7 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

#546 Een laatste kans

19 februari 2025 - 10:55

Londen
17 januari 1891

Mevrouw had het me goed ingepeperd: ‘Betsy, het hout voor de kachel komt niet aanwaaien.’
Vanavond moest ik geld verdienen. De deur zou anders voor mij gesloten blijven. Zonder warme maaltijd werd ik om negen uur ‘s avonds de deur uitgewerkt. Deze sloot met een klap achter me. Ik deed de kraag van mijn kapotte jas omhoog. De koude oostenwind zorgde ervoor dat ik me van binnen nog kouder voelde. De vers gevallen sneeuw bedekte de straat. Het water in een emmer was al bevroren. Met bange voorgevoelens begaf ik me op pad.

Rook van de open haarden verwaait in de ijskoude lucht. Bijna alle luiken in de straten zaten voor de ramen. Op straat was er verder niemand te zien. Ik wilde mijn geluk proberen in een drukker gedeelte van Londen en ging op weg naar Oxford Street. Een enkel rijtuig passeerde me. De winkelstraat was lang niet zo druk als anders. Met mijn lange jas aan was het ook niet zo makkelijk om mannen te verleiden met mijn mooie onderbenen. Ik liep langs de portieken van de winkels waar normaal dronken mannen zaten. Nu zat er niemand en de mensen liepen ineengedoken en dik ingepakt naar hun bestemming. Een agent sprak mij streng aan.
‘Jonge dame wat doe je in dit weer om deze tijd op straat.’
‘Ik ben op weg naar huis agent’, zei ik met een stalen gezicht.
‘Je bent wel erg jong om alleen op straat te zijn.’
‘Mijn moeder is overleden en mijn vader is ziek.’, verzon ik terplekke.
‘Dan zou ik maar gauw naar huis gaan.’
Ik liep snel door en keek nog even achterom. Ik zag dat de agent me argwanend gade sloeg.
In Oxford Street zou ik geen klanten meer aan de haak slaan.

Het was ondertussen middennacht. Ik was moe en koud en had geen penny verdiend. Langzaam liep ik richting Datchet Street. Ik moest voor de nacht een slaapplaats zien te vinden. Ik liep door diverse smalle steegjes om een tegen de wind beschutte plek te zoeken. In een ervan stond een handkar met een oude paardendeken. Mijn ijskoude vingers hadden moeite om de kar tegen de wind in te kiepen. De kasseien eronder maakte ik sneeuwvrij. Ik ging op een helft van de deken zitten en sloeg de andere helft om mij heen. Bibberend van de kou probeerde ik de slaap te vatten.

( De winter van 1890-1891 in Engeland werd gekenmerkt door een uitzonderlijk koude periode die duurde van 25 november 1890 tot 22 januari 1891. De temperatuur 's nachts op 17 januari 1891 was -16,7 graden)

8 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 februari 2025 - 12:06

Ha Job, het verhaal loopt lekker en er zitten mooie historische details in. Toch mis ik een spanningselement en een gebeurtenis. Dat is misschien ook lastig bij een wat minder uitzonderlijk voorval als een koude winter. Ik beeld me maar in dat ze het meisje met de zwavelstokjes is. 

7 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
19 februari 2025 - 14:08

Kruidnagel bedankt voor het lezen. Het spanningselement zit echt verborgen in het verhaal. Maar wellicht speelt hier de ijsberg theorie een rol, omdat ik uitvoerig onderzoek heb gedaan hoe er met dergelijke meisjes in de laat Victoriaanse periode werd omgegaan.

Het extreem koude weer in die periode leidde tot bittere armoede en er stierven relatief veel mensen onder de armere bevolking van Londen.

12 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 februari 2025 - 17:40

Dag Job,

Ik deel de mening van Kruidnagel. Het loopt lekker, maar ik blijf toch met een leeg gevoel achter. Ik mis iets. Het is een diorama in woorden, en in die zin geslaagd. Maar de spanning ontbreekt inderdaad.
Dan ga ik, bij een diorama, ook op details letten. Als er wind staat, hier een koude oostenwind, kan de rook niet de lucht in kringelen.

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
19 februari 2025 - 21:28

Hoi Job, arme Betsy, wordt zo de koude straat weer opgebonjourd. Schrijnend dat er zo met meisjes omgegaan werd in die tijd. Ik lees dat er wel in terug. Graag gelezen.

7 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
20 februari 2025 - 11:08

Angus, bedankt voor je feedback. Ik heb de desbetreffende zijn aangepast. Heb meteen de situatie naar een dag in januari verplaatst en in de tekst aangepast. Was dit bij de revisie van mijn tekst vergeten. Details zijn inderdaad van belang.

KingCharles, bedankt voor de positieve reactie.