5 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Administratie
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Wekelijkse schrijfopdracht #550 - Metafoor

18 maart 2025 - 9:00

Iedere week kun je aan de slag met een nieuwe inspirerende schrijfopdracht. De opdrachten worden om en om uitgeschreven door schrijfcoaches Frank Noë, Lizette van Geene, Johanna Müller, Nadine van de Sande, Odile Schmidt, Rik van der Vlugt, Jacqueline Zirkzee, Marc Kerkhofs en Mili van Veegh, Anna Strijbos en Martijn Breeman. Iedereen kan meedoen!

Lees hieronder de 550e opdracht, ga naar het forum van Schrijven Online en plaats je verhaal om gratis feedback te ontvangen.

Schrijfopdracht #550 - Metafoor

Door Odile Schmidt

Schrijf een kort verhaal van maximaal 300 woorden met als thema een zelfgekozen metafoor. Bijvoorbeeld liefde is als een bevroren meer of bescheidenheid is als een kastanjeboom. Een voorbeeld hoe je dat kunt doen is liefde uitwerken in het plot en het bevroren meer uitwerken in beelden. 

Publiceren en feedback

Je kunt jouw verhaal publiceren op een speciaal onderdeel van het forum. Daar kunnen de schrijfcoaches en andere deelnemers feedback geven op het verhaal. Dat gaat zo:

• Klik op deze link en voer jouw verhaal in (vergeet niet het nummer van de opdracht te vermelden in de onderwerpregel + de titel van jouw verhaal). Klik vervolgens op 'Bewaren'. Jouw verhaal is nu hier te vinden. 
  • Wacht op feedback of geef alvast feedback op andere verhalen.
  • Feedback geven op verhalen van voorgaande opdrachten mag natuurlijk ook! Andere verhalen zijn hier te vinden. 

Let op: je moet een profiel op Schrijven Online hebben om verhalen op het forum te kunnen plaatsen. Klik hier om een nieuw profiel aan te maken.

Over de schrijfcoach

Odile Schmidt schrijft korte verhalen, gedichten en columns. Ze heeft diverse prijzen ontvangen en nominaties. Tweemaal stond ze in de top 100 van Prijs de Poëzie. Bij de schrijfwedstrijd van literair tijdschrift Op Ruwe Planken werd ze tweede. Ze heeft een monoloog geschreven over een meisje met ADHD die door een actrice is gebruikt voor een auditie. De actrice kreeg de rol. Ze heeft zaalteksten geschreven bij een kunstwerk bij De Pont in Tilburg. Een gedicht van haar stond in de branding tijdens Poëzie in de Branding te Bergen aan Zee. Ze hoopt gauw weer te kunnen voordragen bij Café Eijlders.

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
18 maart 2025 - 21:08

Beste Odile, 

Zonder bijdehand te willen zijn: Deze opdracht brengt me wat in verwarring. Wat ik weet van het begrip Metafoor (en als ik ga zoeken op internet dan wordt dat bevestigd), is dat het  niet gaat om een letterlijke vergelijking: dus dat je juist niet het woordje ''als'' zou moeten gebruiken, maar dat wordt in deze opdracht wel gedaan... 

Dit zegt bijvoorbeeld de website ''Onze taal'' :
Een metafoor is een vorm van beeldspraak: je gebruikt een woord of beeld voor iets anders, waarmee het een overeenkomst vertoont. Zo is het schip der woestijn een metafoor voor een kameel: de kameel wordt vergeleken met een schip. 
Een metafoor is een stijlfiguur, een bijzondere vorm van taalgebruik die niet letterlijk is, maar figuurlijk (overdrachtelijk). Met een metafoor, zoals het schip der woestijn, schilder je een beeld. Het gaat erom dat dat beeld (een schip dat deinend over de oceaan vaart) een overeenkomst heeft met wat je bedoelt (een kameel, die schommelend een grote vlakte doorkruist), zonder dat je dat uitlegt. Hoe treffender de overeenkomst, hoe beter de beeldspraak.

Dit voorbeeld van een metafoor lijkt mij echt anders dan het voorbeeld: liefde is als een bevroren meer... 

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 maart 2025 - 21:46

Ha Lia, altijd lastig, dat verschil tussen een metafoor en bv. een vergelijking met als. 

Graag neem ik zelf een voorbeeld aan misschien wel de bekendste metafoor in het werk van onze koning(in) der metaforen, (Marieke) Lucas Rijneveld: ‘Troosten was toen nog als inparkeren, het is meten en weten en toch schat je het vaak te krap in.’  Die is dus met 'als' en met een uitleg er direct achteraan. Deze schept echt een herkenbare wereld die ook nog eens schuurt door het contrast van rouw met rijtechniek. Hij brengt het ongrijpbare in een klap heel dichtbij je eigen onvermogen.

Hier op SOL staan her en der wel wat nuttige tips rondom dit citaat, als je het googlet. Have fun!

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 maart 2025 - 22:22

In dit (grondige) artikel staat een beschouwing over de metafoor, met o.a. voorbeelden uit de literatuur die allemaal vrij bondig zijn, bv, W.F Hermans: 'De tijd had de helling niet kunnen nemen en rolde omlaag' (of zoiets) waarbij het beeld (bv. een auto die bergop rijdt) alleen indirect wordt genoemd, nl. via de typerende actie die overeenkomt met het aspect van 'de tijd' dat Hermans wil belichten (dat de tijd niet alleen stilstaat maar zelfs achteruitgaat - wat meteen een veel origineler beeld oplevert dan 'het leek wel of de tijd daar had stilgestaan').

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
19 maart 2025 - 10:48

Dank je wel, Kruidnagel, voor je uitgebreide reactie. Het blijft helaas  toch wat verwarrend. Maar als zelfs Marieke LR het woordje als gebruikt zal ik er verder maar niet moeilijk over doen...

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 maart 2025 - 14:10

Nou, weet je: ik vind het ook heel interessant uitzoekwerk. Want er wordt over de metafoor een beetje mythisch gedaan, ook weer in dat wetenschappelijke artikel. Er zit een hele filosofische kant aan: dit staat voor dat, dus is wat we waarnemen wel wat er is? Schuilt er niet meer achter? Wat is en doet taal? In een proefschrift dat ik nu zit door te bladeren met de zoekfunctie, zeggen ze over de analogie in een metafoor:

The term analogy is to be understood in a threefold sense: it implies that there will be similarities (positive analogy) and differences (negative analogy) between vehicle and tenor and there will be a 'neutral analogy', that is, space for a creative further exploration of the combination of vehicle and tenor. It is clear that the latter aspect provokes the reader to creative and imaginative reflection.

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
19 maart 2025 - 20:44

Zeker interessant.  En veel over te lezen! Wat je hierboven aanhaalt, daar kan ik me goed in vinden. Creativiteit: daar gaat het om.