#550 - Retrogade
In sneltreinvaart trapt ze stevig door als de harddenderende TGV vlak langs haar heen raast. Enkele luttele seconden voelt ze zich in een tijdloos vacuüm naar achteren gezogen. Overdonderd door de daverende dubbeldekker, belandt ze buitelend de berm in naast haar bengelende e-bike. Het bulderende beest ebt in de verte weg. Alles staat stil.
Door haar hoofd flitsen herinneringen. ‘Creativiteit is als lucht; het is er altijd, alleen zijn we ons er niet van bewust. Kies maar drie onderwerpen, dan vertel ik een verhaaltje.’ Samen met haar broer kozen ze de gekste onderwerpen. Mama improviseerde ter plekke de leukste verhalen. Alsof ze schilderde met woorden en de meest magische creaties tevoorschijn goochelde: ‘Cowboy Joe en de dansende koeien’ of ‘Meneer Maan kan niet slapen’. Onderwerpen die begonnen als verfspatten op een leeg canvas vulde mama aan met betoverende verfstreken tot een kleurrijk verhaal. Om heerlijk bij weg te dromen.
‘Einstein, …retrogade en bestaanszekerheid…’, mompelt ze zachtjes.
‘…Wat? Wat zeg je, lieverd? Ik hoor je niet goed. Zeg dat nog eens?’
‘Einstein…’, fluistert ze uitgeput, terwijl ze een tel een oog half opent om daarna weer weg te doezelen.
PIEP! PIEP! Luid piepend flikkeren er felrode lampjes op haar monitoringsscherm. Flauwtjes ontwaart ze een kakofonie van stemmen op de achtergrond en toesnellende medici.
‘…vreemd; geen stroom.’ PIEP!
‘Dat krijg je met al die asielzoekers...’ PIEP!
‘Zou dat misschien komen door…’ PIEP!
‘...tekort aan energie, huizen en…’ PIEP!
'We moeten opschieten!' PIEP!
‘…eeuwen geleden landen uitgebuit...’ PIEP!
‘…we graaien, maar willen niet echt delen.’ PIEP!
‘…anderen kaalgeplukt voor eigen gewin en rijkdom.’ PIEEP!
‘Betalen onze kinderen daar nu de prijs voor?’ PIEEP!
‘We schakelen over op het noodaggregaat, lieverd.’ PIEEP! Ze herkent de warme stem in haar oor. Er verschijnt een glimlach op haar gezicht. Langzaam vervaagt alles. PIEEEEEEEP!
-------------------------------------------------------------
('Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving.' - Einstein)
-------------------------------------------------------------
ik heb het verhaal nog niet…
ik heb het verhaal nog niet uit maar in deze zin begin ik strakheid te begrijpen
Onderwerpen die begonnen als wat verfspatten op een leeg canvas vulde mama aan met haar betoverende verfstreken tot een kleurrijk verhaal.
Ik lees liever
Onderwerpen die begonnen als verfspatten op leeg canvas vulde mama aan met betoverende verfstreken tot een kleurrijk verhaal.
Ik vind het mooi, maar, de…
Ik vind het mooi, maar, de achteruitgang en de link met Einstein kan ik niet plaatsen. Ik blijf verward achter; dat is niet omdat het verhaal mij raakt, maar omdat ik het niet snap.
De begin alinea en met name
daar kan kan ik me weinig voorstelling van maken. En ik had nog wel een negen voor mijn tentamen speciale relativiteitstheorie.
Het stukje met de piepjes klinkt als een kritiek op de huidige maatschappij en recente geschiedenis? Buitenaardse wezens die de aarde en de mensen beschouwen? Het gaat nogal snel en is niet echt verwoven met het verhaal.
----
Bij de zin 'terwijl ze voor een tel een oog half opent om daarna weer weg te doezelen.' begrijp ik niet wat er aan de hand is.
Ha Haring1, Mooi poëtische…
Ha Haring1,
Mooi poëtische beschrijving van de gedachtenstroom na die valpartij en linkje met die HSL. Wat ik alleen niet volg, zijn de xenofobe opmerkingen over de huizenmarkt, de stroomproblemen, en het verband tussen die drie verhaalelementen.
Hoi Tinus, Het is mij niet…
Hoi Tinus,
Dank voor de feedback. Het is mij niet bekend wat de definitie van strakheid is, maar als ik tekort kom aan woorden, helpt dit wel bij het snoeien om onder het maximaal aantal woorden te blijven. :)
'...belandt ze buitelend de berm in naast haar bengelende e-bike. Het bulderende beest ebt in de verte weg. Alles staat stil.' Deze zinnen hebben weinig met de speciale relativiteitstheorie te maken. Door de achterwaartse beweging (retrogade) raakt de hoofdpersoon uit balans door de voorbijrazende trein. Het bulderende beest is een metafoor voor deze laatste. (Wat had je eigenlijk voor begrijpend lezen? ;))
Je hebt gelijk dat de overgang naar de piepjes te snel gaat. Het piepen komt van het monitoringsapparaat waar de hoofdpersoon aan vastligt, dat uitvalt. (Stroomuitval is vaak een verschijnsel van retrogades.) Ik zal dat aanpassen in de tekst. Verder is het helaas de mensheid zelve (en geen externe factoren buiten ons om, zoals buitenaardse wezens) die al kritisch genoeg is. Zodanig dat ook voor de stroomstoring in het verhaal alweer een zondebok gezocht wordt, de absurditeit ervan benadrukkend.
Zie voor de link met Einstein, de quote: 'Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving'.
Hoi Kruidnagel, Dank…
Hoi Kruidnagel,
Dank voor de feedback. Ik heb de tekst wat aangepast. Hopelijk is het beter te volgen? Zie ook de toelichting gericht aan Tinus.
Die quote 'Life is like…
Die quote
heeft Einstein dat gezegd?
Hoe dan ook, door het benoemen van Einstein ben ik het gehele stuk anders gaan interpreteren. Met Einstein plus die snelheid en alles dat stil staat denk ik aan de relativiteitstheorie. Door Einstein ook in de tekst te benoemen krijg ik het idee dat er meer mee aan de hand is. Maar hij is blijkbaar enkel relevant omdat hij die specifieke quote heeft gebracht (dat valt mij tegen, ik had op meer gehoopt).
Nu begrijp ik wel beter de metafoor. De hoofdpersoon fiets langs een trein en verliest haar balans omdat ze ten opzichte van de trein achteruit gaat. De 'jump on the bandwagon' is hier wel aan gerelateerd (en letterlijk gerelateerd aan de trein), of 'stilstand is achteruitgang'.
De piepjes zijn nu wel duidelijk, maar de flarden van de gesprekken van de medici zijn nog noet heel duidelijk. Gaat het over de retrograde beweging van de maatschappij? Dat noodaggregaat, is dat ook voor die maatschappij? Maar op wat voor manier dan? De toekomst van onze kinderen zijn dat noodaggregaat?
Hoi Haring, een bulderend…
Hoi Haring, een bulderend beest als metafoor voor de TGV vind ik mooi gevonden. Toch mis ik dan wel de metafoor in de rest van het verhaal. Is dat dan de retrogade? Ik haal dat er niet zo makkelijk uit. Als alles fout gaat (mede door toedoen van de mens), is er een plan B, maar waarschijnlijk te laat. Dat is goed gevonden en dat lijkt me in dit verhaal de metafoor (het noodaggregaat), maar misschien zie ik dat verkeerd.
Verder ben ik het wel eens met Kruidnagel. De teksten van de artsen zijn redelijk xenofoob, hoewel ik jouw uitleg wel begrijp. Ik denk dat het al minder stellig overkomt als de asielzoekers buiten beschouwing worden gelaten. Die komen namelijk een beetje uit de lucht vallen en houden minder verband met een stroomcrisis dan bijv. een energie- en huizencrisis. Ook lijkt het alsof zij een link hebben met het 'graaien', terwijl die verwijzing op Nederland zelf slaat.
Er is al veel gezegd over je…
Er is al veel gezegd over je in ieder geval bijzondere verhaal. Ik sluit daar bij aan: Mooie elementen, zeker de hele eerste alinea, maar je maakt het de lezer verder wel erg moeilijk. Dat mag natuurlijk. En dat er wat vragen overblijven na het lezen van een verhaal is niet verkeerd, maar voor mij persoonlijk ging dit net een brug te ver.
Ha Haring, Wat ik sterk vond…
Ha Haring,
Wat ik sterk vond is hoe ze tijdens dat moment van door de lucht zoeven elementen uit haar leven voor zich ziet. (Ik ben zelf ooit geschept door een vrachtwagen, kwam gelukkig goed terecht, kon het navertellen maar ervoer toen zoiets dergelijks. Alle tijd lijkt dan te vertragen.)
Is het niet een tijdloos vaccuüm? Je zou kunnen overwegen het woord bengelende te schrappen bij het gedeelte over de e-bike. Deze zin loopt niet zo lekker: Flauwtjes ontwaart ze moeizaam stemmen van medici door elkaar op de achtergrond.
Ik zou bij die zin kiezen voor het schrappen van ofwel flauwtjes of moeizaam, maar niet beiden laten staan. Ik neem aan dat ze op het eind sterft, dat zou ik zelf voor het contrast dan weer snel laten verlopen en dan eindigen met een lange Pieeeeeeeep.
Graag gelezen!
Hoi Emmy, Lia, KingCharles…
Hoi Emmy, Lia, KingCharles en Tinus,
Veel dank voor jullie reacties en goede tips! Ik snap dat het ingewikkeld is en gevoelig kan liggen. Maar ik vind het ook mooi wat jullie er uit halen. Wat ik misschien teniet doe, door het helemaal uit te gaan leggen. In ieder geval verwijst het graaien inderdaad naar Nederland zelf en of de stroomcrisis veroorzaakt wordt door een overbelaste elektriciteitsnet, oorlog, de retrogade of wat anders; alles wat we doen heeft (vroeg of laat) gevolgen en impact op ons bestaan(szekerheid), nu en in de toekomst.
En: fijn Emmy dat je het na kan vertellen!
Hoi Haring, Ik vind je…
Hoi Haring,
Ik vind je verhaal op zich mooi, hoewel ik me stoor aan de buitensporige hoeveelheid bijvoeglijke naamwoorden in de eerste alinea. De strekking was me verder redelijk duidelijk, hoewel ik me inderdaad wel moet inspannen om het te volgen, en de metafoor is wat naar de achtergrond gezakt. Ik denk dat je aanknopingspunten hebt om er echt een supergoed verhaal van te maken, misschien met iets meer handreikingen. Als je wat schrapt in de eerste alinea heb je nog weer wat woorden over.
Verder graag gelezen
De metafoor van het razende…
De metafoor van het razende beest vind ik terugkeren in de flarden gesprek aan het einde, die ik onwaarschijnlijk vind voor artsen maar daardoor juist voor mij een absurde werking heeft. Sowieso grenst het verhaal voor mij aan het absurde terwijl het een realistische situatie is. Dat vind ik mooi.
Hoi Sonnema en Schrijfcoach…
Hoi Sonnema en Schrijfcoach Odile,
Dank voor de fijne feedback. Grenst de hedendaagse realiteit niet meer en meer tegen absurditeit aan, waarbij wat we onwaarschijnlijk dachten gebeurt?
(...Dat maakt dat het voor een (doodziek) kind best angstig kan zijn hoe te overleven?)
Daar heb je gelijk in, maar…
Daar heb je gelijk in, maar de taal waarmee je dit schrijft en de ongebruikelijke vorm maken het absurd