#549 Een blokje rond
Taal is een set aan regels die alleen maar bestaat bij de gratie dat we ze aan elkaar doorgeven. Er is niks mathematisch aan. Ze zijn grotendeels arbitrair en op zijn zachts gezegd kneedbaar. Met het verdraaien van taal sticht men dictaturen en religies, of we verdraaien de werkelijkheid van een kind. Mijn vader liep vroeger altijd ‘een rondje blok’ in plaats van ‘een blokje om’ gewoon omdat hij graag speelde met taal. En omdat hij als meubelmaker en ontwerper gefascineerd werd door vormen en de voelbare spanning tussen een blokje en een rondje in dezelfde zin hem aansprak. Kinderen zijn gevoelig voor taal, het is hoe ze de wereld om zich heen leren duiden. Ook al zag ik de speelse tegenstelling van mijn vader nog niet, de taal van je ouders is als jong kind de waarheid. En dus kreeg ik jaren later hooglopende ruzie met een volwassene dat hij niet ‘een blokje om’ kon gaan. Nu speel ik zelf veel met taal. En ik kijk uit naar het moment waarop mijn zoontje van vier in al zijn onschuld ontdekt dat taal maar iets is wat we met zijn allen bedacht hebben.
Ha Vaudchespeldt (ik moet…
Ha Vaudchespeldt (ik moet mijn best doen om het ook echt fout te spellen), welkom op het forum! Mooi openingsstukje met een grappige anekdote die jaren later leidde tot een ruzie. Mooi ook hoe je verwoordt dat taal kan bijdragen aan het stichten van dictaturen. We ondervinden daar op dit moment parels van voorbeelden van (Did I say that? I can't believe I said that. Next question). Ik twijfel of talen grotendeels arbitrair zijn, achter talen zit een hele wetenschap. Er zijn meer dan 6000 talen op de wereld en volgens bepaalde systemen wel degelijk te doorgronden op verschillende domeinen. Juist kinderen zijn heel taalgevoelig, omdat ze al die regels nog niet volledig verworven hebben en maken juist de meest fantastische woorden, meervoudsvormen en woordspelingen. Ik vind het heel jammer dat mijn zoon die fase voorbij is.
Hi KingCharles, Dank voor…
Hi KingCharles,
Dank voor je reactie en het welkom. Hoewel arbitrair misschien niet het meest gelukkige woord is, en wellicht niet eens nodig omdat het vooral om het kneedbare ging, was het punt wat ik ermee bedoel dat bijvoorbeeld het woord appel niet impliciet het object appel in zich heeft. Zeg het tegen iemand die geen Nederlands kent en die persoon heeft geen idee waar je het over hebt. Maar om heel eerlijk te zijn; ik ben zeker geen expert, dus een diepgravende inhoudelijke discussie kan ik er niet over voeren. Wellicht was een voorzichtigere uitdrukking dus passender geweest :-)
Hi Vaudchespeldt, in die zin…
Hi Vaudchespeldt, in die zin is het inderdaad arbitrair, hoewel zelfs dat door enkele taalwetenschappers betwist wordt. Zij stellen dat de fonologie positieve of negatieve ladingen met zich mee kan brengen. Anyway, voorzichtig hoeft niet, iets dat prikkelt is juist goed. Een column mag schuren. :-)
Ha Vaudchespeldt, Welkom!…
Ha Vaudchespeldt,
Welkom! Het gedeelte over de vader sprak mij het meest aan. Ik heb je stuk graag gelezen!
Ha Vaudchespeldt, tja, mijn…
Ha Vaudchespeldt, tja, mijn schoonmoeder zegt nog steeds folie met klemtoon op de laatste lettergreep – en dan doelt ze niet op 'la folie' maar op de vershoudversie die eigenlijk rijmt op olie. En inderdaad: wat je in je jeugd krijgt voorgeschoteld, blijft altijd bij je.
Welkom! Een mooie…
Welkom!
Een mooie overdenking, met een liefdevolle schets van een vader en een hoofdpersoon die zich op het eind ook een liefdevolle vader toont.
Beste vadchesspeldt, Heel…
Beste vadchesspeldt,
Heel mooi, columnachtig geschreven. Van mij mag het nog iets kernachtiger. Er wordt met premissen gestrooid. Ik denk dat als je het voorbeeld van de vader hier nog meer naar voren brengt, en daar een mooie anekdote van maakt en impliceert wat je in een aantal premissen beweert, dat het dan helemaal goed is!
Dank allemaal voor het warme…
Dank allemaal voor het warme welkom en jullie suggesties. Fijn om te lezen dat andere gebruikers zo betrokken zijn.