoon een vork die hij ooit gestolen had van een boswachter met een moedercomplex. Dan liep hij het bos in. Daar, waar de lucht dunner was, hief hij zijn net omhoog. En hij ving wolken. Wolken die niets vroegen. Wolken die leken op zachte borsten, op onderbuiken, op adem tussen twee kussen. Wolken als huid die net gekust is. Of als iets dat zwelt voor het barst.'
Haar lippen stonden open. Alsof iets wilde ontsnappen.
'Op een middag ving Walter een wolk die bewoog alsof ze net wakker was. Ze was warm. Niet heet. Niet ijl. Gewoon warm, zoals wanneer iemand zijn hand tegen je onderrug legt en daar blijft. Walter nam haar mee naar zijn hol. Hij legde haar in zijn bed. Zijn handen deden niets. Zijn ogen alles. De wolk steeg niet op. Ze bleef liggen. Als huid tegen huid.'
Ik zag dat haar schouder ontspande. Haar adem veranderde.
'Die wolk bleef bij hem. Niet omdat ze niet weg kon. Gewoon omdat het voelde alsof ze zachtjes onder zijn borstkast kroop en zijn ritme begon te volgen. En Walter… Walter ving vanaf dan minder wolken.'
Ze glimlachte. Echt. Niet breed. Maar echt.
Ik boog naar haar toe, legde mijn hand op haar onderrug.
Ze vroeg niets.
Ik ademde mee.
Ja hoor Tony, ook dit kan je…
Ja hoor Tony, ook dit kan je! Fenomenabel goed bedacht en geschreven.
Niet alleen door de woorden,…
Niet alleen door de woorden, (soms wat erg wollig maar dat past bij deze opdracht!) maar ook door de sfeer raak ik bij het lezen zelf bijna in de wolken. Heel graag gelezen dus!
Mooi hoor, Tony, zoveel…
Mooi hoor, Tony, zoveel gevoel in dit verhaal! En ook met dat letterlijk open einde. Prachtige, liefdevolle beelden.
Zeer graag gelezen Tony…
Zeer graag gelezen Tony. Mooi!
Liefdevol, maar zonder dat het glazuur van mijn tanden springt.
Hoi Tony, Ik wist niet dat…
Hoi Tony,
Ik wist niet dat het kon, maar ze worden steeds beter! Niks op te zeggen, één van de beste deze week. Echt van genoten, erg graag gelezen!!
dag Tony Mooi verhaal. Je…
dag Tony
Mooi verhaal.
Je combineert de zinnen, het verhaal op zich en de mooie woorden en beeldspraak op een treffende manier. Erg fantasierijk door een vreemd konijn in je tekst in te brengen maar het komt zo geloof-fwaardig over, is zacht en warm, waardoor het echt, wonderlijk mooi wordt.
Knap gedaan!
Johanna
Ja, meer van dit alsjeblieft.
Ja, meer van dit alsjeblieft.