#549 Aje jeuk hep môje krabbe
Een vriend van mij wees me op een leuke liedjeszanger. Hij zong zo goed in het stadsdialect waarmee we allebei zijn opgegroeid. Ik bekeek een optreden op YouTube en ik was er gelijk klaar mee. Sinds Herman Berkien en Tineke Schouten denkt de halve theaterwereld dat ze Uteregs kunnen lullen als ze maar van die aangeleerde taoltruukies doen.
Moar ze fotse maor wat an, jochie.
Als je Utrechts zingt en je zingt als in plaats van as dan ben je een neppert. En dat is-ie ook. Na wat onderzoek bleek de liedjeszanger uit Enschede te komen. Hij zingt leuk, heeft ook leuke teksten, maar Uteregs? Nee. Ik liet vrienden, vriendinnen, hun ouders en familie van ver weg lachen met mijn overtrokken stadsdialect. Maar het was wel altijd the real thing - vor ut eggie.
Aje van zeuven kaante vaje familie uit ut staadsjie komp, dan mot nie zon nepglaadioal ze bek ope trekke as-of ut Uteregs is, waor?
Badmuts ;-) Maar gelijk heb…
Badmuts ;-)
Maar gelijk heb je.
Wij ergerden ons vroeger dood aan Fred Oster die zo lekker denigrerend het Limburgse accent probeerde na te doen.
En echt Utregs is echt een geweldig taaltje!
Het thema nodigt uit tot…
Het thema nodigt uit tot bespiegelingen merk ik. Ook jij bespiegelt mooi, met een treffende uitsmijter.
Haha, Raymond, heerlijk…
Haha, Raymond, heerlijk Uteregs! In de Sterrewijk hier om de hoek doen ze dat en klagen ze pregnant over de teloorgang. Het wijkje wordt dit jaar in elk geval opgeknapt, al waren het ook allang geen witte huisies meer. Ik bezondig me er maar niet aan.
Hoi Raymond, echt dialect…
Hoi Raymond, echt dialect ken je niet feinzen, al zou je het nog zo graag willen. De passie voor het Uteregs spat eraf, graag gelezen.
@Angus: good old Fred Oster,…
@Angus: good old Fred Oster, blij dat hij zich niet aan het Uteregs hep gewaog. Dank voor je reactie.
@Hadeke en @KingCharles Dank.
@Kruidnagel: jajaja, ik weet dat we liefde voor de stad delen, dus doe je Sterrewaikse buren de groeten!
Hoi Raymond, Je tekst…
Hoi Raymond,
Je tekst heeft een sterke, directe toon met een duidelijke mening. De opbouw is goed, maar sommige zinnen kunnen compacter. De afkeer van nep-Utrechts komt duidelijk naar voren, maar een iets subtielere overgang van de YouTube-ervaring naar de bredere kritiek zou de structuur versterken.
De laatste alinea is krachtig, maar kan nog strakker zonder de felheid te verliezen. Bijvoorbeeld door “vrienden, vriendinnen, hun ouders en familie van ver weg” te versimpelen naar “vrienden en familie”. De slotzin is goed, maar zou met iets minder woorden nog pittiger kunnen overkomen.