#549 Op het bootje
Een bootje dobbert kalm op het meer. We liggen met onze hoofden langs elkaar. Onze hengels zijn uit maar geen vis die bijt.
‘Kun jij ook het Wilhelmus?’ vraag ik.
‘Jazeker’ na een flinke slok klinkt ‘burp buurp burp burbur burburburuh burp burp bur burre bur bur’
‘Wauw.’ Ik staar in de blauwe lucht en vraag me af hoe iemand dat voor elkaar krijgt ‘Maar jij drinkt bier. Dat gaat dan makkelijker toch?’
‘Neem jij dan ook een slok. Of wil je liever cola?'
‘Heb je cola meegenomen?’ Ik neem een aantal flinke slokken en probeer extra veel lucht mee in te slikken. Zodra onbeheersbare prikkels van kruidig aroma mijn neus bereiken open ik mijn mond
‘buuuuuuuuuuuuuuuuurp’
‘Niet slecht.’
We gaan weer terug liggen in onze posities en rust keert terug. Knus in dat kleine bootje en onze hoofden lijken elkaar te kussen. Minutenlang of misschien meer, maar het kan ook tien seconden zijn geweest. Hier op het bootje is geen tijd.
‘Er is nog steeds geen vis die bijt hè?’
‘Zeg, weet je die mop van die vrouw met rode vlechtjes?'
‘Ja pap, die zeg je zo vaak’
‘Hier drink nou maar, maar niet aan je moeder vertellen hè.’
----
Echt? Kussen in de familie,…
Echt? Kussen in de familie, tot daar aan toe, maar boeren laten? Ach ja, waarom ook niet. Als het kan geschreven worden, kan het ook beleefd. (en doorleefd)
G
De hoofden kussen, niet de…
De hoofden kussen, niet de monden.
Het is zoals dit beeld: https://m.imdb.com/title/tt0180093/mediaviewer/rm…
Hoi Tinus, mooi, lief stukje…
Hoi Tinus, mooi, lief stukje tussen vader en zoon, ik zie dat boeren wel gebeuren. Toch mis ik in dit verhaal een beetje de nadruk op de moerstaal. Verder wel graag gelezen.
Het is een rebels stukje,…
Inderdaad geen moerstaal, dat is express.
Het is een rebels stukje, het gaat over vaderstaal.
Ha Tinus, Dat knusse heb je…
Ha Tinus,
Dat knusse heb je goed weten te vangen Het zou mij als lezer helpen al eerder te weten dat het hier een vader en zoon betreft. Dat Wilhelmusboeren, ik hoorde het in mijn hoofd en vroeg mij af hoe het kwam dat ik me dat zo goed kon voorstellen. Misschien ben ik er toch ooit aan blootgesteld ook, aan zoiets, bij het zwembad. Graag gelezen
Wanneer je het…
Ik hoopte dat mensen het Wilhelmusboeren goed zouden kunnen voorstellen. Dat laat hen dan actief ervaren dat het voor hen bij de Nederlandse taal hoort. Niet letterlijk moedertaal, maar wel aangeleerd/ingebakken op jonge leeftijd. Waarschijnlijk meestal ook niet van een vader, dat is een overdrijving in dit verhaal, maar eerder van een oudere broer of een gekke ongeremde jongen uit de klas.
Het publieke zwembad. Dat zou een goede alternatieve lokatie zijn geweest. Een mooie en typische smeltkroes van verschillende mensen, wat ook interessant is met betrekking tot het moedertaal thema.
-----
Dat ik niet eerder vertelde dat het om vader zoon ging is bewust; omdat ik de lezer een beetje wilde pesten.
Overigens heb ik alleen de vader expliciet genoemd. Het kan ook nog altijd over vader dochter gaan. Dat is ook weer een interessant spel met de verwachtingen. Velen zullen automatisch denken aan vader-zoon in plaats van vader-dochter. Er is een bepaalde onbewuste taal die dit blijkbaar overbrengt.
Hogere boerkunde.
Hogere boerkunde.
Het Wilhelmus boeren,…
Het Wilhelmus boeren, eerlijk: herkenbaar. 😀 Kaneel in de Cola, daar ga ik tijdens het verhaal opeens over nadenken en haalt me er wat uit.
Leuke insteek. Nog even een hoofdletter in de titel en bij 'kun'.
Graag gelezen.
Hoofdletters aangepast. Over…
Hoofdletters aangepast. Over die kaneel moet ik nog denken hoe dat te veranderen. Ik kan het in koolzuur veranderen maar dat is toch anders. En nu terwijl ik dit schrijf springt me ineens een oplossing binnen. Dat kaneel kan inderdaad verwarrend zijn (ik krijg nu associaties met de cinnamon challenge). Ik vervang het nu voor kruidige cola aroma's.
Voor mij werkt je aanpassing…
Voor mij werkt je aanpassing goed. Je kunt overwegen om cola nog weg te halen, de lezer heeft net gelezen dat het om Cola gaat.
Ja die herhaling van het…
Die herhaling van het woord cola vond ik zelf ook wringen. Maar als de kaneel onduidelijk is wilde ik met kruidige aroma's extra voorzichtig zijn en 'cola' toevoegen.
Alleenstaand klinkt het ook wel leuk 'kruidig cola aroma', die retronasale nasmaak. Ik kan me voorstellen dat weinig mensen bewust zijn van de cola smaak en hoe goed die in elkaar steekt. Welliswaar is het op een populaire simplistische manier samengesteld, maar tegelijkertijd ook heel antiek.
Mja, 'kruidig aroma' is…
Mja, 'kruidig aroma' is misschien toch beter dan 'kruidig cola aroma'. De verandering van 'kaneel' naar twee woorden 'kruidig' en 'aroma' legt al heel veel uit. En eveneens is 'cola aroma' een tongtwister (is daar een Nederlands woord voor?).
Hoi Tinus, Wat een intiem,…
Hoi Tinus,
Wat een intiem, en tegelijkertijd humoristisch stukje heb je geschreven! Ik zou niet alle boertjes tussen aanhalingstekens doen, maar dat is meer een kwestie van optische stijl. Mooi begin, en een mooie afronding!