9 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

#549 Afsluitdijk

11 maart 2025 - 19:48

Voetbal is niet mijn ding, maar heel soms gaat mijn bloed er toch van sneller stromen, al is het maar voor even. Het is de melodie die door de mannen op het veld, in hun witblauw gestreepte shirts met rode – noem het – hartjes, uit volle borst wordt meegezongen. Daarvoor leg ik rustig mijn boek weg, ze hebben mijn aandacht. Ik neurie mee en het begint te bruisen in mijn aderen, al stond mijn wieg niet eens op de aloude grond die bezongen wordt. Ik groeide op in de stad waar, ondanks de ingeslikte ‘r’, het Algemeen Nederlands gesproken wordt. Zeggen ze. Weliswaar werd het Fries mij niet geleerd door mijn ouders – je kwam er niet verder mee dan de Afsluitdijk –, na elk noordelijk familiebezoek nestelden zich woorden, zinnen en spreekwoorden onder mijn huid. Onbewust nam ik ze mee naar mijn leven in het westen.

De laatste tonen van het lied klinken, de scheidsrechter fluit het startsignaal. Ik sla mijn boek weer open. De rest van de wedstrijd kan me gestolen worden.

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
12 maart 2025 - 15:45

Hoi Martine, leuk stukje! De moerstaal, het ABN, het Fries of de taal van SC Heerenveen. Mooi hoe je dat in een verhaal hebt weten te gieten.

maar heel soms gaat mijn bloed er toch van sneller stromen --> maar heel soms gaat mijn bloed er toch sneller van stromen. (persoonlijke smaak, leest voor mij zo prettiger).

14 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
13 maart 2025 - 14:49

Ha Martine,
Mooi gedaan! Dat beeld van dat boek dat weggelegd wordt, het meeneuriën. Ik heb van je stuk genoten. Grappig ook, dat einde waarbij de rest van de wedstrijd niet gekeken wordt. 

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 maart 2025 - 10:08

Haha, Martine, grappig beeld van de vrouw in het stadion die meegaat voor de gezellie en na het Friese volkslied in een boek duikt; en hoe dat past bij het ABN en het Fries in haar binnenste en haar leven.

Misschien kun je eens letten op het gebruik van vaste uitdrukkingen in je tekst, om hem qua taal eigener en verrassender te maken. Zoals 'is niet mijn ding', 'mijn bloed gaat er sneller van stromen' en 'uit volle borst'.

12 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 maart 2025 - 20:06

Dag Martine,
Een leuke invulling van de opdracht wat mij betreft.
Zo'n lied kan inderdaad wat oproepen of losmaken. Ik had dat vroeger, als kind, met 'Wie sjoen os Limburg is'.
Maar na ruim twintig jaar bevalt me Brabant toch beter :-).

12 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
14 maart 2025 - 22:20

Mooi hoe je met de verwachting van de wedstrijd speelt, maar waar het uiteindelijk alleen om het lied draait en dan het boek weer oppakt. Fijn en beeldend geschreven.

5 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
17 maart 2025 - 8:44

Beste Martine, 

Heel leuk stukje! Het heeft de beeldende elementen met een gelimiteerd aantal woorden, het is onconventioneel en de aflsuiting is goed (begin, midden, einde). Goed gedaan!