6 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker

#543 - Stormgast

29 januari 2025 - 0:15

Ik doe de tuindeur van de serre open en zie hem meteen liggen. Op het tuinpad, ter hoogte van de biologische lupines die de jongen vorig jaar heeft geplant, ligt een forse kikker. Hij ligt op zijn rug, voor- en achterpoten gestrekt. Ik buig mij over hem heen en betuig mijn medeleven. ‘Arme kerel,’ zeg ik ‘je krijgt straks een mooi plekje hoor.’ ‘Nou eigenlijk heb ik liever een slokkie koffie en een peuk’ antwoord de kikker. Ik schrik er een beetje van. Sinds jaar en dag staan kikkers immers bekend als uitgesproken voorstanders van het anti-rookbeleid. Kennelijk ligt hier de uitzondering op de tuintegels. ‘Met alleen een beetje suiker, geen melk graag.’

Als ik met het gevraagde terugkeer, heeft hij zich omgedraaid. ‘Was me wel een storm hé? Godsamme zeg…’Hij springt op tafel en pulkt met zijn linker voorpoot een sigaret uit het pakje. Aan z’n stem te horen is het niet zijn eerste. ‘Het ene moment lig ik lekker in m'n poel, geen vuiltje aan de lucht, het andere word ik zomaar, uit het niets, door de wind opgezogen en krijgt deze jongen vliegles. Geef me ‘ns een vuurtje.’  De kikker neemt een hijs en kijkt de tuin in. ‘Je moet hier trouwens wel nog even iets aan laten doen hoor, die vijver lijkt echt nergens naar.’ Ik wil wel antwoord geven, onderdruk de neiging om een excuus te verzinnen voor de vijver, maar onder druk weet ik nooit wat ik moet zeggen. Ook nu niet. De schaamteloze directheid van kikkers heb ik stiekem altijd een beetje benijd. ‘Ik ken anders wel een mannetje dat je kan helpen’ zegt de kikker. ‘Die’ hoor ik tot mijn eigen schrik. De kikker kijkt me verbaasd aan. ‘Die je kan helpen,’ verduidelijk ik. De kikker neemt nadrukkelijke een slok van zijn koffie en drukt zijn sigaret uit. ‘Ik heb eigenlijk nog meer te doen. Bedankt hè.’ De klimop ritselt wanneer ik zachtjes ‘Pannenkoek’ meen te horen.

1 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
29 januari 2025 - 8:27

Hoi Alexander, leuk verhaal! Ik ging helemaal mee in het feit dat het alom bekend is dat kikkers direct zijn, alsof het iets alledaags is dat gebeurt. En dat als de ik-persoon tegen hem ingaat, dat met taalverbetering doet. Kikker is snel op zijn teentjes getrapt. Ik heb hardop gelachen en met plezier gelezen.

Ik kan er niks aan doen, maar ik haal als lezer 'me poel' er direct uit en het haalt mij uit het verhaal. Ik begrijp op het einde dat het idee is dat de kikker niet goed ABN/ plat praat, maar hij maakt te weinig fouten in de dialoog om dat er direct uit te halen. Je zou ook me kunnen veranderen in m'n.

8 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 januari 2025 - 10:20

Ha Alexander, lekker pittige kikker, dat leest goed weg. Leuke ironie dat juist het volkse dier correct 'een mannetje dat' zegt en de beschaafde hoofdpersoon hem onterecht 'verbetert'. Met 'vorse kikker' bedoel je denk ik 'forse kikker'?

Graag gelezen!

14 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
29 januari 2025 - 15:15

Ha Alexander,
Met veel plezier dit verhaal gelezen. Wanneer je een enter doet na medeleven is de tekst wat makkelijker leesbaar. Leuk detail: aan zijn stem te horen is het niet zijn eerste. Vlotte dialoog over de tuin en een heel grappig einde. 

12 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
29 januari 2025 - 17:45

Dag Alexander,

Top!. De rokende, koffiedrinkende en pratende kikker heb je - voor mij - heel geloofwaardig neergezet in een sfeervol verhaal. 'Details' als ‘Met alleen een beetje suiker, geen melk graag.', [...] Geef me ‘ns een vuurtje.’ , zijn kennis van de taal en ietwat hautaine karakter dragen daar aan bij. Graag gelezen.

6 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
1 februari 2025 - 22:53

Dag Alexander

Je maakt een verhaal dat zowel mooi en vlot geschreven is, een goede opbouw heeft, dialoog en dat dan nog erg grappig is ook.

Geen commentaar, ik kan enkel zeggen super!

Johanna

4 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
2 februari 2025 - 17:24

Met veel plezier gelezen!
Vanuit de sprookjeswereld leuk om eens over een andere kikker te lezen. 
Ik begrijp dat de kikker inderdaad niet heel netjes ABN spreekt, is:

die vijver lijkt echt nergens naar

Hierbij ook een bewuste keuze? Voor mijn gevoel is het in correct Nederlands 'Lijkt echt nergens op'. Maar goed, dat is een detail. 

Dank voor je bijdrage! 

6 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
2 februari 2025 - 18:08

Dank bovenstaanden voor jullie aardige woorden. 

@maartje_a: commentaar op een vorig verhaal was dat de stemmen van de personages wat meer van elkaar konden verschillen. Heb dit verhaal aangegrepen om daarmee te oefenen. Ik denk dat het een gevalletje bewust, onbewust is geweest. Ik wilde beide personages een bepaalde stem meegeven maar hoe bewust ik je citaat heb opgeschreven weet ik eerlijk gezegd niet meer.