Gi

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

# 548 Ebony werd tweede

4 maart 2025 - 12:57

‘Ebony, wij hebben een verrassing. Weet je hoe Céline Dion tijdens de Olympische Spelen van Parijs zong vanop de Eifeltoren? De Spelen werden toen afgesloten, maar voor haar was het een comeback na een langdurige afwezigheid.’
Twee coaches delen de deelnemers aan het Star Academy concours op de Franse tv mee welk lied ze tijdens hun eerstvolgende optreden zullen zingen. Ebony behoort tot de finalisten.
Het zangeresje zet grote ogen op: ‘Moet ik een lied van Dion zingen?’
‘Niet van Céline, maar wel de hymne à l’amour van Edith Piaf, dat ze bracht.’
‘Wat?’ schrikt Ebony. ‘Dat nummer is al honderden keren gecoverd door de beroemdste zangers ter wereld. ‘
‘Precies, Ebony, en nu door jou. Je hebt tijdens jouw parcours bewezen dat je dit aankunt. Weet je dat Piaf het zong nadat ze haar zoveelste minnaar verloor in een vliegtuigcrash? Ze raapte al haar moed bij elkaar om dit enorme verlies te boven te komen door er een lied over te zingen. Een nieuw begin net als voor jou na deze wedstrijd.’

De samenstellers van het tv programma zitten met de handen in het haar.  Vele artiesten hebben Piaf vertolkt in theatershows of op een filmset. Net als  bij de optredens van Piaf zelf, gebeurt dit op de meest sobere manier, gekleed in haar typische zwarte jurk. De uitbundige en flamboyante Ebony is allesbehalve een Piaf type.

De voorzitter van de jury brengt soelaas: ‘Ebony moet zichzelf blijven. Zij moet schitteren maar het decor en de setting moeten sober blijven. Ze kan als geen ander de emotie in haar stem leggen die voor dit lied zo essentieel zijn.’

Op de avond van de uitzending houdt iedereen zijn hart vast. Ebony die Piaf gaat zingen? Dat willen wij nog zien en vooral horen …

Gi

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
4 maart 2025 - 14:25

Als je de link naar het lied opent vraagt France 1 te klikken om naar de Belgische site over te schakelen. Graag een seintje mocht dit in Nederland niet werken. 

Gi

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
4 maart 2025 - 14:37

Dankjewel Job, ik had zelf ook gezocht maar vond de link niet meteen. Ik heb hem in de tekst nu aangepast. Encore merci!

13 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever
5 maart 2025 - 9:43

Hallo Gi, leuk versie van Piaf-hit die je op deze manier voor het voetlicht brengt. Interessant hoe je Celine Dion en het ontstaan van het liedje met de vliegtuigcrash in je verhaal hebt verwerkt. Je maakt me nieuwsgierig naar het leven van Piaf - documentaire of biografie!

Gi

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
5 maart 2025 - 10:18

Dankjewel Frank, dat nieuwsgierig maken was helemaal de bedoeling, tevens dat je voor een Piaf vertolking je niet perse in een zwart jurkje moet hijsen. Onlangs was er op de Franse The Voice-la plus belle voix een mannelijke kandidaat die hetzelfde lied vertolkte. Al even indrukwekkend!

14 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
8 maart 2025 - 9:29

Ha Gi,
Ik leer altijd weer iets nieuws als ik je bijdragen lees. (Nu over zowel wat er achter de schermen zich afspeelde als meer over Piaf.) 

7 maanden 4 weken

Rol

• Gewone gebruiker
9 maart 2025 - 16:51

Hoi Gi,

Edith Piaf heeft wederom een glansrol in je verhaal. Leuk dat je een soort proloog schrijft bij het optreden van deze Ebony. Van mij zou er iets meer spanning in het stukje mogen zitten, maar zeker wel graag gelezen

Gi

8 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
9 maart 2025 - 17:32

Sonnema, dank je voor jouw feedback. Tja, de spanning lag vooral bij Ebony zelf en bij het lerarenkorps van de Star Academy en het publiek die zich afvroegen hoe ze het er vanaf zou brengen. 

1 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
9 maart 2025 - 22:02

Hoi Gi, dank voor het laten luisteren van deze prachtige uitvoering. Ik weet vrij zeker dat Ebony ook Celine had kunnen zingen, maar de druk om deze schoenen van Piaf te vullen zal wel heel groot geweest zijn. Jammer dat ze tweede is geworden, ik had dan wel willen weten wat er gewonnen heeft. Mooi, informatief stukje, wat smaakt naar meer.