#546 Nooit meer
‘Hoe is het met je vrouw dan?’
Johnny zuchtte. ‘Moeilijk, moeilijk.’
Het 18 Septemberplein werd steeds verder gevuld met schreeuwende, capuchon-dragende relschoppers. In de waterwerper, die Johnny en Geert bestuurden, klonk het geschreeuw verstomd door. Af en toe kwam met een klap een gegooide steen tegen de zijkant van de wagen.
‘Waarom kunnen mensen niet gewoon normaal doen, hè?’ vroeg Johnny aan Geert. Hij rolde met zijn ogen.
‘Ja,’ antwoordde Geert. Hij stuurde richting de menigte. ‘Zeg, maar Johnny, denk je dus dat ze ook met die kerel naar bed is gegaan, of dat ze alleen nog maar-’
‘Mogen we gaan spuiten?’ vroeg Johnny. Hij had absoluut geen zin om het hierover te hebben.
De stem van de commandant klonk duidelijk door vanaf de achterbank. ‘Zeg, dames, allemaal leuk dat relatiegeroddel, maar ons doel is nu vooral om te zorgen dat er niemand verder dichterbij komt op het plein. Dat is alles. Hou de wagen stil.’
Geert remde.
Johnny draaide de camera rond. De relschoppers werden op afstand gehouden door de overige busjes en de paarden. Dit was prima. Zijn brok woede en verdriet zakte alweer. Het was veilig. Na zo’n opmerking van de commandant zou Geert zijn mond wel houden. Ja, dit was pri-
‘Zeg Johnny,’ zei Geert, ‘heb jij eigenlijk de toegangscode van haar mobiel? Je kan vaak heel veel uitvinden via een whatsapp ofzo. Dan sturen ze elkaar foto’s van zijn lul of haar k-.’
‘Ik zie iemand!’ gilde Johnny.
Achter hen was een vrouw op de fietsenstalling geklommen. Ze was foto’s aan het nemen met haar mobiel. Haar vriend, of man, of misschien geheime lover, stond er sullig bij.
Johnny draaide met zijn joystick het waterkanon en spoot de straal vlak over hen heen. Ze schreeuwden boos terug.
Johny grinnikte.
‘Zei je iets?’ vroeg de commandant streng.
‘Nee, nee. Twee verdachten kwamen dichterbij. Ik heb een waarschuwingsschot gelost.’
De vrouw klom van de fietsenstalling af. De man pakte een kettingslot op van de grond en gooide het tegen de bus.
Ze komen overal mee weg, dacht Johnny. Ja, zo ging het altijd.
De vrouw trok vervolgens haar man mee tussen de wagen en de fietsenstalling door, zonder de waterwerper een blik waardig te keuren.
Johnny zag haar arrogante hoofd in de camera. Wie weet wat zij nog meer allemaal uitvrat. En niemand, niemand, die haar ooit bestrafte. Maar… niet meer. Niet onder zijn neus!
Met kracht kneep hij in de trekker. De waterstraal, van vlakbij, ramde haar hoofd tegen de muur. Gekraak klonk door de cabine.
‘Hé Geert,’ zei Johnny.
‘Ja… ehm, wa- wat?’ stamelde Geert.
‘Je moet je bek houden.’
Hi Karel, in mijn…
Hi Karel, in mijn tienerjaren moest ik met mijn moeder en oudste zus af en toe mee naar Eindhoven omdat in de C&A de kledij zoveel goedkoper was dan in België. Ik zal dus wel ooit dat plein hebben doorkruist, maar weet niet waar deze protestacie naar verwijst. Zou er een verband zijn tussen de bedriegende echtgenote en de vrouw op de fietsstalling die nadien weggespoten wordt? Spannend.
Ha Karel, mooi geef je een…
Ha Karel, mooi geef je een plaats aan de emoties en levens van agenten die fysieke macht bezitten. Het is een puzzel: de straatnaam wijst op Eindhoven, dat plein wijst op diverse mogelijke demonstraties, de titel wijst op Auschwitz: is het een intersectionele demonstratie? Ik zoek nog naar de grote historische gebeurtenis.
De verhaallijn wekt bij mij de verwachting dat hij met zijn wapen de verleider van zijn vrouw tegenkomt. De clou is echter zinloos antifeministisch geweld door de hp. Dat wordt brommen. De verongelijktheid van de verliezer. Wrang en verrassend slot dus.
Dag Karel, Al lezende denk…
Dag Karel,
Al lezende denk ik dat je de rellen op het plein ten tijde van de lock down en het gebruik van het waterkanon tegen een dame (die daarbij verwondingen opliep) gelardeerd hebt men een sausje paranoïde frustratie van Johnny die alle vrouwen over een kam ging scheren.
Graag gelezen.
@Gi @Kruidnagel @Angus Dank…
@Gi @Kruidnagel @Angus Dank jullie voor je uitgebreide feedback! Angus heeft helemaal gelijk, dat was inderdaad het incident (inclusief het fictieve sausje inderdaad).
Het betreft een incident tijdens de Coronarellen (historisch), waar best wel wat over geschreven is. Hier is de link naar een nieuwsartikel. Er is ook een filmpje (incident op 12 seconden):
https://studio040.nl/nieuws/artikel/agent-die-vro…
Hoi Karel, ik dacht in…
Hoi Karel, ik dacht in eerste instantie aan voetbalrellen, maar ik heb het artikel uit jouw reactie gelezen, jouw verhaal klopt als een bus (hehe). De fictieve setting van gefrustreerde Johnny vind ik goed gevonden. Leuk om een historisch verhaal uit het laatste decennium te lezen. Ik heb ook genoten van de slotzin. Het gevoel van macht die Johnny de kracht geeft om tegen Geert te zeggen dat hij z’n bek moet houden.
Hoi Karel, Recente…
Hoi Karel,
Recente geschiedenis lijkt altijd minder heftig. Maar als je later terugkijkt dan was de coronaperiode best een hele gekke en nare tijd, waarin denk ik ook wel wortels van het huidige wantrouwen jegens overheid en elkaar liggen. Je hebt het op een subtiele maar levensechte manier beschreven vanuit een bijzonder gezichtspunt. Knap gedaan, graag gelezen.
@Kingcharles en @Sonnema…
@Kingcharles en @Sonnema Hartelijk dank voor jullie feedback!
Leuk geschreven, ik dacht…
Leuk geschreven, ik dacht gelijk aan de coronarellen, zonder dat je deze hoeft te benoemen. Mooi hoe het persoonlijke leven van de hoofdpersoon en zijn werk in deze periode door elkaar lopen.