#545 Voor een zwijn
Geachte aanwezigen,
Ik wil me vooral richten tot Ella en haar dochters Tessa en Claire.
Ella, Tijmen was jouw echtgenoot.
Tessa en Claire, Tijmen was jullie vader, en voor de partners, jullie schoonvader.
Tijmen was vooral een echte vrouwenman.
Hij hield van alle vrouwen ongeacht hun leeftijd, uiterlijk, kleur of afkomst. Tijmen maakte geen onderscheid. Nooit.
Tijmen zag namelijk potentie in iedere vrouw.
Tijmen sprak altijd met veel liefde over jullie, Ella, Tessa en Claire.Ik weet zeker dat iedereen die hier aanwezig is om hem de laatste eer te bewijzen dat zal beamen.
Net zoals ik ervan overtuigd ben dat iedereen die met hem heeft samengewerkt, zal bezweren dat Tijmen er ten volle van overtuigd was dat iedere vrouw, ieder meisje, haar eigen broek kon en moest ophouden.
Ik hoor nu wat gelach in de aula. Ik had niet anders verwacht. Dat "broek ophouden' is inderdaad niet helemaal op zijn plaats.
Tijmen, met zijn opleiding op Nyenrode, faciliteerde bij de verdiensten van de broek laten zakken of de rok omhoog doen. Zo zag hij het.
Hij zag zichzelf niet als het zwarte schaap van zijn welgestelde familie. 'De zwarte bok' vond hij zelf 'geinig' klinken. Maar hij was vooral een zakenman. De aanwezige leden van de lokale Rotary zullen dat denk ik graag onderstrepen.
Hij was de man die als geen ander wist dat de wetten van vraag en aanbod universeel zijn en gelden voor werkelijk alles en iedereen.
Tijmen had het vermogen om morele beletselen bij de vraag weg te strepen en puur te bekijken of het aanbod geleverd kon worden. Gelet op de huidige tijdgeest zou ik willen stellen dat hij zijn tijd ver vooruit was. Diversiteit, geachte aanwezigen, dat was zijn sleutelwoord. Of, zoals hij ooit zelf tegen me zei: 'Als we niet hadden waar ze naar verlangden, dan vonden we haar wel. Hoe dan ook, waar dan ook.'
Tijmen was ook altijd duidelijk als er getwijfeld werd door deze of gene binnen zijn gelederen die zelf ook vrouw, kinderen of een zus had. Laat staan een moeder of oma.
'Ieder aanbod komt ook weer voort uit een vraag,' zei hij dan. 'Ze willen het zelf eigenlijk, die dames. Misschien zonder het te weten.' Vaak met die bekende knipoog van hem. De opnames hebben we nog, Ella, Tessa en Claire.
En als je dan in een voorkomend geval de leeftijd ter sprake bracht, bij een verhoor, antwoordde hij met: 'Ouders zijn er voor hun kinderen en kinderen zijn er voor hun ouders. Ik zie het verschil niet dat ze later voor de centjes voor hun ouders zorgen, of nu.' en 'Toch prima, dat zo'n oudje nog wat bijdraagt aan de samenleving?'
Een familieman pur sang, jullie Tijmen.
Ella, Tessa en Claire. Ik denk dat jullie misschien nog enige tijd kunnen genieten van de villa en de appartementen.
Maar...er wordt aan gewerkt.
We werken ook, echt hard, aan het onderzoek of Tijmen zich nu echt zelf verhangen heeft tijdens het luchten.
Namens de Afdeling Zedendelicten, maar ook namens de collega's van de FIOD, was het mij een waar genoegen bij dit laatste eerbetoon aanwezig te hebben mogen zijn en deze woorden te hebben mogen spreken.
Aiaiai, deze is me toch goed…
Aiaiai, deze is me toch goed! Ver voorbij het verwachte en ook nog eens zo lekker geformuleerd. Petje af.
Commentaar Marc -…
Commentaar Marc - Hostwriters: Naarmate je leest, bekruipt je een ongemakkelijk gevoel. De onderkoelde schrijfstijl doet duidelijk zijn werk en een paar keer flitste ‘Festen’ door mijn hoofd. Het als gemoedelijkheid vermomde opportunisme voelt als een striemende aanklacht. De ‘zakelijke’ toon waarop een en ander wordt gezegd, schept de morele afstandelijkheid die gepast is bij het beschrijven van Tijmen. Het is dan ook vooral de titel die alle twijfel wegneemt. Even slikken dit.
Even dit zeurtje alvorens…
Even dit zeurtje alvorens commentaar op de rest: in de eerste zin echtgenote---->echtgenoot.
Dag Kruidnagel, Dank je…
Dag Kruidnagel,
Dank je voor je fijne reactie.
Dag Marc, Dank voor de…
Dag Marc,
Dank voor de gedegen onderbouwde reactie. Ook dank voor de opdracht. Het was een mooie uitdaging.
Je hebt gelijk Gi. Wat een…
Je hebt gelijk Gi. Wat een blunder. Ik ga hem even herstellen. Dank.
Angus, wat een perfecte…
Angus, wat een perfecte invulling van de opdracht. Het kan haast niet anders dan dat je ooit zelf een Tijmen hebt meegemaakt. De vrouwen in jouw stuk komen er helaas bekaaid af. Nog dit zeurtje, tenzij ik de zin niet juist begrijp: moet in deze zin het woord 'haar' niet 'het' zijn? : 'Als we niet hadden waar ze naar verlangden, dan vonden we haar wel. Hoe dan ook, waar dan ook.'
Dag Gi, Het kan haast niet…
Dag Gi,
Het kan haast niet anders dan dat je ooit zelf een Tijmen hebt meegemaakt.
Dank je! Dat beschouw ik als een compliment. Maar nee. Alhoewel ik in mijn jeugd, tot mijn 19e, langs de zelfkant van de samenleving heb gescheerd, ben ik gelukkig nooit een Tijmen tegengekomen. Maar ze zijn er. Op plaatsen waar je ze vaak niet vermoedt. Helaas.
Over je 'zeurtje'. Dat begrijp ik. Maar het moet echt haar zijn. Net omdat haar voor Tijmen het was: handelswaar. Een product, meer was een vrouw of meisje niet voor hem, waaraan hij kon verdienen.
Bedankt voor je reactie en het 'zeurtje'. Zeurtje tussen aanhalingstekens omdat ik dat niet zie als zeuren, maar als een oprechte en begrijpelijke vraag.
Heel vilein! En hoewel ik…
Heel vilein! En hoewel ik voelde gedurende je betoog dat ie echt niet pluis was, werd ik toch nog verrast door het einde. Goed verhaal!
Goed gedaan! In…
Goed gedaan! In verschillende opzichten hou je het spannend (en soms zelfs verwarrend!) - ik heb wat twijfel of de spreker een plaats krijgt op het podium (die waarom hij daar mag staan van de familie ontbreekt me wat) maar desondanks dat, ZGG!
Bedankt voor je reactie, Lia…
Bedankt voor je reactie, Lia.
Prettig te lezen dat je het heel vilein vindt.
Dank je, Tony.ik heb wat…
Dank je, Tony.
ik heb wat twijfel of de spreker een plaats krijgt op het podium (die waarom hij daar mag staan van de familie ontbreekt me wat) Daar heb je inderdaad een punt. Niet bij stilgestaan. Van de andere kant. Wie zou hem tegenhouden als hij daar ongevraagd zijn zegje gaat doen?
Hoi Angus, knap stukje tekst…
Hoi Angus, knap stukje tekst. Net als Tony vroeg ik me ook af waarom iemand namens de afdeling Zedendelicten een toespraak voor een gevangene zou doen. Behalve dat, je tekst met bewondering gelezen.
De naam Tijmen zou voor mij wel iets minder mogen. Zou hij als crimineel door de politie niet eerder als T. aangeduid worden?
Tessa en Claire, Tijmen was jullie vader, en voor de partners, jullie schoonvader. --> deze introductie zou voor mij niet hoeven. Ik neem aan dat ze dat zelf wel weten.
Dag Fief, Dank voor je…
Dag Fief,
Dank voor je reactie.
Voor wat betreft de kanttekeningen, hieronder mijn reactie (als uitleg, zonder te willen pretenderen dat ik gelijk heb):
Net als Tony vroeg ik me ook af waarom iemand namens de afdeling Zedendelicten een toespraak voor een gevangene zou doen. De familie en goegemeente, waaronder de plaatselijke Rotary, zitten daar hypocriet tranen weg te pinken. Hij komt het even inwrijven.
De naam Tijmen zou voor mij wel iets minder mogen. In een verhaal zeker. In een speech kan een naam (volgens mij) vaak herhaald worden.
Zou hij als crimineel door de politie niet eerder als T. aangeduid worden? Denk het niet. Meestal wordt alleen voor de achternaam de beginletter gebruikt. In het crematorium zou overigens ook dat zinledig zijn, want iedereen weet wie er ligt. (Het zou misschien wel wat aan het vileine kunnen toevoegen als er zou worden gezegd 'Tijmen, bij ons bekend als Tijmen K.' ;-). Jammer, gemiste kans.)
Tessa en Claire, Tijmen was jullie vader, en voor de partners, jullie schoonvader. --> deze introductie zou voor mij niet hoeven. Ik neem aan dat ze dat zelf wel weten.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het heeft een functie. Het duidt, althans dat is mijn bedoeling, op het masker van de familieman. Voor zijn gezin en de bovenwereld (ogenschijnlijk) een liefdevol mens voor vrouw en kinderen, in werkelijkheid een keihard liefdeloos monster. En die vrouw en dochter wisten natuurlijk ook wel waar het geld en de villa en de appartementen vandaan kwamen..
Oh ja, ik stel kanttekeningen echt op prijs. Ik schrijf heel instinctief en de opmerkingen maken me vaak pas bewust waarom ik op een bepaalde manier heb geschreven. Dank je!
Een mooie plottwist op het…
Een mooie plottwist op het einde, die zag ik niet aankomen! GG
Dank voor je reactie,…
Dank voor je reactie, KingCharles.
Hoi Angus, Goed stukje, wat…
Hoi Angus,
Goed stukje, wat mij betreft goed voldaan aan de opdracht. Of het waarschijnlijk is dat zo iemand het woord krijgt weet ik niet, maar in een roman zou het zomaar kunnen, en vandaaruit vind ik het een zeer geslaagd verhaal. Graag gelezen
Dank voor je reactie,…
Dank voor je reactie, Sonnema.
Of het waarschijnlijk is dat zo iemand het woord krijgt weet ik niet, [..].
Ik ook niet. En zoals ik al eerder schreef; ik heb er ook echt niet bij stilgestaan. Mijn makke. Het is maar fictie, gelukkig ;-).
Mili Angus, ben jij het…
Mili
Angus, ben jij het met wie ik jaren geleden zo heerlijk in de clinch ging? Het was in het tijdperk van mijn/onze geliefde Dos.
Je hebt al de nodige respons op je inzending gekregen en ik werd lichtelijk mesjogge – bij een eerste keer lezen - van een echtgenote plus een rits namen en verwantschappen. Ik begreep het maar niet en weet het aan mijn niet-functionerende blonde hoofd. Persoonlijk zou ik namen meer doseren; niet zo meteen vol aan het begin.
“Tijmen, met zijn opleiding op Nyenrode, faciliteerde bij de verdiensten van de broek laten zakken of de rok omhoog doen. Zo zag hij het.” Hoe had je hier meer expliciet kunnen zijn en ons laten zwelgen in vuigheid.
Een knap stukje werk, dankjewel, en voor je laatste zin: twee keer drie werkwoorden op een rij. Lichtelijk dodelijk, ook nog eens spreektaal, of wat ik vermoed: je deed het bewust.
Dag Mili, Angus, ben jij…
Dag Mili,
Angus, ben jij het met wie ik jaren geleden zo heerlijk in de clinch ging? Het was in het tijdperk van mijn/onze geliefde Dos.
In goed Congolees ;-): Oui, c'est moi.
En ja, Dos. Ik zou een gat in de lucht springen als die aap zijn opwachting hier weer zou maken.
Back to business (in goed Nederlands).
[..] ik werd lichtelijk mesjogge – bij een eerste keer lezen - van een echtgenote plus een rits namen en verwantschappen. Ik begreep het maar niet en weet het aan mijn niet-functionerende blonde hoofd. Persoonlijk zou ik namen meer doseren; niet zo meteen vol aan het begin.
Snap ik. Het ligt niet aan je al dan niet functionerende blonde hoofd. Maar goed, het is een speech in de aula van een crematorium. En het is niet Wolkers of Lampo die aan de refter staat.
Hoe had je hier meer expliciet kunnen zijn en ons laten zwelgen in vuigheid. Ook dat volg en snap ik, maar was het dan nog elegant geweest, vraag ik me af?
[..] ook nog eens spreektaal [..] Instinctief. Het is een tenslotte een speech.
Dank voor je reactie en je mening, Mili. En mijn reactie daarop is enkel bedoeld om aan te geven waarom ik het zo heb geschreven, zonder de pretentie dat ik gelijk heb.
Het gaf me een onbehaaglijk…
Het gaf me een onbehaaglijk gevoel. Dat was vermoedelijk precies de bedoeling. Goed gedaan!
Op zijn minst opmerkelijk…
Op zijn minst opmerkelijk dat een lid van de dienst die grootschalige fraude en georganiseerde criminaliteit opspoort een speech houdt op de uitvaart van de man die zich al of niet verhangen heeft in zijn cel. Daarenboven spreekt hij de hoop uit dat hij de immobiliën van de overledene niet moet aanslaan opdat zijn weduwe en kinderen er verder kunnen van genieten. Zou het kunnen dat die kerel zelf lid is van de Rotary Club die ook al een afvaardiging naar de begrafenis hebben gestuurd? Dit ruikt naar een complot of heb ik nog meer fantasie dan de schrijver van dit verhaal?
Dag Schmetterling, dank voor…
Dag Schmetterling, dank voor je reactie.
En wees gerust. Er is geen complot. Het lid van de dienst is zuiver op de graat en is aanwezig om daar te belichten wie Tijmen werkelijk was.
Waar aan gewerkt wordt met betrekking tot de villa en appartementen is aan tet tonen dat deze zijn gekocht met crimineel verkregen geld en vrouw en dochters er niet meer lang van zullen kunnen genieten.
Dank voor je reactie,…
Dank voor je reactie, Annetteke.
En ja, de speech moet een onbehaaglijk gevoel opleveren bij de aanwezigen.