1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker

#550 Worstelingen

21 maart 2025 - 22:04

De grote vetvlek zit midden op het dure witte overhemd, in het volle zicht. Dat wordt een zestig graden was. Als ik na afloop van het programma het natte wasgoed uit de machine haal, lijkt de vlek gelukkig verdwenen. Mijn opluchting is van korte duur, want als het kledingstuk opdroogt, komt de vuile plek pesterig weer te voorschijn. Ik laat het er niet bij zitten en pak de ouderwetse groene zeep. Het gewenste resultaat blijft uit. Dan dat veelbelovende chemische middel maar... Ook geen effect. Als zelfs oma's tip: strijken met vetvrij papier de vettigheid niet kan elimineren, ben ik er helemaal klaar mee. Ik geef het op! 
Het doet mijn humeur geen goed. En dat is al diep beneden peil omdat ik worstel met de onverwacht lastige opdracht: Schrijf een kort verhaal met als thema een zelfgekozen metafoor.

Dat varkentje dacht ik wel even te wassen… Het, ene na het andere geweldige idee kwam afgelopen week bij me op, maar eenmaal op papier bleek alles steeds of te-cliché, of te gekunsteld. Opgeven wilde ik niet dus zat ik avond na avond tot laat achter mijn pc. Het enige wat dat opleverde was frustratie, want alles wat ik produceerde was rotzooi, en slechts geschikt voor de prullenbak. 

En nu is het weer veel te laat geworden, en heb ik weer een lange avond voor niets hier gezeten.
Maar dit was de laatste keer, want ik ben er inmiddels helemaal klaar mee.
 Ik geef mijn worsteling op! Voor het verzinnen van metaforen ben ik duidelijk niet geboren…

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
21 maart 2025 - 22:45

Haha, Lia! Ik moet er niet aan denken, zo'n vlek op zo'n plek... Mooi omgekeerd beeld voor je metafoorpogingen, die duidelijk uiteindelijk wél zijn gelukt. Overhemd reduceren dan maar tot duur kraagje onder een trui.

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
22 maart 2025 - 14:01

Hoi Lia, ha ja, de (vet)vlek in het brein ... als die eenmaal vast zit is het lastig om hem weg te werken. Weet daar alles van. Herkenbaar en graag gelezen. Je schrijft dat je niet geboren bent voor metaforen, maar ik vind hem mooi.

7 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
24 maart 2025 - 8:13

Hoi LiaV,

Leuk gedaan zo met de opdracht als achtergrond. Ik had er stiekem ook wel moeite mee, maar je hebt het goed opgelost. Graag gelezen

18 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 maart 2025 - 9:39

Mooie parallel tussen de worsteling met vetvlek en de worsteling met de opdracht. Het niet snel opgeven en desondanks niet lukken is herkenbaar. Erg frustrerend. Gelukkig heb je voor de opdracht wel een goede creatieve oplossing gevonden die het schrijfproces inzichtelijk maakt en in ruimere zin ieder creatief proces.

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
24 maart 2025 - 11:25

Dankjewel voor deze positieve reactie. Ik zie het maar weer als een levensles op mijn oude dag: doorzetten loont;)

(Ook leuk dat je nog reageerde op mijn verwarring! )