8 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

# 546 – Operatie inscheping

18 februari 2025 - 16:42

Straks komt Leo thuis van werk en moet ik het hem vertellen. Ik weet niet eens of ik het zelf geloof. De mof weg, de jap weg, hoezee, dachten wij en dat was natuurlijk ook zo. Geen oorlog meer en mijn vriend zo vlug al weer thuis. Hij had wel kampen gezien. Daar droomt hij soms nog van. We eten bij Rens en Joke vanavond. Dat moet ik maar laten doorgaan. Het kan de laatste keer weleens zijn met zijn vieren. Het hele leger naar Indië, wat een farce. 

Zelfs als we voor de deur staan, kan ik Leo's reactie nog niet peilen. Rens zegt: 'Weiger toch gewoon,' maar kijkt mij aan. Schoonhoven is zo berucht. De strafmarsen van de Indiëweigeraars. De doodstraf, voor desertie, maar dat is vast grootspraak. Ik voel de hand van Leo op mijn rug. Ik prik in de aardappelpuree. Het eten smaakt me niet, voor het eerst eigenlijk sinds de bevrijding. In de oorlog kreeg ik ook al onderdak bij Joke, om te huilen of te lachen of te vloeken toen we onze mannen misten. Dit is weer zo vreselijk ongewis. 

Waarom straalt de zon nu zo zacht boven het water waarlangs we heen en weer wandelen? Ik vlei me tegen hem aan. 'Loop eens wat langzamer,' zeg ik, omdat ik de avond oneindig wil rekken. Ik neem hem mee naar ons bankje en ga op zijn schoot zitten. Zijn hand glijdt over mijn voet. Achter ons smijt Rens de deur van hun huis dicht. 'Verdomd,' zegt Leo. In de verte rijdt een busje dat heel snel hierheen komt. 'Marechaussees'. Hij trekt me omlaag achter de dijk. We zien Rens in een zijstraat wegrennen. Tien seconden later trappen de mannen hun voordeur in. 'Dit is mijn huis!' zegt Joke, want dat is een feit, en zo weet ze hen uiteindelijk naar buiten te werken. Mijn voorland.

'En ga je weigeren?' fluister ik, Spaans benauwd. De strijd brandt in zijn ogen. We kloppen de aarde van onze kleren en klauteren over de basaltblokken naar het uiteinde van een krib. Daar heb je Rens al. Met een wijde boog komt hij langszij varen zodat we kunnen opstappen. Ik ben blij dat ik geen hakken draag. We varen naar het haventje. Daar staan de verzetsjongens, stuk voor stuk weigeraars. Met Joke loop ik het dorp in, helemaal naar mijn huis en dan wachten we. 'Ik wed dat ze hem ompraten,' zegt ze wel erg optimistisch.

12 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 februari 2025 - 18:15

Heel mooi wat mij betreft, Kruidnagel.
Vooral voor wat betreft sfeer, emotie, intimiteit en tijdsbeeld.
Wel, wat kanttekeningen.
 'Dit is mijn huis!' zegt Joke en zo weet ze hen uiteindelijk naar buiten te werken. Mijn voorland.
Hier gaat het perspectief volgens mij verloren. Ik bleef in ieder geval hangen. De HP moet dit Joke - volgens mij - hebben horen roepen.
Met een wijde boog komt hij langszij zodat we kunnen instappen.
Hij komt met een bootje, denk ik? Dan is het - volgens mij - beter om in ieder geval opstappen te gebruiken. Wellicht met langszij varen of langszij aanmeren.
Maar zeer graag gelezen! Mooie geloofwaardig geschreven scene van een welhaast bizarre episode uit onze geschiedenis. Mooi klein en invoelbaar gemaakt. Het roept echt gevoel op van iemand die geen rol speelt maar wier leven wel bepaald kan worden door de geschiedenis. Chapeau!

8 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 februari 2025 - 18:24

Ha Angus, dank je! Ja, toen ik het hele gebeuren vandaag las, was ik verbijsterd. Schoonhoven: daar woonde ik vroeger jarenlang vlakbij. En ik zat als kind ook nog eens op de wandelclub. Geen idee van dat hele verleden. Ik heb je tips benut.

7 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
19 februari 2025 - 11:01

Mooi verhaal. Hoe verbijsterend was het dat zo snel na de Tweede Wereldoorlog we dachten met oorlogsgeweld oplossingen te kunnen creëren. Graag gelezen.

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
19 februari 2025 - 21:24

Ha Kruidnagel. Mooi verhaal. Moest het begin wel twee keer lezen, voordat ik begreep dat de hoofdpersoon een vrouw is, maar dat kan ook aan mij liggen. Sfeer en emotie waren zeel voelbaar, graag gelezen.