1 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#544 Nieren hart woord en daden

4 februari 2025 - 11:15

Daar gaan we samen gepaard in rijm
hop, hop, hop ... mijn paard en ik
koude neuzen boven snor en sik
benenwagen draaft richting heim

heerlijk in galop langs het kanaal
zon duwt zichzelf traag omhoog
schijnt waterig en glimlacht droog
paard gaat met mij aan de haal

in rood wit shirt en zwarte broek
staat aan het eind de gekste
voetbal is wat hem behekste
boertig zwaaiend met een zakdoek

eindhovenaar tot aan de dood
kruist hij met ons degens en zwaard
helmonders zijn geen stuiver waard
al snel kleurt het ruiterpad rood

een hoop ellende bij elkaar
twist zonder grond om keizers baard
het is slechts kokend bloed dat gaart
wie o wie is straks de sigaar

hofnar wellicht of willem 2
veel liever de strijd beslechten
wat valt er nog te bevechten
elkaar waarderen best idee

hand in hand als kameraden
nooit meer lopen naast de schoenen
samen zijn we kampioenen
in nieren hart woord en daden

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
5 februari 2025 - 9:12

Hoi Rob, mooi gedicht met een mooi rijmschema ABBA. De verbroedering en strijd spreekt boekdelen.

Broek - zakdoek zou ik broek - doek van maken. Zakdoek heeft voor mijn gevoel net een lettergreep te veel.

7 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
6 februari 2025 - 12:05

Mooi! Het regiochauvinisme en de eeuwige strijd. En ze zijn alle twee zo leuk. Bij het woord “kanaal” zag ik de streek al voor me. Ik woon er niet zo ver vandaan. 

12 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
8 februari 2025 - 12:02

Het geeft voor mij vooral het plezier om een dicht-rijm-poging te ondernemen, waardoor het plezier er wel afspat, maar het ook heen en weer springt en voor mij wat moeilijk te volgen is. Het komt op mij een beetje over als een poging, waar bij voorbaat al getwijfeld wordt aan een goed resultaat en er vooral op de 'ik doe ook maar wat' aangestuurd wordt. De eerste strofe is daar voor mij een voorbeeld van. En dat vind ik eigenlijk wel jammer, want ondanks de aanmerkingen die ik heb, zie ik ook de taalvaardigheid van jou, waardoor ik denk: probeer het eens: jij kunt beter.

11 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
9 februari 2025 - 10:43

Hoi Rob, Je gedicht roept dubbele gevoelens bij me op. Ik zie dat er veel moois in zit,  maar het loopt gewoon niet lekker overal,  dat is jammer.  

Het onderwerp vind ik origineel. Je schrijft vanuit je supportershart, dat lees ik tussen de regels door. En mooi dat je voor verbroedering pleit. 

1 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 februari 2025 - 0:32

Het is gelijk voetbal. De bal is ook niet rond. En ja ... verbroederen is altijd beter dan verloederen. Support is een groot goed.

1 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 februari 2025 - 19:15

Ik ben voor VVV. Geboren in Venlo. Maar sinds mijn 14e verhuist naar Weert, Tilburg en Helmond. Mijn neef uit Venlo is voor VVV en PSV. Lastig. Want ik ben eigenlijk voor Ajax. Maar dan het Ajax van begin '70 vorige eeuw. Willem II heeft me nooit geboeid. En Weert heeft alleen een goede basketbalhistorie. Toen ze nog in de hoogste klasse speelden ging ik altijd kijken. Mooi feesie was dat.  

8 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 februari 2025 - 21:43

Mijn dochter zit op basketbal, maar dat zijn allemaal jongetjes later, want ja, lang. Interessant dat er hier in het land dus echt eens historie mee is geschreven. Nu weer hot natuurlijk. 

4 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
10 februari 2025 - 22:36

Rob,

Ik weet dat je niet op een klinische analyse zit te wachten en vrijheid verkiest boven esthetiek, dus laat ik het kort houden.
Het plezier bij het schrijven spat er vanaf. De verwijzing in het eerste vers naar de opdracht - en in het bijzonder de titel hiervan - vind ik geestig gevonden. Dit maakt dat dit buiten de context onbegrijpelijk wordt. In de toneelwereld zou dit 'schmieren' genoemd worden. Maar ik denk dat het ook niet je intentie is om dit bijten dit forum te gebruiken.
Er zitten meer geestige vondsten in je tekst. Met wat slijpwerk, sturing en de wil om er serieus werk van te maken, zou je nog mooie gedichten kunnen schrijven als je hier voor open stond.

De dichtcoach

1 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
11 februari 2025 - 8:21

Sta ik zeker ... maar tijd ... na mijn pensionering ... afgesproken ... maar vandaag eerst nog een baan krijgen voor de laatste jaren ... mag op gesprek .... duimen dan maar. 

Dank overigens voor je reactie. Ben het (bijna) volledig met je eens. ;)