11 maanden 1 week

Rol

• Gewone gebruiker

#542 Zestien

26 januari 2025 - 0:12

Sissend ontsnapt het koolzuur uit het blikje als ik het lipje opentrek. De opkomende schuimkraag slurp ik luid naar binnen. Zonder te morsen dit keer. Ik smak afkeurend met mijn lippen. Nog steeds bitter. Ik zet het blikje naast de vijf anderen op de salontafel. Leeg, omgevallen, samengeknepen. Dat laatste heb ik van tv.  Het schijnt dat je ze daarna ook over je schouder moet gooien, maar dat durf ik niet. M'n pa vermoordt me als ik dat doe en dus lig ik hier tussen de vele kussens op de bank en gooi de blikjes met een klein boogje op tafel. Een van de blikjes druppelt nog na en laat vlekken achter op het blad. Ik zucht. Straks maar opruimen, het is ver naar de keuken.

Ik zak verder onderuit, pak mijn laptop en druk op afspelen. Renée Zellweger loopt als Playboybunny mijn scherm binnen en ik neem een grote slok, laat de drank bruisend over mijn tong rollen en slik dan door. Tranen in de ogen, maar ik moet en zal strijden.

Zéstien jaar heb ik op dit moment gewacht. Retetrots was ik, toen ik twee uur geleden eindelijk mijn ID-kaart in het gezicht van die troela kon duwen. Geërgerd scande ze mijn vrijdagavondboodschappen: blikjes in plastic en een voordeelverpakking paprikachips. Mijn eerste sixpack. Zelf gehaald, gekocht, opgedronken. Bijna dan. Nog een half blikje te gaan. Ik neem nog een slok, een stuk kleiner dit keer, en zet het blikje op mijn toetsenbord, zodat ik aan een van die verdomde kussens onder mijn rug kan trekken. Voordat ik doorheb wat er aan de hand is, zie ik hoe de resterende inhoud van mijn blikje tussen de naden van het toetsenbord wegsijpelt. Ik knipper een paar keer snel met mijn ogen en staar naar het natte tafereel op mijn schoot. Ik til voorzichtig de laptop op, een dun straaltje loopt vanuit de onderkant op mijn been. Dan klinkt een hard, snerpend geluid. Ik knijp mijn ogen dicht tegen de hoge frequenties die mijn trommelvliezen binnendringen. Dan ineens wordt het stil. En het beeld zwart.

5 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker
26 januari 2025 - 7:57

Hoi King Charles,

Leuk verhaal. De verwachting en de misschien wel teleurstelling/tegenvallende resultaten zijn goed gevangen. Het is ook een afgerond verhaal zo met de kapotte laptop. Graag gelezen dus!

5 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
26 januari 2025 - 10:02

Hoi KingCharles, wat leuk dat je er weer bent. Goed verhaal, vlot geschreven. Met plezier gelezen.

TV --> afkortingen worden met een kleine letter geschreven, tenzij het een naam is.

Gi

8 jaar 4 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
26 januari 2025 - 10:56

Beste koning, ik had de opdracht maar met een half oog gelezen waardoor ik het zintuiglijke wat vergeten ben in mijn bijdrage van deze week. Dat kan je van jouw tekst niet zeggen. Zintuiglijk tot de laatste druppel. Knap. 

6 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
27 januari 2025 - 7:56

Hoi King Charles,

Mooi, zintuigelijk geschreven. Het is ook mooi dat zo'n eerste keer in de volwassenen wereld meteen mis gaat. Waar ik wel wat in de war van raakte, maar ik kan het mis hebben, is zijn houding en de blikjes. Eerst beschrijft hij dat hij het blikje naast de andere vijf op tafel zet, dan zakt hij achterover in de bank, en dan neemt hij een slok. Hoe kan dat? Hij zou er niet meer bij moeten kunnen. Verder vorm ik me meteen al een beeld van het personage bij het begin (van een zwerver), waardoor het begin voor mij wat verwarrend was. Je zou kunnen overwegen om de mooie zin "Zéstien jaar heb ik op dit moment gewacht." als openingszin te gebruiken. Dan hoeft de lezer later niet zijn beeld bij te stellen. Maar al met al mooi verhaal, en sterk einde.

12 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
27 januari 2025 - 10:43

KingCharles, goed gedaan. Vooral de tragikomische ontknoping zal me lang bijblijven. Taaltip, over de blikjes: dat zijn 'andere'. Anderen gaat over personen.