Gi

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#550 Broederschap

19 maart 2025 - 14:06

De mens kan uit zichzelf niet vliegen. Pas als hij de wetten van de natuurkunde en de beperkingen van de machine kent en respecteert zal een piloot hoog boven de wolken zijn droom kunnen verwezenlijken.

Je controle beheren en precies de risico’s inschatten maken na een succesvolle vlucht dat je weer met beide voeten op de grond belandt. Geleidelijk kan je ‘loslaten’ en krijg je vertrouwen in de wijze waarop de lucht over de vleugels stroomt.

Na het zien van een film waarin piloten met hun starfighters het luchtruim doorkliefden, droomde ik net als andere teenagers over het beroep. Als ik echter naar mezelf kijk op mijn zeventiende, kan ik mij niet indenken hoe mijn broer op die leeftijd zulke keuze maakte. Zo jong, maar als oudste van een familie met acht kinderen, koos hij om zich in te lijven bij het leger. Het was de enige manier gratis een pilotenopleiding te krijgen. 

Het noodlot besliste er anders over. Op zijn eenentwintigste verlegde iemand een steen op de baan waarop hij ’s nachts op zijn bromfiets huiswaarts keerde. Hij lag uren in coma. Na het verdict van het ongeval moest hij zijn pilotendroom opbergen.

Hij was sterk als een boom en overleefde, maar zowel fysisch als mentaal was de man geknakt. Zijn zorgzame echtgenote schonk hem vier kinderen, wiens jeugd sterk beïnvloed werd door hevige ups en downs van hun vader. Hoe groot mijn bewondering voor hem toen ik klein was, zo diep verwenste ik hem voor zijn onvoorspelbare woede-uitbarstingen. Uiteindelijk moest hij loslaten door nog voor zijn vijftigste te bezwijken.

Morgen komt zijn zoon op bezoek. Hij is een evenbeeld van zijn vader, alleen zijn ogen zijn anders. Ze zijn zacht. Ik ben benieuwd of hij de steen kan verleggen die het beeld van mijn broer weer kan opkrikken.

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 maart 2025 - 14:27

Bondig familiedrama. Mooi beschreven. De steen komt tot leven, zoals Jezus en Petrus gezegd zouden kunnen hebben. Eigenlijk vind ik het beeld van de steen verleggen niet zo goed passen bij het beeld van opkrikken. Misschien zijn daar betere woorden en beelden voor.

Gi

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 maart 2025 - 16:51

Dank KN en Job, de steen op het einde verwijst naar die in de vierde alinea en naar het lied van wijlen Bram Vermeulen. Het verleggen van een steen die het leven van iemand drastisch kan wijzigen of waardoor iemand weer positiever in het leven gaat staan. 

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
20 maart 2025 - 11:39

Hoi Gi, de drama! Mooi verhaal, de pijn is goed voelbaar! Ik dacht in eerste instantie dat de boom de metafoor was, maar op het einde blijkt het toch over de steen te gaan. Daar zou je misschien nog iets meer mee kunnen. De herfst in zijn vroege leven, vallende bladeren, hangende takken etc.

3 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
21 maart 2025 - 17:12

Hoi Gi,

Ik heb verhalen van je gelezen die prachtig zijn, in dit geval zijn er wat kleine zaken die opvallen:

- de eerste zin: 'De mens kan uit zichzelf niet vliegen.' - wat voegt dit eigenlijk toe?

- 'Je controle beheren', bedoel je beheersen?

- de derde alinea gaat een beetje van de hak op de tak en komt niet logisch over.

-  'sterk als een boom' - is de uitdrukking niet: sterk als een beer? 

14 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
22 maart 2025 - 16:25

Hallo Gi,
Ik heb je bijdrage heel graag gelezen. Is het niet: op die leeftijd die keuze maakte? 
Je hebt de dramatische gebeurtenissen subtiel in woorden gevat. Ik kan het zeer waarderen. Op het eind heb je het tot een mooi geheel weten te smeden door weer terug te grijpen, niet alleen door de manier waarop de jongen een andere draai kan geven aan het beeld wat de verteller in het verhaal van haar broer heeft. 

Gi

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 maart 2025 - 12:02

@ KingCharles: omdat ik overgevoelig ben aan het foute gebruik van lidwoorden, toch even stellen dat het niet 'de' maar 'het' drama is. Dank je voor de gevoelige reactie. Ik had het tot tweemaal toe over een steen die verlegd werd of kon worden en had er mogelijk nog meer kunnen doen, maar de woordenlimiet beperkte mijn ruimte. 
@ Haring1: bedankt om te reageren, ook al vind ik dat de zaken die voor jou opvallen er niet toe doen.
@ Emmy, in de zin die je aanhaalt stond oorspronkelijk tweemaal 'die', wat ik niet zo mooi vond, daarom heb ik de tweede door 'zulk' vervangen. Hartelijk dank voor je mooie verwoorde en gewaardeerde reactie. 

18 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 maart 2025 - 12:54

Het noodlot wordt mooi ingeleid met het verlangen om te vliegen, een mooi contrast vind ik het. Niet het vliegen was het gevaar, maar een steen. Mooi hoe je eindigt met het weerleggen van de steen.

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
23 maart 2025 - 14:31

Ja, inderdaad! Het drama! Ik denk dan toch vanuit mij een soort anglicisme foei foei foei (the drama!). Dat de steen de metafoor is, is mij geheel duidelijk, die komt als enige twee keer voor.