# 550 Mensen in stoelen
Toen handelde ik ook al in opdracht. Een opdracht die een geweten kon sussen omdat het voor de vrede en de veiligheid zou zijn en een meerderheid van Kamerleden het daarover eens was geworden.
Een meerderheid die dagelijks in comfortabele stoelen zit en debatteert en nota's en moties als wapen heeft.
Mijn wapen was een Accuracy International AWM; het Geweer Lange Afstand zoals het ook genoemd wordt. En ja, als je daarmee een doelwit op een afstand van tweeduizend meter kunt raken, mag je wel spreken over een lange afstand.
Toen handelde ik niet alleen. Mijn spotter, Mario, lag al vijf uur lang een halve meter rechts achter me.
'Wind?', vroeg ik.
'Onveranderd.'
'Temperatuur en vocht?'
'Twee graden warmer. Luchtvochtigheid nog steeds veertig procent.'
'Bewegingen?'
'Geen. Nou ja, er hangt een torenvalk te bidden op zo'n honderd meter hoogte, vierhonderd meter vóór ons.'
'Op zo'n honderd meter hoogte is geen accurate afstandmeting Mario.'
Twee lichte tikjes tegen mijn linkerbeen vertelden me dat hij wist dat ik glimlachte.
Iets later stapte er iemand uit de opening van de grote olijfgroene tent die ik in het vizier had.
'Het is 'm,' zei Mario. 'Vijf man springen op, één idioot salueert.'
Mijn wijsvinger deed zijn werk.
'Uitgeschakeld'.
Ik keek omhoog, uit voldoening, en zag de valk die zijn vleugels samenvouwde en zich omlaag stortte.
Het konijn dat opgeschrikt door het schot vanonder een struik vandaan rende, maakte geen kans.
En weer moest ik glimlachen.
Ik voelde dat we hetzelfde instinct deelden.
Mensen in stoelen willen dat liever niet weten.
Ze wilden dat ik ging, maar niet horen waarom en wat ik deed.
Valken, buizerds, wolven, luipaarden en haaien.
Ik heb ze lief.
Maar mensen in stoelen?
Nee.
Ha Angus, hij is weer mooi!…
Ha Angus, hij is weer mooi! Fijn Kopland-einde. De mens is de mens een mens in een stoel.
Dank je Kruidnagel. Een …
Dank je Kruidnagel.
Een 'Kopland-einde' kan ik dan helaas niet duiden.
(Ik lees voornamelijk paperbacks uit de VS. Literatuur heeft daar geen bestaansrecht meer, maar wordt verstopt in thrillers en detectives.)
Mensen in stoelen vs mensen…
Mensen in stoelen vs mensen met precisiegeweren en opdrachten. Knap in mekaar gekunsteld, een metafoor in de metafoor. Genoten!
ZGG!
Moet je anders eens googlen…
Moet je anders eens googlen op Kopland en jonge sla.
https://images.app.goo.gl/qHUF5tjidRrT9nR9A
Hoi Angus, Graag gelezen! Is…
Hoi Angus, Graag gelezen! Is dit ook onderdeel van de alter ego serie?
Erg mooi, terug naar de natuur. Genoten van de metafoor.
Mooi verhaal. Hier kon ik me…
Mooi verhaal. Hier kon ik me helemaal in vinden.
Dag Tony, Dank voor je…
Dag Tony,
Dank voor je reactie.
Dag KingCharles. Dank voor…
Dag KingCharles.
Dank voor je reactie. En ja, hier is mijn alter ego weer HP. Of ik hem weer vaker ga gebruiken, weet ik nog niet. Maar ik vond dat jaren geleden een mooie uitdaging om de weekopdrachten daar waar mogelijk zo te kneden dat hij er een rol in kon spelen. Soms maakt dat het schrijven ook makkelijker, omdat ik dan een duidelijk uitgangspunt heb.
Dank je Job.
Dank je Job.
Hoi Angus, Mooi verhaal. …
Hoi Angus,
Mooi verhaal.
Alleen de volgende zin vond ik niet zo vlot: Ik keek omhoog, uit voldoening, en zag de valk die zijn vleugels samenvouwde en zich omlaag stortte. Wat vind je van:
'Ik keek omhoog, uit voldoening, zag de valk zijn vleugels samenvouwen en zich omlaag storten.'
Dag Haring1, Dank voor je…
Dag Haring1,
Dank voor je reactie en de boeiende vraag.
Ik begrijp je punt, maar nee. Er is een belangrijk nuanceverschil (volgens mij).
Jouw suggestie: '[..] zag de valk zijn vleugels samenvouwen en zich omlaag storten.' ziet (denk ik) net iets meer op de actie van de valk.
'[..] en zag de valk die zijn vleugels samenvouwde en zich omlaag stortte.' ziet primair op de valk zelf waarmee HP zich identificeert, zoals hij zich ook identificeert met buizerds, wolven, luipaarden en haaien.
Ik zeg niet dat ik gelijk heb, maar zo voel ik het en ik schrijf puur op het gevoel. En het is ook dus niet zo dat ik er bewust voor gekozen heb toen ik het schreef, maar dat ik naar aanleiding van je vraag wel denk: Aha, daarom heb ik het zo geschreven en ga ik dat niet aanpassen. Maar dat is puur mijn gevoel.
Nogmaals dank voor de boeiende vraag.
Als alternatief hierop zou…
Als alternatief hierop zou je
en zag de valk die zijn vleugels samenvouwde en zich omlaag stortte.
kunnen veranderen in
en zag een valk die zijn vleugels samenvouwde en zich omlaag stortte.
Voor mij zorgen de de woordjes 'die' en 'en' niet voor afleiding. Maar bij het nalezen lijkt mij 'een valk' in plaats van 'de valk' beter geplaatst. Tenzij een specifieke valk, de valk, een speciale betekenis heeft. Een eventuele afleiding die de term 'de valk die ...' zou kunnen brengen, is dat dit een voorstelling opwekt van meerdere valken, waarbij er eentje is die ...
Dat lijkt me dus vrij…
Dat lijkt me dus vrij stompzinnig, als de valk al eerder benoemd is door Mario. .
Ah ja, ik was niet zo…
Ah ja, ik was niet zo accuraat omdat ik enkel op het commentaar reageerde, en was die eerder benoeming in de tekst al vergeten.
Het stoorde me eerder niet…
Het stoorde me eerder niet maar nu wel nadat haring1 het benoemde. Een ander alternatief is
Ik keek omhoog, uit voldoening, en zag de valk. Die vouwde zijn vleugels samen en stortte omlaag.
Al is het enorm subtiel en vraag ik me af of het een verbetering is. Maar nadat ik de regel geïsoleerd heb gelezen stoort de klank van 'de valk die naar beneden stort' mij een beetje.
Het klopt die valk is al eerder benoemd, maar als lezer kun je vergeetachtig zijn.
Ha Angus, Mooi hoe je de…
Ha Angus,
Mooi hoe je de valk in het verhaal introduceerd en de wijze waarop je de paralellen trekt tussen deze twee jagers. Je zou wat mij betreft het Toen weg kunnen laten en meteen met de deur in huis vallen: Ik handelde in opdracht. (Beide kan prima!)
Dag Emmy, Dank voor je…
Dag Emmy,
Dank voor je reactie.
Als ik 'Toen' weglaat, komt het verhaal op zich te staan (denk ik).
Het 'Toen' maakt het meer tot een 'slice of life' naar mijn idee. Het suggereert een groter verhaal.
En dat staat los van mijn overweging om de HP weer in een serie te plaatsen.
Hoi Angus, Ben het helemaal…
Hoi Angus, Ben het helemaal eens met de positieve reacties hierboven. Mooie metafoor, verwerkt in goed verhaal. Opdracht geslaagd, lijkt mij!
Hoi Angus, Leuk om je HP…
Hoi Angus,
Leuk om je HP weer tegen te komen. Mooi verhaal, sterke metafoor, graag gelezen
Dank voor je reactie LiaV.
Dank voor je reactie LiaV.
Dank voor je reactie Sonnema.
Dank voor je reactie Sonnema.
De weerstand om gereduceerd…
De weerstand om gereduceerd te worden tot een valk of ander roofdier door mensen op het pluche draagt het verhaal. Daar contrasteert mooi met technisch vernuft mee waarmee de handeling wordt uitgevoerd.
Keuzes bij hoe je een zin schrijft ligt uiteindelijk bij de schrijver, ook wanneer je werkt met een redacteur. Medeschrijvers hebben vaak uitgesproken voorkeuren, meer dan lezers. Toch scherpt het de schrijfstijl om erover te discussiëren.