8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

# 551 – Vleugellammetjes en modepoppen

25 maart 2025 - 21:20

Weet je nog van elfje Doenja en elfje Mare? Die vriendinnetjes zijn terwijl ze helemaal niet op elkaar lijken? Dat komt doordat ze al hun hele leven naast elkaar wonen. Hun mama's en papa's zijn goede vrienden, dus toen kochten ze een boom naast elkaar en zo begon het.
Je weet ook nog wel dat elfje Doenja altijd veel te veel durft, terwijl elfje Mare een beetje stilletjes en bang is, maar wel heel diep over alles nadenkt. Zo kwam het dat er op die dag al voor de korte pauze een grote scheur zat in de linker ondervleugel van elfje Doenja.
'Hoe komt dat?' vroeg elfje Mare aan haar.
Elfje Doenja haalde haar schoudertjes op. Het kapotte vleugeltje bungelde mee op en neer. Het deed geen pijn, want in vleugeltjes zitten geen zenuwen, net als in onze haren; maar helaas groeien ze niet vanzelf aan - en dit was nou juist een hele dure waar ze zelf voor had gespaard. Elfje Mare wist dat wel, want zij onthield zulke dingen en vond het best wel zielig voor haar vriendin.
Ze broedde op een idee. 'Laten we vanmiddag samen naar de vleugelboerderij lopen,' stelde ze voor.
Direct stoof elfje Doenja naar het schoolhek. Elfje Mare moest vliegen om haar bij te houden. Ze wilde eigenlijk helemaal geen lessen missen, maar ja, ze had een heel lief plannetje en dat kreeg nu even voorrang. Dat zou juf Elfke vast wel begrijpen achteraf.

Bij vleugelboerderij Elvira begon het net wat drukker te worden. Al ver voor de bocht hoorden ze de vleugellammetjes blaten. 'Ik wil die!' riep elfje Doenja dolenthousiast. Ze wees met open mond naar een modepop die net open begon te gaan. Er kwamen wel vijftien felle vlinderkleuren uit tevoorschijn. Maar op het prijskaartje ernaast stond dat een linker ondervleugel maar liefst duizend bosmunten kostte en zoveel geld hadden alleen rijke papa's en mama's. Bovendien waren er niet eens kindermaten van.
Terwijl elfje Doenja bijna boos wilde worden om zoveel pech, had haar vriendin al een beetje om zich heen gekeken. 'Kom eens,' zei ze en wenkte. Samen wandelden ze naar een hoekje in de stal waar kleinere poppen stonden. Maar als je een mooie wilde, moest je daar ook veel voor betalen, zagen de elfjes al vlug.
'Ik heb maar de helft in mijn spaarpot,' zei elfje Doenja beteuterd bij een vleugel die ongeveer even mooi was als haar kapotte én die goed bij de andere paste.
'Weet je wat?' zei  elfje Mare stralend. 'Dan betaal ik de andere helft. In ruil geef ik je dan de komende twee jaar geen groot verjaardagscadeau. En je moet beloven dat je er elke ochtend extra sterke vleugellak op spuit.'
'Wat lief! Dat beloof ik!' jubelde elfje Doenja meteen. 'En nu heb ik een nog mooiere herinnering aan mijn linker ondervleugel!'
De boer naaide hem netjes vast en stopte haar oude vleugel mooi opgerold in een zakje. 'Die is voor aan jullie boom,' zei hij met een knipoog. Want mensen denken dat bladeren in de herfst rood worden, maar dat kan natuurlijk niet. Dat zijn allemaal kapotte elfenvleugeltjes.

De juf gaf elfje Mare een compliment voor haar lieve idee en elfje Doenja voor haar snelle oplossing. 'Want je kunt in de schoolbanken heel veel leren,' zei ze, 'maar als je later groot bent moet je ook heel vaak lief voor elkaar zijn en praktisch denken.' Daarom kocht ze diezelfde middag een extra grote fles vleugelversteviger voor in de klas. Want er waren altijd weer een of twee elfjes die dat 's morgens helemaal waren vergeten.

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
25 maart 2025 - 21:21

De overbodige witregels komen doordat ik hem op mijn telefoon heb geschreven. Die haal ik morgen op de laptop wel even weg.

9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
26 maart 2025 - 11:13

Kruidnagel ook met de witregels goed leesbaar. En inderdaad de echte levenslessen haal je niet uit schoolboeken. Graag gelezen.

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
26 maart 2025 - 13:18

Hoi Kruidnagel,

Mooi zoet verhaaltje. Graag gelezen. Niet helemaal duidelijk aan wie je het vertelt maar misschien is het gewoon voor ons,  je lezers bedoeld. Ik glimlachte in ieder geval toen ik het uit had, dus opdracht geslaagd denk ik!

En voortaan kijk ik anders naar rode herfstbladeren!

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
26 maart 2025 - 13:50

Ha LiaV55,

Dit is het type verhaal dat ik soms aan mijn jonge kinderen vertel voor het slapengaan (voor zover ze dat althans echt doen 's nachts). Bedankt voor je compliment en glimlach! Die elfjesnamen bedacht ik ooit met hoge spoed en bij gebrek aan betere inspiratie, en nog steeds weet ik niet goed wat ik ervan vind; maar hier thuis mag ik ze niet meer veranderen. ik probeer ze te verrijken met flauwe dad jokes zoals woordspelingen op het woord 'elfje'.

1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
26 maart 2025 - 14:27

Voor mij waren Elvira en Elfke juist de sterke punten. Die namen zijn grappig.

Ook de vleugelboerderij en vleugellak zijn grappig.

----

De 'modepop die opengaat' dat vond ik niet heel duidelijk. Dan denk ik een beetje aan papaver.

De vleugeltjes die dorre blaadjes voorstellen vond ik wat minder. Een beetje te veel achteraf een connectie met mensen toegevoegd. Dat had niet gehoeven omdat die elfjes zelf al heel grappig zijn. En het krijgt zo een beetje de stempel van een kleuterachtig nep verhaal indruk, als kabouters, de paashaas en sinterklaas.

In het begin was het stuk met de boom wat verwarrend. "dus toen kochten ze een boom naast elkaar en zo begon het". Ik kan mij bomen naast elkaar voorstellen, maar een boom naast elkaar klinkt wat storend.

-----

Je kunt via de telefoon ook enkele nieuwe regel toevoegen, maar het is wat omslachtig. Wat ik doe is in een ander scherm (ik gebruik een ander forum waar enter wel normaal werkt) een stukje met twee regels schrijven, bijvoorbeeld:

enter
enter

dat copy paste ik dan hier naartoe.enter
enter Dan heb ik een stuk met een nieuwe regel en delete ik de woorden 'enter' maar laat de nieuwe regel staan.

9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
27 maart 2025 - 12:58

Hi Kruidnagel,

Heel erg leuk. Precies binnen de opdracht als je het mij vraagt, met een fijne boodschap erin.

Enige woord waar ik over viel was de 'ook' in de vergelijking tussen vleugels en haren. Die hoort er volgens mij juist niet te staan. Want haren groeien wel vanzelf aan. 

3 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
27 maart 2025 - 17:32

Hallo, Kruidnagel, schattig verhaaltje dat ik al glimlachend gelezen heb. Ik kan me zo voorstellen dat je kinderen hiervan genieten. De vleugellammetjes en modepoppen vind ik heel leuk gevonden. Toch 1 zeurtje: ondervleugel is één woord.

8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 maart 2025 - 7:20

Hoi Kruidnagel,

inderdaad een zoet elfjes verhaal. Past goed binnen de opdracht. Ik had zelf wel een beetje moeite met de namen, maar snap waar het vandaan komt. Leuk fantasievol verhaal, graag gelezen

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 maart 2025 - 11:37

Ha Sonnema, bedankt voor je reactie! Die namen werken gesproken beter dan geschreven, maar inderdaad zou iets als elfje Doenja en elfje Mare al wat beter zijn.

6 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
31 maart 2025 - 8:40

dag Kruidnagel

Het is een echt zeemzoet verhaal en dat komt niet enkel door het verhaal zelf maar de keuze van hoofdpersonages, de elfjes.

Het is vlot geschreven, leest vlot en is zo wervelend en fantasierijk dat ik er vrolijk van werd.

Knap gedaan!

Johanna